رییس جمهوری:

کار ناقص فرجی دانا را نجفی تکمیل می کند/ دولت برای مبارزه با فساد آماده پرداخت هر هزینه ای است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۲:۳۶:۱۱
کد خبر: ۲۳۰۷۵۹
کار ناقص فرجی دانا را نجفی تکمیل می کند/ دولت برای مبارزه با فساد آماده پرداخت هر هزینه ای است
رییس جمهوری افزود: کار ناقص وزیر دانشمند قبلیم آقای دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‎الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان اظهار کرد: این سخن درست است که ملت و سرزمین ایران سرزمینی نخبه پرور است، در کدام کشور و سرزمین می توانید این همه اندیشمند و بزرگان چون خوارزمی، ابوریحان بیرونی ، ابن سینا، رازی، سعدی، فردوسی ،مولانا و صدها اندیشمند بزرگ بیابید.

وی ادامه داد: خداوند متعال استعداد لازم را در اختیار این سرزمین و این ملت قرار داده است، تنها استعداد و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی رساند.

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: هوش برتر توام با جهاد و تلاش و از خودگذشتگی و شهامت ما را به سرمنزل مقصود می رساند.

وی با بیان اینکه شهامت ما را به سرمنزل مقصود می‎رساند، گفت: نخبه‎ای که دارای شهامت در اظهار نظر است و مطرح کردن طرح او به دلیل احتمال شکست  اگر نخبه ای نتواند ایده خود را به خاطر اینکه ممکن است شکست بخورد مطرح نکند و شهامت نداشته باشد ناموفق خواهد بود چه اشکالی دارد که ما ایده ای را مطرح و در پایان تحقیق و تلاش مان به اشتباه بودن آن پی ببریم، فهم آن اشتباه خود یک پله برای پیشرفت است فهم آن زمینه ای خواهد شد.
 
وی افزود: برای حرکت نو البته بنیان ملی نخبگان و دولت باید خسارت این گونه شهامت ها و شکست ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا آن فرد بداند این امکان برای ریسک وجود دارد. طرحی را که از دید او مثمر ثمر است آن رامطرح کند ولو اینکه پایانش گاهی پیروزی و گاهی شکست باشد. پس در کنار استعداد نیاز به تلاش مستمر داریم و در کنار آن نیاز به شهامت ریسک و خطر پذیری برای شکست آنوقت می توانیم پله های موفقیت را بپیماییم. اگرگفته اند ایران مرکز طلای سیاه تنها نیست و مرکز طلای خاکستری است این حرف صحیح است ایرانیان با مغزشان و استعداد و تلاششان در گذشته تاریخ توانسته اند و امروز نیز ثابت کرده اند که می توانند ما چطور توانستیم در طول این 36 سال در برابر انواع فشار ها بایستیم و پیروز شویم به ما می گویند که در مذاکرات هسته ای ما پیروز می شویم پاسخ من این است که ما پیروز هستیم.
 
رییس جمهوری افزود: اینکه نمایندگان یک ملت در برابر 6 قدرت بزرگ نشسته اند و استدلال می کنند سخن آن ها را رد می کنند و سخن خود را به کرسی می نشانند قدرت چانه زنی سیاسی دارند این به معنای پیروزی یک ملت بزرگ است ما همین امروز پیروز هستیم و فردا هم به حول و قوه الهی در این صحنه و در بسیاری از صحنه ها پیروز خواهیم بود اگر تلاش و اعتماد به نفس در کنار ما باشد همه چیز از خودباری آغاز می شود همه چیز از حس ایثار و فداکاری آغاز می شود تنها علم دوستی کافی نیست ما نیاز به میهن دوستی هم داریم ما نیاز به انسان دوستی و اخلاق گرایی نیز داریم هر روز که خودمان را آماده کنیم تا تمام استعدادمان تا تمام وقتمان تا تمام فرصتمان را فدای ایران عزیز و ملت بزرگ ایران و در برابر این فرهنگ بلند بتوانیم ادای وظیفه کنیم ما پیروز بزرگ در این صحنه خواهیم بود.

وی گفت: نخبگان بسیار عزیزند آرای آنها و نظراتشان می تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد نخبه فقط در بحث علوم تجربی و فقط در بحث فن آوری نیست در مدیریت هم ما نخبگان بزرگی داشته ایم و داریم در هنر نیز همین طور در فرهنگ و ادب نیز همین طور است در ورزش و مسائل اجتماعی نیز این چنین است گاهی یک طرح خوب دقیق به اندازه ده ها فناوری نو می تواند به یک کشور کمک کند ما مسیری را آغاز کرده ایم مسیری را طی می کنیم برای طی این مسیر همان مقدار که علوم تجربی باید به کمک ما بیاید علوم انسانی هم باید به کمک ما بیاید اگر اهداف آرمان ها برای یک ملت در ابهام باشد اگر در مسائل اجتماعی و در مسائل فرهنگی ما نتوانیم توسعه پیدا کنیم توسعه یک جانبه ما را به هدف نمی رساند توسعه ما باید همه جانبه باشد علم اخلاق مادیت معنویت مسائل اجتماعی مسائل سیاسی و همه مسائلی که مورد نیاز یک جامعه است تا زندگی بهتر توأم با اخلاق و معنویت بیشتر در جامعه باشد شما بهترین علم و فناوری را داشته باشید اما در جامعه احساس امنیت نکنید برای شما آن زندگی ارزش ندارد اگر خدای ناکرده روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد تبدیل شود به نیروی ترس و دلهره دیگر آن جامعه و تلاش در آن جامعه برای ما ارزشمند است؟!

رییس دولت یازدهم ابراز کرد: اگر جامعه ای باشد که نتوانیم حرف حقتون را بدون دغدغه بزنید. بعضی ها هستند که حرف حق را با ترس بیان می کنند آن جامعه نمی تواند جامعه ای باشد ما را به سعادت برساند. از چه کسی باید بترسیم جز در برابر حق و عدل کشور مال مردم است و تا به این باور همه نرسند. یک تعبیر می کنم: رأس حاکم باشد یا رأی. عده ای در رأس امور هستند ممکن است نخبگان را هم ما در این مسیر قرار دهیم روز علمی و نخبگی کشور اما ما در جامعه حکومت رئوس و نخبگان از آن طرف حکومت عوام و جامعه ما یک چیز را قبول داریم و آن مردم سالاری است. این مردم سالاری و آراء این ملت واحدش شهروند است هر شهروند در تأثیر گذاری اش در مسیر کشور در سیاست و حکومت باید هم وزن و همسان شهروند دیگر باشد من قبول دارم برخی تلاش می کنند تا رئوس را جذب کنند تا رئوس آرای بیشتر را جذب کنند این آرای رئوس جدید را سر کار بیاورند این تعامل در دنیا هم وجود دارد من منکر نمی شوم اما باید بدانید ما تابع آن دیدنی هستیم و آن قرآنی هستیم که به ما می گوید و امرهم شورا بینهم امور حکومتی و اداره کشور با مشورت و رأی مردم در یک کلمه صاحبان کشور آحاد ملت بزرگ کشور هستند و این را باید با زبانمان با دلمان و با عمل مان بپذیریم اگر در این جامعه قرار گرفتیم آن وقت جامعه نخبه پرور خواهد شد فرار مغز نخواهیم داشت. مهاجرت آن هم به شرطی که دو طرفه باشد اشکالی ندارد اما فرار مغز زوال استعداد از بین رفتن فرصت خسارت بزرگ برای یک ملت است ممکن است این جمله را من به ایرانیان مقیم آمریکا که نخبگان جمع بودند به آن ها گفتم یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که هر ملتی که به آمریکا آمده باری گذاشته جز ملت ایران آن ها بار از دوش ما برداشتند این ممکن است برای آمریکا افتخار است.

وی افزود: این همه سرمایه را از ما بگیرند بدون هزینه سرمایه های ملی ما هستند ما در جمع ایرانیان کارآفرین در آمریکا بسیاری از سرمایه داران و کارآفرینان آمریکا ایرانیان هستند من ندیدم در خارج از کشور ایرانی که عاشق ایران نباشد. عشق به میهن عشق به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی بسیار کارگشاست مسیر را به ما نشان می دهد از خود بگذریم نخبه بودن این است برای کشور از خود بگذریم برای فرهنگ اسلامیمان برای اعتلای کشور. ما امروز اولویت های زیادی داریم که هم دانشگاه های ما خوشبختانه معاونت علمی و فن اوری در اختیار دیگران نبود که حی تغییر کند ما یک بار وزیر معرفی کردیم گفتند رأن نیاورد فرد دیگری را معرفی کردیم به عنوان سرپرست گفتند به مجلس معرفی نکنید که رأی نمی آورد. سومی را معرفی کردیم که رأی گرفت و بعد از سه ماه به نتیجه رسیدند که باید کنار رود. بعضی ها گفتند که این وزیر دست به بورسیه ها نزند!

رییس جمهوری افزود:  کار ناقص وزیر دانشمند قبلیم آقای دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد. من امیدوارم تا پایان این هفته تا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه ها به اطلاع همه ملت ایران برسد این ها یک مقداریش طبیعی است هزینه هایی است که باید پرداخت شود و این دولت آماده است در راه مبارزه با فساد آن هم بدترین فساد هزینه های لازم را پرداخت کند نخبه پروری با فساد سازگار نیست. همه این هایی که راجع به بورسیه ها ما بررسی می کردیم یک جایی می بینید یک آقایی یک مسئولی یک جایی یک انتصابی نسبتی کمتر آدم پیدا می کنی که انتصابش با کار و تلاش و اخلاق باشد. تا به این نقطه ما نرسیم باید مشکلات را قدم به قدم از پیش پا برداریم این دولت هم ممکن است مشکل داشته باشد. در این دولت هم اگر فساد و مشکلی بود با کمال صراحت و بی دغدغه باید با فساد مقابله بشود. فساد چیزی نیست که یکی دو روزه از بین برود باید سال ها مبارزه شود خیلی تلاش کنیم شاخه هایش را بزنیم اما این درخت را کی می شود ریشه هایش را در آورد باید دست به دست هم دهیم تا در یک جامعه سالم نهال نخبگی رشد می کند و پر ثمر می شود و جامعه ما از این درخت میوه آن استفاده خواهد کرد فناوری و نخبگی و کار نخبگی در مجموع علم است و علم میوه اندیشه است و اندیشه میوه جامعه آزاد و جامعه بدون فساد و جامعه تلاش گر است.

وی ادامه داد: هدف نهایی همه ما که شما نخبگان کار بسیار سنگینی بر دوش دارید و چه بقیه مردم. بار سنگینی بر دوش ماست اگر مشکلات کشور ما فردا حل نشد همه ما مسئولین کشور و در کنار مسئولین نخبگان ما مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند هدف نهایی ما از همه کار و تلاش یا قدرت ملی است یا ثروت ملی قدرت و ثروت و منزلت به عنوان سه هدف مهم باید مد نظر ما باشد البته در قدرت علم یک عامل بزرگ است فرهنگ و ایمان یک عامل بزرگ است و در ثروت نیز در دنیای امروز یک اقتصاد دانش بنیان است که می تواند ثروت را برای ما بیافریند منزلت هم هم نیاز به علم و هم نیاز به تدبیر دارد باید منزلت ملت ایران در افکار عمومی جهان به همان اندازه ای باشد که هم وزن تاریخ و فرهنگ و ایثار و فداکاری این ملت باشد. من امیدوارم بنیاد ملی نخبگان این بار سنگین را بر دوش بگیرد نخبه را کشف کند و بشناسد هر کجا که هست روستا یا شهر مباد که حق روستاییان در نظر گرفته نشود و آن ها محروم شوند ما استعداد های بسیار فراوانی در روستا داریم در نخبگی هیچ فرقی بین اقوام و مذاهب نیست. 

رییس جمهوری که این بخش از سخنانش نیز با تشویق‌های حضار مواجه شد، ادامه داد: باید زمینه را برای رشد، جذب و بکارگیری همه نخبگان به یک اندازه فراهم کنیم و امیدوارم تأثیر نخبگی شما نخبگان جوان را به زودی در همه محصولات ایرانی و در برند‌های برتر و بازارهای جهانی مشاهده کنیم، چرا که اگر نخبگی محدود و بدون استفاده بماند، ظلمی بزرگ است و آثار نخبگی باید حتی در کالاهای فرهنگی نیز مشاهده شود.
دکتر روحانی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان باید تلاش کند صدای نخبگان را به گوش مسئولان برساند همه باید دست در دست هم دهیم و تلاش کنیم تا بتوانیم ایرانی آبادتر با منزلتی برتر و توسعه یافته‌تر را شاهد باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز