پیام رییس جمهور به همایش ملی اعتدال:

تنها با رویکرد اعتدال میتوان مخاطرات افراط و تفریطی گریها را کاست

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۳:۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۳۸۴۷۹
تنها با رویکرد اعتدال میتوان مخاطرات افراط و تفریطی گریها را کاست
رییس جمهوری طی پیامی به مناسبت برگزاری همایش ملی اعتدال گفت:وظیفه اندیشمندان است که مبانی معرفتی ،اجتماعی و فرهنگی سیاسی اعتدال را برای مردم تبیین و ترویج کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا رییس جمهوری در پیامی به همایش ملی اعتدال با بیان این که انسان و جامعه معاصر آزرده و خسته از افراط و افراط گری است، گفت: امروز بیش از هر زمانی در جامعه ایران، دنیای اسلام و جامعه جهانی، ضرورت درک اعتدال و روی آوردن به آن در همه جوانب و ابعاد زندگی احساس می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز(چهارشنبه) در پیام خود به همایش ملی اعتدال که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، افزوده است: برای کاستن از مخاطرات در هم تنیده تندروی در اندیشه، گفتار و رفتار، رویکردی روشن تر از «اعتدال» در زمینه های نظری و علمی نیست.

رییس جمهوری در این پیام ادامه داده است: این وظیفه اندیشمندان و دانشمندان و محققان است که مبانی و مفاهیم و آثار معرفتی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اعتدال را در نشست هایی از این دست، تبیین کنند و راه را بر سیاستگذاران و مسوولان اجرایی و عموم مردم و شهروندان در ترویج و تعمیق فرهنگ اعتدال گشوده تر سازند.



متن کامل پیام به شرح زیر است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری «همایش ملی اعتدال» را به مسوولان و دست اندرکاران محترم و شرکت کنندگان فرهیخته و ارجمند این نشست علمی صمیمانه تبریک می گویم.

امروز بیش از هر زمانی در جامعه ایران، دنیای اسلام و جامعه جهانی، ضرورت درک اعتدال و رو آوردن به آن در همه جوانب و ابعاد زندگی احساس می شود. انسان و جامعه معاصر آزرده و خسته از افراط و افراط گری است و برای کاستن از مخاطرات در هم تنیده تندروی در اندیشه و گفتار و رفتار، رویکردی روشن تر از «اعتدال» در زمینه های نظری و علمی نیست.

این وظیفه اندیشمندان و دانشمندان و محققان است که مبانی و مفاهیم و آثار معرفتی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اعتدال را در نشست هایی از این دست، تبیین کنند و راه را بر سیاستگذاران، مسوولان اجرایی و عموم مردم و شهروندان در ترویج و تعمیق فرهنگ اعتدال گشوده تر سازند.

از خردادماه 1392 که اکثریت مردم ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به گفتمان اعتدال و خط مشی تدبیر و امید رای دادند، چیستی و چگونگی اعتدال به عنوان یک منظومه فکری به موضوعی جدی در افکار عمومی تبدیل گردید و برخی از اندیشمندان، به پاس وظیفه خود در گسترش دانایی، در جهت روشن ساختن این مفهوم و رابطه آن با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما و همچنین فرهنگ سترگ اسلامی و ایرانی تلاش های ارزشمندی را آغاز کردند.

اعتدال به طور ذاتی با فعالیت های دانش محور و مبتنی بر عقلانیت و همه جانبه نگری پیوند دارد و بنا بر این شما دانشگاهیان و صاحب نظران، برای سختن گفتن در این عرصه سزاوارترید. عرصه سیاست هرگاه از تامین عدالت، معنویت و همبستگی انسانی به قدرت جویی و قدرت مداری تمایل پیدا کند، مستعد دچار شدن به تندروی و افراط گرایی می گردد و این پدیده ای است که در منطقه ما و در جهان امروز به تهدیدی واقعی تبدیل شده است و وظیفه اندیشمندان ما تلاش فکری برای تقویت سرمایه های اعتدال در عرصه های اجتماعی و سیاسی است.

پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش، گفت وگو و سعه صدر امکان پذیر نیست. به این دلیل همواره علاقه مندان به کشور و انقلاب اسلامی را دعوت کرده ام که بیایید با سعه صدر با مسایل برخورد کنیم. بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر اشکال های کوچک، آدم های بزرگ را کنار نگذاریم.

اعتدال در عرصه سیاست یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری.

اعتدال در عرصه علم یعنی پیوند بین شالوده های علمی و نظری و تجربیات برآمده از حیات اجتماعی و سیاسی جامعه ما و بنابراین توقع از دانشمندان و علما برای بررسی کاوشگرانه و نقادانه نسبت اندیشه اعتدال با خواسته های مردم و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما و همچنین ظرفیت های بالقوه و بالفعل آن برای تایمن الزامات توسعه پایدار و همه جانبه، خواسته ای معقول و توجیه پذیر است.

هرچند بر این نکته تاکید دارم که اعتدال به طور عام از سرشت فعالیت سازنده سیاسی جداناشدنی است و به طور خاص نیز انتخابی ضروری برای برون رفت از شرایط آسیب زای تقابل ها و افراطز گری های کنونی در عرصه های سیاست داخلی و بین المللی می باشد اما فراتر از این دریافت های عام، تردیدی ندارم که گشودن لایه های گوناگون اندیشه اعتدال نیازمند تدقیق و تامل اندیشمندانه شما دانشگاهیان و دانشوران است.

اگرچه اعتدال با دوری از افراط و تفریط معرفی شده است اما این معنایی نیست که برای معرفی مفهومی که قرار است راهنمای حرکت همه جانبه دولت و پیشرفت و توسعه ملت باشد کفایت کند. به گمان من، اعتدال از آن ظرفیت برخوردار است که بتوان آن را ناظر بر عناصر زیر دانست:

- درک جدیدی از تجدد ایرانی

- توسعه اقتصادی پایدار همراه با عدالت در سطوح فردی، گروهی و منطقه ای

- برقراری توازن میان آرمان خواهی و واقع بینی

- تعامل سازنده با جهان

- شناسایی کننده مقدورات و محدودیت های تاریخی یک ملت

- دانش محوری و ارج نهادن علم

- به رسمیت شناختن تکثر

- توازن در بهره برداری از محیط زیست

- توازن در نسبت قدرت دولت و جامعه

- حرکت متوازن به سوی توسعه همه جانبه

امروزه باید در پی آن بود که چهره رحمانی اسلام را از رفتارهای خشن و افراطی بزداییم تا خورشید گرم مهرورزانه اش بر جان ها بتابد و زندگی دیندارانه را گرم کند.

باید سیاستی انسانی و عدالت جویانه را تقویت کرد تا جامعه هرچه بیشتر طعم شیرین زندگی را بچشد و با اراده و امید، راه آینده را با گام های موثر و محکم بپیماید. دعوت به اعتدال، دعوت به روش های خردمندانه و انسانی است که توان و ظرفیت های موجود را در برداشتن قدم های آینده ساز محاسبه می کند و باری را فوق طاقت، بر دوش جامعه و زندگی نمی گذارد.

انتظار دارم که به همت دست اندرکاران و شرکت کنندگان این همایش ملی، جریان فکری بالنده و بارآوری برای تدوین و تبیین و استمرار این گفتمان و تعمیق مفهوم اعتدال در حوزه های مختلف جامعه صورت گیرد.

موفقیت این نشست ارزنده را از خداوند بزرگ مسالت دارم.»

همایش ملی اعتدال صبح چهارشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، حجت اسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز