آمریکا سفیر خود را از لیبی فراخواند

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۴:۳۷:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۸
آمریکا سفیر خود را از لیبی فراخواند
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا سفیر این کشور در لیبی را برای رایزنی درخصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای فرا خواند.
به گزارش سرویس بین الملل برنا، سخنگوی سفارت آمریکا در طرابلس گفت: "جین کریتز" سفیر آمریکا در لیبی بنا به درخواست "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا برای رایزنی در خصوص برخی مسائل به واشنگتن فراخوانده شده است.

شبکه العالم که این خبر را به نقل از منابع آگاه اعلام کرد در ادامه افزود: وی به علل فراخوانی سفیر اشاره نکرد و فقط به ذکر این مساله اکتفا کرد که رایزنی های سفیر در واشنگتن، درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای خواهد بود.

سخنگوی سفارت امریکا در طرابلس تصریح کرد زمان بازگشت سفیر آمریکا به طرابلس در وزارت امور خارجه آمریکا بررسی خواهد شد.

برخی منابع آمریکایی اعلام کرده اند که احتمال می رود مسئولان لیبیایی از برخی تلگراف های محرمانه دیپلماتیک آمریکا که پایگاه ویکیلیکس منتشر کرده و برای لیبی اهمیت داشته است، دلخور شده اند هرچند که مقامات لیبیایی دراین باره توضیحی نداده اند.

در یکی از این تلگراف ها آمده است: معمر قذافی رهبر لیبی زمانی که ظاهرا" به علت یک اختلاف دیپلماتیک، بازگرداندن مواد رادیواکتیو را به روسیه به تاخیر انداخت، باعث وحشت و نگرانی هسته ای به مدت یک ماه درسال 2009 شد.

پایگاه پانوراما (نزدیک به دولت لیبی) چند روز پیش اعلام کرد که جین کریتز شنبه گذشته بعد از اینکه مسئولان ذیربط لیبیایی را از تصمیم خود مطلع کرد، طرابلس را ترک کرد.

این پایگاه لیبیایی اعلام کرد: سفیر آمریکا در طرابلس به علت مطالب منتشره از سوی پایگاه ویکیلیکس درباره فعالیت ها و اقدامات وی که لیبی آن را "اقدامات جاسوسی" کاملا برخلاف عرف دیپلماتیک توصیف کرده ، با اعتراض های گسترده محافل مردمی لیبی روبه رو شده است.

یک گروه لیبیایی که هویتش فاش نشده است، تبلیغات گسترده ای را درپایگاه اجتماعی فیس بوک با عنوان "جاسوسی ممنوع" برای بیرون کردن سفیرآمریکا ازانگلیس به راه انداخت.
نظر شما