افشاگری دوباره سیمور هرش

طبق ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۳۹
طبق ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست
نویسنده معروف هفته‌نامه نیویورکر از وجود اطلاعاتی خبر داد که نشان می دهد جامعه اطلاعاتی آمریکا در عالی ترین سطوح به اقدام ایران در ساخت سلاح هسته ای باور ندارد.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، سیمور هرش، نویسنده معروف نیویورکر که پیش از این هم گزارش هایی حاوی اطلاعات محرمانه درباره ایران منتشر کرده بود، در مقاله خود با عنوان «ایران و بمب، چگونه یک تهدید هسته ای واقعی می شود؟» آورده است: در سطوح بالای دولت اوباما در این باره که ایران واقعا در حال سلاح هسته اب باشد «تردید» وجود دارد.

هرش که برنده جایزه پولیتزر شده و اطلاعات مربوط به زندان ابوغریب را هم او افشا کرد در مقاله خود می گوید: برخی از افسران اطلاعاتی رده بالای دولت آمریکا نگرانند اشتباهی که درباره عراق رخ داد درباره ایران هم رخ دهد.

او توضیح می دهد اشتباهی که درباره عراق رخ داد این بود که اجازه داده شد نگرانی های ناشی از سیاست های یک رژیم (عراق)، ارزیابی های امنیتی ما را نسبت به ظرفیت و قابلیت های واقعی نظامی آن کشور منحرف سازد.

نویسنده سپس با اشاره به اینکه منابع وی در جامعه اطلاعاتی آمریکا می گویند «شواهد معتبری در اثبات تلاش ایران برای دست یافتن به بمب اتمی در دست نیست»، می نویسد: ارزیابی های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران نشان می دهد هیچ شاهد معتبری در دست نیست که ایران بعد از سال 2003 تلاشی برای ساخت سلاح هسته ای انجام داده باشد.

هرش ادامه می دهد: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هیچ شاهدی به دست نیاورده اند که نشان بدهد ایران اورانیوم غنی شده خود را به سمت ساخت سلاح هسته ای منحرف کرده است.

وی سپس به موضع مقام های اسراییلی اشاره می کند و می گوید آنها هم با این ارزیابی موافق هستند که ایران اکنون مشغول ساخت سلاح هسته ای نیست.

هرش در انتهای مقاله خود می گوید: محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس در یک گفت وگوی اختصاصی به وی گفته است که باور ندارد ایران یک تهدید هسته ای بالفعل باشد. البرادعی می گوید همه آنچه من می بینم این است که تکرار تهدید ایران مانند مواد مخدر برای امریکا اعتیاد آور شده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز