مهمانپرست:

هدف آمریکا وارد کردن کشورهای منطقه به درگیری نظامی است

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۲۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۴۹
هدف آمریکا وارد کردن کشورهای منطقه به درگیری نظامی است
سخنگوی وزارت خارجه گفت:ایران در بالاترین سطح آمادگی دفاعی قرار داد و با هرنوع برخورد اشتباه با شدت پاسخ می‌دهد.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در چهارمین همایش بصیرت دینی و جنگ نرم كه در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، به تشریح تحولات اخیر در منطقه پرداخت و به سؤالات حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش نیروی سپر جزیره در وقایع بحرین خاطرنشان كرد: تلاشی صورت می‌گیرد تا صورت مسئله بیداری مردم در كشورهایشان تغییر و از تلاش آنها برای حضور در اراده كشورشان كاسته شود و می‌خواهند این صورت مسئله را به دخالت ایران در منطقه تبدیل كنند.

وی ادامه داد: 6 كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس پیمان‌‎نامه‌ای را بین خود امضا كردند كه در صورتی که كشوری خارجی به یكی از این كشورها حمله و منافعش را به خطر بیندازد، بقیه كشورها از آن حمایت كنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید: كدام كشور خارجی در بحرین دخالت كرده بود كه حاكمیت این كشور به خطر بیفتد؟ مردم بحرین یك سری مطالباتی را داشتند و به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌كردند. ورود نیروهای نظامی خارجی برای مقابله با این مردم خطایی استراتژیك بود و ذهن مردم مسلمان منطقه به خاطر این رفتار اشتباه‌ و نسبت به این جنایات به سادگی پاك نمی‌شود.

وی تأكید كرد: اگر می‌خواهند ثبات ایجاد كرده و دولت‌های مقتدر و قوی در منطقه حاكم باشند، نیروهای نظامی و امنیتی كشورهای منطقه كه در بحرین حضور دارند باید در اسرع وقت خاك این كشور را ترك كنند و سیاست سركوب و برخورد خشونت‌آمیز با مردم در بحرین متوقف و به مطالبات مشروع مردم پاسخ داده شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد عبدالمالك ریگی با بیان اینكه جنایات این گروهك تروریستی به اشكال مختلف پیگیری شده، گفت: تلاش شده تا افكار عمومی دنیا نسبت به ماهیت این گروهك روشن و آگاه شوند.

وی ادامه داد: ما به حمایت‌های آمریكا در این زمینه اشاره كردیم، ولی كافی نیست و با وجود اینكه در عرصه سیاست خارجی در كنار سیاست رسمی كشور دستگاه‌های مسئول وظایف خود در این زمینه انجام می‌دهند، باید دیپلماسی عمومی بسیار قوی و فعالی داشته باشیم. این دیپلماسی عمومی توسط رسانه‌ها، مراكز مطالعاتی و تحقیقاتی، دانشگاهیان، سازمان‌های مردم‏نهاد، هنرمندان و . . . و به هر وسیله و شكلی كه مردم می‌توانند حقانیت خود را ثابت و شیوه‌های زشت غربی‌ها را در حمایت از تروریسم رسوا كنند، به كار گرفته شود.


سخنگوی وزارت خارجه موضوع سكینه محمدی آشتیانی را نمونه‌‌ای خواند كه باید باعث شرمندگی دنیای غرب باشد و افزود: زنی به همسر‌ش خیانت كرده و با مردان نامحرم ارتباط و با مشاركت آنها همسر‌ش را به قتل می‌رساند، این پرونده‌ای است كه در همه جای دنیا مشابه آن وجود دارد و قابلیت وقت گذاشتن را ندارد و این در حالی است كه آن را به عنوان پرونده حقوق بشری مطرح می‌كنند و می‌گویند كه این فرد نباید اعدام شود، بلكه باید آزاد شود و مظهر زن آزاده در دنیاست.

وی با اشاره به حمایت‌های برخی از رؤسای جمهور، وزرای خارجه، نخست‌وزیران و همسران برخی مقامات خارجی در دفاع از سكینه محمدی، اظهار داشت: مدتی است كه در ساختمان نخست‌وزیری یكی از كشورهای اروپایی عكس بزرگی از سكینه محمدی را آویزان كرده‌اند كه این اقدام اعتراض برخی گروه‌های داخلی را به همراه داشته و عنوان می‌كنند عكس محجّبه از سكینه محمدی خود باعث تبلیغ حجاب اسلامی است.

مهمان‌پرست به كشور دیگر اروپایی اشاره كرد كه 4 زن در هیئت دولت آن كشور در حمایت از سكینه محمدی عنوان كرده‌اند كه از این به بعد به آنها «سكینه» بگویند.


یكی از حاضران درباره تحولات سوریه سؤال كرد كه مهمان‌پرست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 14 خرداد مبنی بر اینكه ما در هر جایی كه مردم حركت اسلامی، مردمی و ضدآمریكایی و صهیونیستی داشته باشند از آنها حمایت می‌كنیم و هرجا كه احساس كنیم آمریكایی‌ها و صهیونیست‌ها به حركتی علیه كشوری دامن می‌زنند از آن حمایت نمی‌كنیم، اظهار داشت: آنها می‌خواهند مقاومت كشورهایی را كه مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، بشكنند.

وی با بیان اینكه در سوریه كاری برنامه‌ریزی شده و هدفمند توسط آمریكا و صهیونیست‌ها دنبال می‌شود، یادآور شد: البته این بدان معنا نیست كه اگر بخش كوچكی از مردم سوریه خواسته‌هایی دارند شنیده نشود. ما با سركوب مطالبات مردمی مخالفیم ولی باید حواسمان باشد كه برخی اختلافات با تحریك آمریكا و وابستگان آن انجام می‌شود و هدف اصلی آن تامین امنیت رژیم صهیونیستی است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حادثه 11 سپتامبر نیز با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص چرایی این حادثه و از جمله غیرطبیعی بودن آن، خاطرنشان كرد: برای شما عجیب نیست كه در چند سال گذشته فیلم‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود كه از زاویه‌های مختلف و با هنرمندی خاص صحنه اصابت هواپیما‌ها به برج‌های دوقلو را نشان می‌دهد. این‏گونه به نظر می‌رسد كه هالیوود بسیج شده و آمادگی داشته كه از حالت‌های مختلف فیلم تهیه كند.

به گفته مهمان‌پرست اگر قرار بود كشوری غافلگیر شود، چطور این همه دوربین از زوایای مختلف توانسته‌اند فیلم بگیرند.

وی اضافه كرد: این حادثه هرچه بود یك سوء استفاده بسیار بزرگ برای متهم كردن اسلام و مسلمانان به ترور و تروریسم بود و می‌خواستند دشمنی فرضی ایجاد كنند تا حضورشان را در منطقه توجیه كرده و در فضای پس از جنگ سرد سلاح‌هایشان را بفروشند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و مصر با اشاره به علائق و اشتراكات اعتقادی، تاریخی و فرهنگی مردم دو كشور به یكدیگر اظهار داشت: مردم مصر محب اهل بیت هستند و مردم هر دو كشور به یكدیگر علاقه‌مند می‌باشند.

وی تنها مانع جدی برای برقراری روابط رسمی بین 2 كشور را سیاست‌های وابسته حسنی ‌مبارك و همكارانش عنوان كرد و گفت: آنها به هیچ وجه مایل نبودند كه مردم ما و مصر در كنار هم باشند، چون احساس خطر می‌كردند.

مهمان‌پرست ادامه داد: با انقلاب مردمی در مصر، پروسه دولت مردمی در حال طی كردن روند خود است و در همین مقدار كه این حركت تا به حال جلو رفته روابط ایران و مصر شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. تحولات این كشور باید به سمت طبیعی خود پیش برود تا نهایتاً منجر به استقرار دولتی مردمی شود و در این چارچوب می‌توانیم روابط‌مان را به بهترین سطح گسترش دهیم.

وی اضافه كرد: خواست مردم و مسئولان 2 كشور این است، ولی باید سیر طبیعی خود را طی كند.


سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاست ایران در قبال عربستان با بیان اینكه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال كشورهای منطقه كاملاً روشن است، اظهار داشت: روابط دوجانبه با منطقه باید افزایش یابد و حركت جمعی و رویكرد همكاری منطقه‌ای در اولویت كار دستگاه سیاست خارجی همه كشورهای منطقه باشد.

به گفته مهمان‌پرست زمانی كه روابط ما به بهترین سطح برسد و همكاری‌های ما به بهترین شكل انجام شود، بدان معناست كه در كشورهای منطقه دیگر محلی برای حضور نیروهای بیگانه باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: اینكه كشورها به‎چه‎شكلی می‌توانند روابط دوجانبه را ارتقا دهند باید سیاست‌های مستقل جدی‌تری را اتخاذ و به مردم‌شان متكی باشند و خیلی امیدوار به حمایت آمریكا و غرب نباشند.


مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره اقدام نظامی ایران در بحرین، با تأكید بر هوشیاری نسبت به فتنه‌هایی كه آمریكایی‌ها در منطقه طراحی كرده‌اند، خاطرنشان كرد: آمریكا به هر شكلی به دنبال ایجاد درگیری نظامی بین كشورهای منطقه و جهان اسلام است.

وی ادامه داد: آمریكایی‌ها معتقدند اگر درگیری نظامی در منطقه رخ دهد، اولین نتیجه آن نجات رژیم صهیونیستی است و آنها تلاش می‌كنند پای جمهوری اسلامی را به درگیری نظامی در منطقه باز كنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح كرد: توانایی نظامی ایران در دفاع از كشور به حدی است كه هیچ كشوری به خودش اجازه نمی‌دهد كه فكر تعرض به خاك ما را داشته باشد و خودشان در موضع‌گیر‌ی‌هایشان اعلام می‌كنند كه تصور حمله به ایران احمقانه و دیوانگی است.

وی افزود: اگر كسی دچار اقدام غیرعاقلانه و احمقانه شود پاسخش را دریافت می‌كند.

مهمان‌پرست تصریح كرد: ما هرچقدر مقتدر‌تر باشیم به ثبات و امنیت منطقه كمك می‌كند و اگر كشورهای منطقه می‌خواهند ثبات در منطقه حاكم باشد باید مستقل باشند و از مردم‌شان دفاع كنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما در بالاترین سطح آمادگی دفاعی قرار داریم و با هر نوع برخورد اشتباه با شدت پاسخ می‌دهیم؛ ولی این بدان معنا نیست كه برای كشورهای منطقه خطر هستیم. توانایی كشور ما به نفع منطقه و در جهت ثبات و امنیت آن است.

به گفته وی خواسته آمریكایی‌ها و صهیونیست‌ها وارد شدن كشورهای منطقه به درگیری‌های نظامی و درگیری‌های داخلی است.

مهمان‌پرست در خصوص عملكرد دستگاه سیاست خارجی در قبال تحولات منطقه خاطرنشان كرد: آنچه از دستگاه سیاست خارجی انتظار می‌رود این است كه افكار عمومی دنیا را نسبت به وقوع جنایات در منطقه آگاه كند و با موضع‌گیری‌ها، صدور بیانیه‌ها و در رایزنی‌ها و ملاقات رسمی با مقامات دیگر كشورها مسئله را توضیح داده و هشدار و توصیه دهد و این موضوع را به سازمان‌های بین‌المللی و محافل حقوق بشری منعكس و سعی كند مشكل را از طریق درست آن حل كند. البته دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانند در این زمینه كمك كنند.

وی با بیان اینكه مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی با هوشیاری مسائل را دنبال می‌كنند و هیچ كدام از فتنه‌های آمریكا‌یی‌ها و صهیونیست‌ها محقق نخواهد شد، اظهار داشت: همه فتنه‌ها و توطئه‌ها به بركت وجود ولی فقیه (امام راحل و مقام معظم رهبری) خنثی شده است.

به گفته مهمان‌پرست‌ تنها راه جلوگیری از فتنه‌ها ایمان و پایبندی كامل به ولایت فقیه و تبعیت محض از دستورات مقام معظم رهبری است و با این هوشیاری و توجه جدی به مردم ما كشور هیچ صدمه‌ای نخواهد دید و آینده درخشانی در انتظار مردم ما و منطقه خواهد بود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز