پنج هزار سلاح هسته ای آماده شلیک

۱۳۹۰/۰۳/۱۹ - ۱۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۵۰
پنج هزار سلاح هسته ای آماده شلیک
گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم پایتخت سوئد، از وجود بیش از 5 هزار سلاح هسته‌ای آماده شلیک در جهان خبر داده است.

به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از پرس تی وی، براساس این گزارش هشت کشور جهان مجموعا، بیش از 20 هزار بمب اتمی و کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند.

این گزارش همچنین از رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از دارندگان زرادخانه بزرگ بمب‌های اتمی و کلاهک هسته‌ای جهان و تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه نام برده است.

نویسندگان این گزارش معتقدند، احتمال نابودی سلاح‌های هسته‌ای در سطح جهان بسیار اندک است، زیرا کشورهای دارنده این تسلیحات، نه تنها تمایلی به نابودی این سلاح‌ها ندارند، بلکه به دنبال افزایش سلاح‌های هسته‌ای خود نیز هستند.

گفتنی است، دو کشور آمریکا و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین دارندگان سلاح‌های هسته‌ای جهان، در حالی بر حفظ تسلحیات هسته‌ای خود پافشاری می‌کنند که پیمانی در زمینه محدود کردن شمار سلاح‌های هسته‌ای خود امضاء کرده‌اند.

این پیمان موسوم به پیمان استارت جدید قراردادی دوجانبه میان امریکا و روسیه است که در آوریل 2010 به امضای دو کشور رسید.

اگر چه این طرح پس از ماه‌ها تاخیر، در نهایت در سنای آمریکا تصویب شد، اما اجرای نهایی این پیمان منوط به رای نمایندگان پارلمان دومای روسیه است.

به گفته این گزارش، بخش عمده سلاح‌های هسته‌ای جهان در اختیار کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین قرار دارد.

نویسندگان این گزارش در پایان نسبت به تشدید مسابقه هسته‌ای میان پاکستان و هند هشدار داده‌اند و به شدت از احتمال افتادن سلاح‌های هسته‌ای پاکستان به دست عوامل شبکه‌های تروریستی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظر شما