تلاش ناتو برای کاهش وابستگی به تسلیحات آمریکا

۱۳۹۰/۰۳/۲۷ - ۲۱:۲۵:۰۵
کد خبر: ۵۷۶۲۸
تلاش ناتو برای کاهش وابستگی به تسلیحات آمریکا
دبیر کل ناتو با درخواست از متحدان اروپایی این سازمان برای کاستن از میزان اتکای خود به آمریکا در زمینه تسلیحات امروزی، ایده پدافند هوشمند را مطرح کرد.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، آندرس فوگ راسموسن در سمیناری در مجلس سنای اسپانیا با عنوان "ناتو و کشورهای مدیترانه‎ای، تغییر در پیش" گفت: نگران سطح پایین بودجه‎های دفاعی به‎ویژه در اروپا هستم.

دبیر کل ناتو همچنین با طرح ایده "پدافند هوشمند"، از کشورهای عضو ناتو خواست موثرترین راهبرد هزینه‎ها را طرح‎ریزی کنند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کشورهای بسیاری قادر به تهیه برخی تجهیزات پیشرفته مورد نیاز ما نیستند. اگر ما آن‎ها را به اتخاد راهکارهای چند جانبه ترغیب کنیم، این کشورها می‎توانند با هم از پس امکانات بالقوه‎ای که به تنهایی استطاعت تامین آن را ندارند، برآیند.

راسموسن همچنین خاطر نشان کرد که عملیات ناتو در لیبی، میزان اتکای این سازمان به تسلیحات و مهمات پیشرفته آمریکا را آشکار ساخته است.

در همین حال، ژنرال استفان آبریال فرمانده ارشد ناتو روز سه شنبه نسبت به کمبود احتمالی منابع در صورت ادامه جنگ علیه معمر قذافی دیکتاتور کشور بحران‎زده لیبی هشدار داد.

در عین حال رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا پیش‎بینی کرده است که اگر متحدان اروپایی ناتو از اختصاص بودجه‎های دفاعی کافی کوتاهی ورزند، آینده تیره و تاری در انتظار این نهاد خواهد بود.

گفتنی است آمریکا 25 درصد از بودجه نظامی ناتو را که دارای 28 عضو است، تامین می‎کند.
نظر شما