تحریم های غرب ایران را به اولین منبع تامین انرژی ترکیه تبدیل کرده است

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۳:۳۶:۰۷
کد خبر: ۶۲۹۲۸
تحریم های غرب ایران را به اولین منبع تامین انرژی ترکیه تبدیل کرده است
پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در گزارشی نوشت: تنها خاصیت اعمال تحریم‌ها علیه ایران این بوده که این کشور رتبه اول را در میان منابع تامین انرژی ترکیه به خوداختصاص داده‌است.
به گزارش سرویس سیاسی برنا, پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در یادداشتی به قلم اکبر رافوغلو نوشت: «با وجود تشدید تحریم های آمریکا و اروپا بر ضد ایران، این تحریم ها در جلوگیری از اینکه این کشور به مهم ترین منبع واردات نفت ترکیه در بخش نخست امسال تبدیل شود تاثیر چندانی نداشته است».

این پایگاه اینترنتی ادامه داد: «بر اساس اعلام سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، جمهوری اسلامی تنها در 3 ماهه نخست امسال تامین 30 درصد از 4 میلیون و 300 هزار تن واردات نفت خام ترکیه را به عهده داشته است. عراق و روسیه به ترتیب 12 و 11 درصد از نیازهای نفتی ترکیه را تامین کرده اند».

مطابق اعلام مرجع تنظیم بازار انرژی ترکیه (EMRA) این کشور در سه ماهه نخست سال جاری 6 میلیون تن نفت خام وارد کرده است و ایران کماکان بزرگترین فروشنده و صادر کننده نفت خام به ترکیه محسوب می شود. طی فصل اول سال 2011 ایران منبع اصلی تهیه نفت خام مورد نیاز ترکیه بوده است. بر اساس گزارش EMRA، از بین 6 میلیون تن نفت خام وارداتی ترکیه از ماه ژانویه تا مارس 2011 بیش از 4 میلیون و 200 هزار تن از آن نفت خام، 135 هزار و 379 تن نفت کوره، 56 هزار و 471 تن سوخت جت، 53 هزار و 225 تن بنزین با اکتان 95 و 2 هزار 82 تن سوخت هواپیما بوده است. در این میان ایران با صادرات یک میلیون و 800 هزار تن نفت خام به ترکیه در سه ماهه نخست سال 2011 در صدر فهرست تامین کنندگان نفت خام ترکیه قرار گرفت.

اوراسیا ریویو سپس در گفت وگو با مته گوکنل، مدیر پیشین بوتاس (شرکت دولتی خطوط لوله ترکیه) علت این امر را چنین بیان کرده است: «ایران واقعا در حال به دست اوردن جایگاه نخست در خصوص صادرات نفت و گاز به ترکیه است. منافع مالی برای ترکیه پیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. ایران قیمتی مناسب را به ترکیه پیشنهاد می کند و بخش خصوصی ترکیه نیز اولویت را به شرکای ارزان و بلند مدت می دهد».

آمریکا در سپتامبر 2010 فروش بنزین به ایران را تحریم کرد. این کشور در سال 1996 با تصویب قانونی که به قانون داماتو معروف شد، سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در صنایع نفتی ایران را تحریم کرده بود. اتحادیه اروپا هم در ژوئیه 2010 سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران را تحریم کرد.
نظر شما