پشت پرده های ترور برادر کرزی

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۳:۴۶:۱۹
کد خبر: ۶۲۹۴۰
پشت پرده های  ترور برادر کرزی
کارشناسان، بر این باورند که ترور احمد ولی کرزی توطئه ای از سوی غربی ها برای تنبیه رییس جمهور افغانستان بوده است.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان، احمد ولی کرزی، برادر رییس جمهور حامد کرزی، صبح روز گذشته در ولایت جنوبی قندهار افغانستانٰ در اثر یک حمله مسلحانه از پای درآمد.

بر اساس این گزارش، این حمله در ولایت قندهار اتفاق افتاد و گفته می شود عامل اولیه این ترور، یکی از محافظان کرزی بوده است.

از احمدولی، به عنوان یکی از چهره های بسیار با نفوذ و تاثیرگذار سیاسی در حوزه جنوب، نام برده می شد که دارای قدرت تصمیم گیری و تاثیرگذاری فراوانی در ولایت قندهار و به صورت کل در حوزه جنوب افغانستان بود. او ریاست شورای ولایتی قندهار را نیز به عهده داشت.

شورای ولایتی در افغانستان، برخلاف نام آن و نیز صلاحیت ها و مسئولیت هایی که در قانون برای آن تعریف شده، نقش موثر و تعیین کننده ای در شکل دادن به تصمیمات و نظارت بر کارکردهای حاکمیت های محلی ندارد؛ با این حال، ‌بسیاری از ناظران، شورای ولایتی ولایت قندهار را از این حیث، جزو نمونه های نادر و استثنایی در افغانستان می دانند که با ریاست احمد ولی کرزی و قدرت گسترده او، تاثیرفراوانی بر تصمیم های والی و دیگر مقام های حاکمیت محلی آن ولایت داشت و حتی گفته می شود در بسیاری از موارد، صلاحیت و قدرت والی، تحت الشعاع قدرت شورای ولایتی قرار می گرفت.

از جانب دیگر، وی همچنین، از سوی برخی از نشریات و رسانه های غربی، به اتهام دست داشتن در فساد مالی، اختلاس و قاچاق مواد مخدر و همدستی و همکاری با باندهای مافیایی، مورد انتقاد گسترده قرار داشت.

برخی از مقام های غربی، دلیل ناکامی دولت افغانستان در مبارزه واقعی و ثمربخش با اپیدمی فساد را دست داشتن شماری از بستگان نزدیک رییس جمهور در فساد و اختلاس و قاچاق عنوان می کنند. اگرچه احمدولی، بارها این اتهامات را بی اساس و ناشی از تبلیغات سیاسی غربی ها می دانست.

این در حالی است که چندی پیش، محمود کرزی، دیگر برادر رییس جمهوری افغانستان از جانب رییس مستعفی بانک مرکزی کشور، متهم به دست داشتن در فساد مالی کابل بانک، از بزرگترین بانک های خصوصی افغانستان گردید؛ فسادی که سرانجام به ورشکستگی این بانک انجامید.

اگرچه این اتهامات از جانب دستگاه قضایی افغانستان، بی اساس قلمداد شد؛ اما بسیاری از کارشناسان، بی طرفی و غیرجانبداری حکم دادگاه را مورد تردید قرار می دهند. بحران ورشکستگی کابل بانک نیز، برای نخستین بار از سوی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، افشا شد.

این عوامل باعث گردید تا روابط رییس جمهور کرزی با آمریکایی ها نیز در مقاطع مختلفی دستخوش فراز وفرودهای فراوانی گردد.

با توجه به همه این موارد، شماری از کارشناسان، بر این باورند که ترور احمد ولی کرزی نیز برنامه ای از سوی غربی ها برای تنبیه رییس جمهور افغانستان بوده؛ تا چنان وانمود کنند که در صورتی که حامد کرزی، بیش از این به مخالفتش با غربی ها در افغانستان ادامه دهد،‌ اهرم هایی وجود دارد تا وی را از ادامه این روند بازدارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز