تلاش سیا برای پیدا کردن بن لادن از طریق واکسیناسیون

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۶:۵۰:۱۴
کد خبر: ۶۳۰۷۱
تلاش سیا برای پیدا کردن بن لادن از طریق واکسیناسیون
گزارش رسانه‌ها حاکیست که سیا تحت پوشش یک برنامه جعلی واکسیناسیون در ابیت‌آباد در پی بدست آوردن نمونه دی ان ای اعضای خاواده بن لادن بوده است.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از گاردین، عوامل سیا برای اجرای این برنامه یک پزشک پاکستانی را به خدمت گرفته بودند. این روزنامه می‌نویسد که پزشک مذکور در حال حاضر تحت بازداشت مقامات پاکستان قرار دارد.

مقامات سیا از اظهار نظر در مورد این خبر که در جو پرتنش حاکم بر روابط اسلام آباد و پاکستان منتشر شده، خودداری کرده‌اند.

از حدود دو ماه و نیم پیش که اجرای عملیات مخفیانه آمریکا در ابیت آباد به کشته شدن اسامه بن لادن، انجامید، تردیدهای زیادی در آمریکا مبنی بر احتمال اطلاع داشتن مقامات پاکستان از حضور رهبر شبکه القاعده در این کشور بوجود آمده و در نتیجه روابط آمریکا و پاکستان هم رو به تیرگی گراییده است.

اکنون روزنامه گاردین گزارش داده که عوامل سیا در چارچوب مقدمات زیادی که برای اجرای عملیات آمریکا در ابیت آباد تدارک دیده شده بود، یک پزشک ارشد پاکستانی به نام "شکیل افریدی" را به خدمت گرفته بودند تا تحت پوشش برنامه واکسیانسیون سعی کند نمونه دی ان ای خانواده بن لادن را بدست آورد.

'در جستجوی دی ان ای'روزنامه گاردین می نویسد: "مشخص نیست که آیا سازمان سیا موفق به یافتن نمونه دی ان ای بن لادن شد یا نه، اما آنطور که یک منبع مطلع خبر داده این برنامه با شکست مواجه شده است."

یک منبع آگاه در ارتش پاکستان گفته است که مدت کوتاهی پس از عملیات دوم ماه مه در ابیت آباد، یک مسئول پزشکی که به کودکان ساکن در ساختمان مخفیگاه بن لادن قطره فلج اطفال تجویز کرده بود، دستگیر شده است.

این منبع نظامی که نخواسته نامش فاش شود، از مسئول پزشکی مذکور نقل کرده که تعدادی کودک از داخل ساختمان صدا زده شدند تا قطره واکسن به آنها تجویز شود.

این مسئول پزشکی همچنین به بازرسان گفته است که کودکان و زنی که آنها را از داخل ساختمان صدا زد، همگی زبان پشتو را روان صحبت می کردند، اما او افزوده که صورت زن با نقاب پوشیده و غیر قابل شناسایی بود.

مسئول پزشکی دستگیر شده، هنوز تحت بازداشت است، اما او مظنون به همکاری با ماموران مخفی آمریکا نیست.

تاکنون مقامات پاکستان اظهار نظر رسمی در مورد این خبر نکرده‌اند.

روزنامه گاردین در گزارش خود نوشته که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برنامه "جعلی" واکسیناسیون را در منطقه فقیرتر شهر آغاز کرده بود تا سوء ظنی بوجود نیاید.

به گزارش این روزنامه، سیا بعد از آن به فکر اجرای این برنامه افتاد که یکی از پیکهای بن لادن را ردگیری کرد و موفق شد ساختمانی را که بعدا معلوم شد مخفی گاه رهبر القاعده بوده، کشف کند.

مقامات آمریکا می‌خواستند پیش از یورش به آن ساختمان نمونه دی ان ای ساکنانش را با نمونه دی ان ای خواهر بن لادن که از قبل در اختیار داشتند، مقایسه کنند.

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، نقل کرده که سیا برای تایید حضور بن لادن در آن ساختمان دچار مشکل بوده و برای حل این مسئله متوسل به اجرای طرح واکسیناسیون شده است.

سه نفر از همسران بن لادن و چندین کودک بعد از یورش نظامیان آمریکا به ساختمان مخفی‌گاه رهبر شبکه القاعده دستگیر شدند.

گفته می‌شود اعضای خانواده بن لادن که جزو شاهدان اصلی یورش آمریکا علیه مخفی گاه او هستند، اطلاعات بسیار مهمی را در مورد فعالیتهای رهبر القاعده ارائه کرده‌اند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز