پیشگیری!

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۲۱:۵۵:۱۲
کد خبر: ۶۹۳۰۴
پیشگیری!
علی‌اكبر جوانفكر

روحانیت اسلام در منظر مردم مسلمان ایران از شأن و منزلتی والا برخوردار است و این جایگاه نیز بیش از هر چیز مرهون پارسایی، تقوا و خداترسی علما و روحانیون از یک سو و همگامی، همدلی و همصدایی آنان با مردم در مبارزه با رژیم ستمشاهی، هشت سال دفاع مقدس و همراهی و همکاری صادقانه و خالصانه با انقلاب و نظام اسلامی از سوی دیگر بوده است.

میان روحانیت اسلام با متن جامعه و بویژه محرومان و مستضعفان، همواره یک ارتباط عمیق معنوی و عاطفی وجود داشته و از نگاه مردم، علما و روحانیون به عنوان ملجا، محرم اسرار، پشتیبان، دادرس، مروج مکارم اخلاق، انصاف و جوانمردی، ادب و احترام و کانون پرجاذبه‌ای از فعالیت‌های نیک اندیشانه اجتماعی نظیر رسیدگی به ضعفا و مستمندان شناخته می‌شوند.
روحانیون معمولاً در قامت امامت جمعه یا جماعت، خطیب و سخنران در مراسم مذهبی، استاد حوزه یا دانشگاه و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی با مردم ارتباط برقرار می‌کنند اما آنچه حائز اهمیت به نظر می‌رسد، شأن و منزلت والایی است که مردم برای کسوت مقدس روحانیت قائل‌اند و صد البته مسئولیت اصلی در حفظ و حراست از این جایگاه رفیع نیز برعهده خود روحانیون است.
شخصیت‌های برجسته و ماندگاری مانند امام خمینی(ره)، آیت‌الله طالقانی، شهیدان والامقام مطهری، بهشتی، مفتح و باهنر و شهدای محراب و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، نمادهای پرجاذبه‌ای از روحانیت اسلام محسوب می‌شوند. عشق و ارادت وصف ناپذیر مردم نسبت به امام عزیز (ره) در حیات و ممات آن خورشید عالمتاب، عواطف و علائق شورانگیز آنان نسبت به رهبر حکیم و فرزانه انقلاب و ارتباط عاطفی مردم با بسیاری از علما و اعاظم روحانیت، به وضوح از وجود رمز و رازی بزرگ حکایت می‌کند که باید مورد مداقه و تأمل قرار گیرد.
گاهی ممکن است چنین تصور شود که فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی لوازم و شرایط مخصوص به خود را دارد و حضور روحانیون در مصادر این امور، به جایگاه معنوی آنان در جامعه آسیب می‌زند اما علما و روحانیون والامقامی را می‌توان سراغ گرفت که با وجود تصدی مسئولیت‌های مهم سیاسی یا اجتماعی، خود را از آسیب‌هایی ناشی از حضور و فعالیت در چنین عرصه‌ای حفظ کرده و همواره بر قدر، قیمت، شأن و منزلت خویش افزوده‌اند. با تأمل در مناسبات نزدیک و صمیمانه میان امام و رهبری با مردم، در می‌یابیم که آنان همواره تعظیم و تکریم خود را نسبت به مردم ابراز داشته‌اند، بیانات و سخنانشان مبتنی بر احترام، ادب، محبت، دوستی و عواطف انسانی بوده و برای بیان مواضع و دیدگاههای خود، کلمات و مفاهیم وزین و در عین حال شیوا و روان را به خدمت گرفته‌اند، نه تنها از متهم کردن دیگران اجتناب ورزیده‌اند بلکه دیگران را از به خطا افتادن در این مسیر بازداشته‌اند. تحلیل‌ها و اعلام نظرهایشان، متکی بر استنادات قوی و غیرقابل خدشه بوده است و در سخنرانی‌هایشان رأفت، مهربانی، گذشت، خیرخواهی، بلند نظری، صبوری، متانت، صفا، صمیمیت و امید و انگیزه، موج می‌زند.
می‌خواهم توجه برخی از روحانیون عزیز را که در مصادر امور سیاسی و اجتماعی قرار دارند، به اهمیت این حقیقت جلب کنم تا مبادا از سر بی‌توجهی و غفلت، ناخواسته با مواضع، رویکردها، تصمیمات و اقدامات خود به جایگاه رفیع روحانیت اسلام آسیب وارد کنند. تهمت زدن به دیگران با تکیه بر مسموعات و مطالب غیر مستند، نیت‌خوانی‌های ناصواب با هدف تخریب دیگران، استفاده از کلمات و مفاهیم نامناسب و کم وزن، تهدید دیگران به افشاگری و نظایر آن، سخن گفتن از موضع تحکم و قدرت و رعایت نکردن ادب و احترام در تعامل با دیگران از هیچکس بویژه کسانی که در کسوت مقدس روحانیت قرار دارند، پذیرفته نیست.
امروز مسئولیت‌های خطیر و سنگینی متوجه روحانیت اسلام و بویژه علما و روحانیون معظم شیعه است و باید از هرگونه آسیب و تهدیدی در امان بماند، بنابراین لازم است تبعات جدی ناشی از بی‌توجهی به این مهم یادآوری شود زیرا پیشگیری، بهترین چاره برای حل هر مشکلی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز