نایب رییس قوه‌قضاییه در نشست جامعه اسلامی مهندسین

اقدامات رهبر فرزانه انقلاب در فتنه ۸۸ دفاع از جمهوریت نظام بود

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۲:۵۶:۰۰
کد خبر: ۷۵۹
اقدامات رهبر فرزانه انقلاب در فتنه ۸۸ دفاع از جمهوریت نظام بود
سید ابراهیم رییسی گفت: کاری که رهبر انقلاب در طول سال 88 برای روشن‌گری ابعاد مختلف فتنه انجام دادند بزرگترین کاری بود که می‌توانست در جهت حفظ جمهوریت نظام انجام شود و به تعبیر دیگر رهبر انقلاب در این دوره از جمهوریت نظام دفاع کردند.
 

به گزارش خبرنگار قضایی برنا، سیدابراهیم رییسی، نایب رییس قوه قضاییه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: یکی از پیام های مهم نهضت عاشورا داشتن بصیرت است.


وی ادامه داد: شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین ویژگی عاشوراییان بصیرت آنها بوده و می‌بینیم چهره‌هایی که در صف عاشورا هستند از مهم‌ترین نکاتشان این است که اهل بصیرت هستند.


معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: مطمئنا راه خداشناسی، راه صحیح زندگی و  شناخت دوست از دشمن و تشخیص حق از باطل تنها با بصیرت امکان‌پذیر است و می‌بینیم که در جاهای مختلفی بویژه در شب عاشورا عاشوراییان تحت این آزمون قرار گرفتند.


رییسی تاکید کرد: انسان هایی که اهل نظر و روشنفکرند باید اهل بصر نیز باشند؛ ما انسان صاحبنظر و نخبه زیاد داریم اما باید تلاش کنیم انسان های اهل بصر و بابصیرت داشته باشیم. این چهره‌ها همان چهره‌هایی هستند که نه تنها خودشان در مسیر حق قدم برمی‌دارند، بلکه تلاش می‌کنند تا دیگران هم اهل بصر شده و در مسیر حق قدم بردارند.


وی یادآور شد: عده ای که در سال گذشته و پس از انتخابات فتنه به پا کردند در مسیری اشتباه قدم برداشتند، اینکه عده ای فرد منتخب را قبول نداشته باشند، نکته‌ای طبیعی است و هیچ اشکالی هم برآن وارد نیست. چرا که با اتکا به همین اصل به فرد دیگری رای داده اند و آن را انتخاب کرده‌اند اما اینکه این عده اصل انتخاب را زیر سوال ببرند نکته قابل توجهی است.


رییسی با تاکید براینکه موضوع تقلب در انتخابات که توسط برخی مطرح شد ظلم بزرگی به کشور بود و طی آن اعتماد سی ساله مردم مورد خدشه قرار گرفت، یادآور شد: این امر باعث شد دشمن پس از سی سال احساس کند که عده ای در داخل کشور با او هم سو و هم هدف هستند و جای پا برای آنها درست کردند.


معاون اول قوه قضاییه خاطر نشان کرد: در سال 88 دشمن به این نتیجه رسید که عده ای در جمهوری اسلامی ایران مخالف نظامند و با مخالفت خود جاپایی برای آنها ایجاد کرده اند که حمایت آشکارای غربی ها به خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی از مخالفان داخل کشور نتیجه این مساله بود.


وی شعار نه غزه، نه لبنان را شعاری دشمن گونه دانست و اظهار داشت: آغاز جریان فتنه با غفلت رقم خورد اما ادامه آن مطمئنا از سوی دشمن هدایت می شد و دست دشمن به گفته رهبر فرزانه انقلاب در آن دیده می شد.


رییسی یادآور شد: جلسات متعددی با برخی از خانواده هایی که ادعا می کردند در جریان فتنه فردی کشته شده یا مورد هجوم واقع شده، داشته ایم، علی رغم آنکه دشمن به دنبال کشته سازی بود ما جلسات بسیاری را با کسانی که این ادعا را داشتند برگزار کردیم و در جلسات طولانی تمام حرفایشان را شنیدیم و جالب اینجا است که در جلسات بعد با تحقیقاتی که انجام داده بودیم خلاف این مساله را به آنها اثبات کردیم تا آنها نیز بدانند این جریان از طرف کشورهای غربی و دشمنان جهت دهی می شود.


معاون اول قوه قضاییه دو عامل را در مشخص شدن چهره واقعی فتنه گران موثر دانست و تصریح کرد: اولین عامل بصیرت مردم بود که روز به روز افزوده می شد و دیگری سخنان روشنگرانه و راهگشای رهبر فرزانه انقلاب بود که در برهه های حساس جریان فتنه را رسوا کرد.


وی شعارهایی که در مخالفت با عاشورا و به صورت هنجارشکنانه در آن روز مطرح شد را از سوی مردم این ندانست و تصریح کرد: دلیل این مدعا این است که ما می دانیم هیچ کدام از اقشاری که در کشور ما دل در گرو انقلاب اسلامی دارند چنین حرف هایی را به زبان نمی آورند.


رییسی تاکید کرد: امروز امنیت در کشور در سطح بسیار بالایی است، در حالی است که دشمن با حضور خود در کشور افغانستان تلاش در ایجاد ناامنی های مختلف مانند افزایش تولید مواد مخدر صنعتی دارد.


وی یادآور شد: اگر دادگاه عادلی در سطح جهان برگزار می شد می بایست آمریکا را به واسطه توزیع و تولید مواد مخدر و پخش آن در کشورها به عنوان بزرگترین جنایتکار معرفی و مستحق مجازات اعلام می کرد.


معاون اول قوه قضاییه خاطر نشان کرد: کشور ما در طول سی سال نشان داده است که کشور انتخابات است و قانون اساسی توجه ویژه ای به برگزاری انتخابات و انتخاب مدیران براساس این اصل دارد.


رییسی گفت: کاری که رهبر انقلاب در طول سال 88 برای روشن گری ابعاد مختلف فتنه انجام دادند بزرگترین کاری بود که می توانست در جهت حفظ جمهوریت نظام انجام شود و به تعبیر دیگر رهبر انقلاب در این دوره از جمهوریت نظام دفاع کردند.


وی گفت: بعید نیست در جریان برخوردهای سال 88 به کسی ظلمی روا شده و توهینی شده باشد، ما منکر این موضوع نیستیم و باید افرادی که در این جریانات نسبت به آنها ظلمی صورت گرفته، بیایند و اقامه دعوا کنند، تا به حق خود برسند.


معاون اول قوه قضاییه بر همین اساس ادامه داد: از این نکته غافل نباشید که نباید این جریان باعث شود افرادی که ظلم حقیقی به کشور نظام و مردم روا داشته اند به دست فراموشی سپرده شوند و در هیچ دادگاهی محاکمه نشوند.

رییسی یادآور شد: در موضوع کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک تلاش شده حق‌کشی پایمال نشود و در برهه های مختلف نسبت به این موضوع اطلاع رسانی صورت گرفته و پرونده ها در دادگاه های مربوطه در حال پیگیری و بررسی است.


وی با اشاره به موضوع تقویت نظارت در دستگاه قضایی یادآور شد: در دوره جدید به دستور ریاست قوه قضاییه با ساز و کارهای موجود به تقویت بعد نظارتی دستگاه قضایی توجه ویژه ای شده است.


معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: از دیگر گام هایی که در قوه قضاییه در این دوره برداشته شده موضوع متقن بودن احکام است به این دلیل که تنها با متقن بودن آرای قضایی است که بحث پناهگاه بودن قوه قضاییه خود را نشان می دهد و مردم آن را به چشم می بینند.


رییسی موضوع سالم سازی جریان وکالت را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ما تلاش کردیم تا جریان وکالت را به اصل خود بازگردانیم و وکالت از حق باشد.


وی ادامه داد: اگر امروز کسی در گوشه و کنار علیه دستگاه قضایی جملاتی می گوید به این خاطر است که این دستگاه قصد دارد براساس قانون عمل کند.


معاون اول قوه قضاییه همچنین اظهار داشت: درباره سران فتنه و برخورد قضایی با آنها اظهار نظرهای زیادی مطرح می شود اما باید توجه کرد که محاکمه کردن این افراد برای دستگاه قضایی کار سختی نیست. اما جمیع مصالح نظام باعث شده امروز کار دستگیری و محاکمه این افراد انجام نشود.


رییسی ادامه داد: به یقین می توانم بگویم که بعد از رهبر انقلاب تنها کسی که شفاف‌ترین موضع را نسبت به جریان فتنه و سران فتنه گرفت، رییس قوه قضاییه بود.

وی با اشاره به انفجار روز تاسوعا در چابهار گفت:ریگی اعتراف کرد که ارتباطات زیادی با سرویس های جاسوسی انگلیس، آمریکا و صهیونیسم دارد و ما هیچ تردیدی نداریم که دست انگلیس، آمریکا و صهیونیسم به عنوان بلوا و عاملان ایجاد ناامنی در کشور موجود است و در جریانات شرق و غرب دست آنها دیده می شود و مدارک و اسناد آن در دست است.


معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه در رابطه با سیستم اطلاعاتی و نیروهای مسلح پاکستان پیگیری‌ها صورت می‌گیرد و این اخطار به سیستم امنیتی دولت پاکستان و نیروهای مسلح آن کشور داده شده که اگر جریان جندالشیطان را جمع نکند، بدون هیچ گونه تردیدی اقدامات جدی از سوی نیروهای مسلح و امنیتی کشور ایران انجام خواهد شد.


رییسی اظهار داشت: ما کشور پاکستان را کشور همسایه دوست و برادر می دانیم و دوستی و برادری ما باید ادامه پیدا کند اما نباید کاری انجام شود که جای پایی برای دشمنان نظام ایجاد شود و برخی کشورها محل جولان دشمنان ایران اسلامی شوند تا بتوانند علیه نظام اسلامی توطئه کنند. چرا که این وضع برای ایران قابل تحمل نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز