امیر احمدیان در گفت و گو با برنا

اکو در مسیر راه های جهانی شدن است

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۲۹:۰۰
کد خبر: ۷۹۹
اکو در مسیر راه های جهانی شدن است
یک کارشناس مسائل قفقاز و روسیه در خصوص تاثیرگذاری اکو در روند آتی مذامرات 1+5 ، گفت : در اجلاس اخیر اکو در ترکیه بر گسترش مناسبات بسیار تاکید شد و می توان امیدوار بود که این سازمان در آینده ای نه چندان دور به یک سازمان تاثیرگذار در مسائل منطقه ای و بین ال
بهرام امیر احمدیان ، کارشناس مسایل روسیه و قفقاز جنوبی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی برنا، در رابطه با برگزاری اجلاس همکاری های منطقه ای اکو در ترکیه و تاثیر آن در صحنه جهانی و سیاست گذاری غرب در قبال کشورهای منطقه گفت : اکو یک سازمان منطقه ای است که همکاری های آن عموما بین 10 عضو آن صورت می گیرد .

وی ادامه داد : تاثیر گذاری این کشورها تنها ممکن است در مجامع بین المللی آشکار شود که بتوانند با استفاده از همکاری های موجود تاثیراتی را لحاظ کنند اما در اجلاس اخیر نسبت به رشد ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای اکو تاکید شد و امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد این سازمان و تبدیل شدن به یک قطب سیاسی و اقتصادی در دنیا باشیم .

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به برگزاری دور آتی مذاکرات 1+5در استانبول و همچنین برگزاری اجلاس اکو در ترکیه ، اظهار داشت : انتخاب ترکیه به عنوان مکان بعدی مذاکرات به این مفهوم نیست که این کشور از موضع اکو وارد شده است بلکه بدان علت است که این کشور در مذاکرات تهران که بین 3 کشور ایران ، برزیل و ترکیه برگزار شد نقش موثر و قابل توجهی داشت .

امیر احمدیان در خصوص اهمیت برنامه هسته ای ایران برای ترکیه افزود : رییس جمهور ترکیه آقای عبدالله گل در مصاحبه ای که با BBC  داشت گفته بود که برنامه هسته ای ایران برای ترکیه بسیار مهم است زیرا ما در همسایگی ایران قرار داریم و علاقه این کشور به ایفای نقش در مسئله هسته ای ایران را بایستی در این چارچوب لحاظ کرد .

وی تصریح کرد: ترکیه هم به علت دارا بودن موقعیت مناسب جغرافیایی و هم به علت داشتن سیاست خارجی انعطاف پذیر می تواند جایگاه قابل توجهی را در عرصه جهانی کسب نماید .

این کارشناس مسائل قفقاز بیان داشت : ترکیه کشور قدرتمندی است و این موقعیت مناسبی جهت هرچه بهتر کردن روابط ایران که کشوری موثر و قدرتمند در منطقه می باشد با این کشور است .
 
امبر احمدیان گفت : حدود 10 سال پیش روابط ما با ترکیه در تنش بود اما این رابطه در حال حاضر بسیار مناسب است .
نظر شما