سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:

منشور اصولگرایی منتشر شد

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۷:۲۱:۰۰
کد خبر: ۸۲۲۸
منشور اصولگرایی منتشر شد
حجت الاسلام سالک از انتشار منشور اصولگرایی خبر داد و خواستار حمایت تمام اصولگرایان، امت حزب الله، مسوولان اصولگرایی و جریان اصولگرایی در کشور از این منشور و تلاش برای مأیوس کردن دشمنان خارجی و داخلی شد.

حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا از انتشار منشور اصولگرایی خبر داد و گفت: دومین گام جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز در جهت وحدت جامعه اصولگرایی و حزب‌اللهی در قالب منشور اصولگرایی به امضای آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی رسید که در اختیار امت حزب‌الله قرار می‌گیرد.

وی افزود: این گام دوم بعد از بیانیه 8 ماده ای جامعتین مدرسین و روحانیت مبارز بود.

حجت الاسلام سالک ادامه داد: منشور اصولگرایی با محوریت وحدت و تعریف اصولگرایی که برگرفته از وصایای امام راحل و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب که مبنی بر بصیرت، وحدت، خیرخواهی و واقع‌بینی بوده است، صورت گرفت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، این منشور را دارای چهار اصل دانست و گفت: اصل اسلام ناب محمدی، اصل جمهوری اسلامی و قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، اصل حرکت در خط و سیره امام خمینی (ره) و اصل ولایت مطلقه فقیه و 12 شاخص برای اصولگرایی که در متن بیانیه منعکس شده است، از جمله این اصول هستند.

وی خواستار حمایت تمام اصولگرایان، امت حزب الله، مسوولان اصولگرایی و جریان اصولگرایی در کشور از این منشور  و تلاش برای مأیوس کردن دشمنان خارجی و داخلی شد.

حجت الاسلام سالک در خاتمه گفت: امیدوارم با توجه به منشور اصولگرایی حرکتی پویا و شاداب در بین جامعه اسلامی در راستای مطالبات رهبر حکیم انقلاب حاصل شود.

به گزارش برنا متن كامل منشور اصولگرایی بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران اسلامی آگاه است كه رهبر معظم انقلاب، نیاز كنونی جامعه مومن و متدین ما را "وحدت" دانسته‌اند. با نگاهی به شرایط حاضر و مخاطراتی كه بر سر راه پیشرفت انقلاب و تحقق آرمان‌های والای اسلام و امام راحل (رحمه الله علیه) وجود دارد، نیاز به وحدت و ضرورت آن، بیش از پیش، آشكار می‌شود. امروزه از یك‌سو دشمن و ایادی استكبار، عداوت خود را آشكار كرده‌اند و هر وسیله‌ای را برای تضعیف انقلاب اسلامی ایران به كار می‌گیرند؛ از دیگر سو فریب‌خوردگان داخلی، به ابزار دست بیگانه تبدیل شده‌اند و مصالح و منافع ملی را بازیچه خودبینی و نجاجت قرار داده، هویت، افتخارات، تاریخ پربركت انقلاب و آرمان‌های امام را با هیاهو و هلهله اجانب، سودا كرده‌اند.

در چنین شرایطی، رهنمودهای مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان به بصیرت و وحدت، نشان از حكمت، خیرخواهی و واقع‌بینی این فقیه بصیر دارد. خدای را سپاس كه این مرز و بوم، به پاس النفاس قدسی پیر جماران، میراث دار نعمت ولایت فقیه شد تا در روزگار فتنه و بحران، دستگیر حال این ملت باشد و در گرداب‌هایی چنین حایل، كشتی نجات امت و راهبر آن تا ساحل امنیت و پیشرفت شود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، در این رستا، كوشیده‌اند راهكارهای برقراری وحدت میان یاران و وفاداران صادق اسلام، ایران و انقلاب را بررسی كنند.

اولین گام در این مسیر، ارایه تعریفی جامع از "اصولگرایی" و شاخصه‌های امروزین آن بر اساس آموزه‌های دین، وصایای امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری بود؛ اینك و پس از برگزاری نشست‌های متعدد و رایزنی با گروه‌های مختلف اصولگرا، كمیته مشترك جامعه مدرسین و جامعه روحانیت، "مبانی و شاخص‌های اصولگرایی" را اعلام می‌كند.

لازم است از همه اندیشوران، به ویژه مراجع مكرم، روحانیت معزز، دانشگاهیان فرهیخته، گروه‌های همراه انقلاب و نمایندگان مجلس و مسوولین، كه به طرق مختلف، از این حركت وحدت بخش، حمایت و استقبال كردند و با شركت در نشست‌ها و با ارایه نظرات خود راهنمایی و پیشنهاد‌های ارزشمندی ارایه نمودند سپاسگزاری شود.

چنان كه گفتیم تعریف اصولگرایی، شامل مبانی و شاخص‌هاست. "مبانی"، مفاهیم ثابتی هستند كه در هیچ زمینه و وضعیتی، دچار تغییر نمی‌شوند؛ مفاهیمی كه جوهره و ثابتات جریان اصولگرایی به شمار می‌آیند. بیان و التزام این مبانی به معنای اهمیت و تعیین‌كنندگی آنها در همه زمانها است.

این "اصول" عبارتند از: 1_ اسلام 2_ جمهوری اسلامی (قانون اساسی)، 3_ خط و سیره امام 4_ ولایت مطلقه فقیه.

"شاخص‌ها" اموری هستند كه بیانگر اولویت‌های جریان اصولگرایی در مقام عمل و بخصوص در زمان فعلی هستند، این شاخص‌ها عبارت است از:

1. دفاع از ارزش‌های اسلامی؛
2. پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی؛
3. التزام عملی به ولایت فقیه و فصل‌الخطاب دانستن نظر رهبری؛
4. احترام و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت؛
5. ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافیگری و توجه ویژه به گروه‌های ضعیف و نیازمند؛
6. اعتقاد به آزادی‌های مشروع و مردم‌سالاری دینی؛
7. عدالت محوری و مبارزه با فساد؛
8. تأكید و باور به پیشرفت همه جانبه كشور؛
9. اداره امور بر اساس موازین اسلامی، عقلانیت، قانون، برنامه، حسن تدبیر و عطوفت با مردم؛
10. اعتقاد و التزام به تعامل و هماهنگی میان قوا در سایه تدبیر‌های رهبری؛
11. دشمن‌شناسی، استكبار ستیزی، استقلال طلبی و موضع‌گیری صریح در برابر دشمنان و فتنه‌ها؛
12. تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران بر اساس این مبانی و شاخص‌ها می‌كوشد زمینه‌ساز تحقق "وحدت كلمه" در میان امت اسلامی شود و بدخواهان و بداندیشان ملت بزرگ ایران را مایوس كند.

در پایان، با سلام و صلوات بر حضرت سید‌الشهدا علیه‌السلام و فرزندان آن حضرت و تعزیت مصیبت عظمای اهل بیت (علیهم‌السلام) و با درود بر روح ملكوتی امام عظیم الشان و آرزوی سلامت و توفیق رهبر معظم انقلاب و دعا برای تعجیل در فرج حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه)، از همه گروه‌های اصولگرا دعوت می‌كنیم، ضمن حمایت از اقدامات مهم و موثر دولت و دیگر قوا و همه كارگزاران، كوشش‌های خود را برای تحقق وحدت امت اسلامی و عزت و سرافرازی اسلام و ملت ایران سامان دهند.

از ملت بزرگوار ایران انتظار داریم با عنایت به این اصول و شاخص‌ها و دفاع از آنها كه ضامن حفظ انقلاب و عظمت اسلام و ایران است همدلانه گام بردارند. بعونه و منّه.
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته.
محمد یزدی؛ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
محمد رضا مهدوی كنی؛ دبیركل جامعه روحانیت مبارز تهران

نظر شما