جلیلی در گفتگو با اشپیگل:

اشتباه محاسباتی همیشه غربی‌ها را گرفتار جاده‌های بن بست كرده‌است

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۹:۳۰:۰۰
کد خبر: ۸۳۰۶
اشتباه محاسباتی همیشه غربی‌ها را گرفتار جاده‌های بن بست كرده‌است
شورای عالی امنیت ملی در آستانه مذاكرات ایران با گروه1+5 تاكید كرد: اشتباه محاسباتی همیشه غربی‌ها را گرفتار جاده‌های بن بست كرده است.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، با توجه به نزدیك شدن زمان گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با كشورهای 1+5، دكتر سعید جلیلی نمایندهرهبر فرزانه انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با خبرنگاران هفته نامه اشپیگل با اشاره به مذاكرات آتی با كشورهای 1+5 در استانبول تاكید كرد: ما می خواهیم در استانبول به مشكلات بنیادین سیاست جهانی بپردازیم، چنانكه در گفتگوهای ژنو 3 تنها یك توافق مهم داشتیم: "مذاكره در استانبول در ماه ژانویه برای همكاری حول نقاط مشترك" و اگر رویكرد آنها مثبت باشد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همكاری وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی غنی سازی اورانیوم و برخورداری از چرخه سوخت هسته‌ای را طبق معاهده NPT حق مصرح ملت ایران دانست كه قابل گفتگو نیست و اظهار داشت: علیرغم اقدامات مذبوحانه تروریستی و خرابكاری دشمن، ما امروز یك پیشرفت بسیار خوب فنی داریم و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی تاكید كرد: ما نگرانی‌های متعددی درباره غرب داریم. دنیا امروز منتظر بحث های دیگری است؛ مثلا درباره موضوع هسته ای اینكه چرا خلع سلاح محقق نشد؟ چرا امروز باید در خاك اروپا بیش از 200 كلاهك هسته ای وجود داشته باشد؟ من می دانم مردم اروپا و آلمان از این مسئله خیلی نگران هستند. اینها سئوالات اساسی است.

دكتر جلیلی اظهار داشت كه امروز تصور عمومی این است كه ظاهرا دشمن در همه زمینه‌ها به بن بست رسیده است؛ لذا به ضعیف‌ترین حربه یعنی تروریسم روی آورده است. تروریسم را همگان یك اقدام كور و ضعیف می‌دانند نه نوعی جنگ و در همه دنیا تروریسم نشانه ضعف است. ضمن اینكه شما دیدید كه ایران قدرتمندانه این شبكه را كه از داخل رژیم صهیونیستی این كارها را برنامه ریزی و مدیریت می كرد، كشف کرد و مردم قدرت اطلاعاتی كشور را می بینند. همین طور سال گذشته، سركرده گروهك تروریستی را كه در شرق كشور اقدامات تروریستی انجام می د اد و از سوی برخی قدرت‎ها مثل آمریكا نیز حمایت می شد، با قدرت دستگیر كردیم. این را مقایسه كنید با وضعیت برخی قدرت هایی كه 10 سال است در افغانستان ادعای مبارزه با تروریسم دارند و خودشان امروز می گویند هیچ دستاوردی نداشتیم.

وی خاطرنشان كرد: اینكه به یك كشوری بگویند كه شما نباید یك دانشی را داشته باشید و نام دانشمندان را در لیست قطعنامه شورای امنیت بیاورند این یادآور قرون وسطی در اروپا است و بعد اینكه این دانشمندان توسط تروریست ها هدف قرار گیرند، یادآور حركت های فاشیستی است.

جلیلی در پاسخ به این سئوال خبرنگار اشپیگل كه آیا فهرست اسامی مذكور در قطعنامه های سازمان ملل، یك فهرست مرگ است، گفت: این را باید از شوی امنیت پرسید كه چرا تروریست ها احساس وظیفه می كنند كه قطعنامه های شورای امنیت را اجرا كنند؟ شورای امنیت باید جواب دهد كه چه رابطه ای بین تروریست ها و شورای امنیت است؟ این سئوال شما، یك مسئله مشترك در جامعه علمی جهانی است و همه باید این موضوع را پیگیری كنند.

سعید جلیلی در واكنش به ابراز نگرانی ها درباره تلاش هایی كه در اسرائیل و آمریكا وجود دارد كه به ایران حمله نظامی كنند، گفت: اولا همین كه كسانی به خود اجازه می دهند چنین مواضعی اتخاذ كنند، به لحاظ قوانین بین المللی چه وضعی دارد؟ از نظر شما آیا كسی می تواند به خودش اجازه چنین كاری را بدهد؟ آیا این اقدام مشروع است؟ حتما جامعه جهانی با آن مخالف است.

جلیلی در تایید این جمع‌بندی خبرنگار اشپیگل كه گفت در نزد ما بعضا این برداشت هست كه ایران تهدیدهای نظامی را جدی نمی گیرد، پاسخ گفت: همین طور است. اصولا با مردمی كه خودشان نظام خودشان را انتخاب كرده اند، با حمله نظامی نمی شود مقابله كرد. این اشتباه محاسباتی است كه برخی كشورها دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اظهارات خبرنگار اشپیگل كه انتشار اسناد ویكی لیكس را موجب نگرانی كشورهای منطقه دانست، اظهار داشت: شما امروز می بینید ما امروز در منطقه بهترین شرایط را داریم و مناسبات بسیار خوبی با همسایگانمان داریم. انتشار اسناد ویكی لیكس نشان می دهد كه آمریكا چقدر ضعیف است و امروز به شرایطی رسیده است كه خانم كلینتون می گوید باید شهر به شهر برود و به خاطر این اسناد عذرخواهی كند. شما كه استاكس نت را یك تهدید برای ایران می دانید نظرتان در این باره چیست كه در آمریكا ده ها هزار سند محرمانه از دست دولت خارج می شود و بعد وزیر خارجه آنها باید شهر به شهر راه بیفتد و رسما بابت آنها عذرخواهی كند. به نظر شما كدام كشور گرفتاری امنیتی بیشتری دارد؟ آمریكا باید ضعیف بودن سیستم و آسیب پذیری خودش را بسیار جدی تر بگیرد. البته در اسناد ویكی لیكس راجع به خانم مركل هم چیزهایی گفته شده،نمی دانم در آلمان در این باره چه قضاوتی شده است؟ آیا چون در سند ویكی لیكس راجع به خانم مركل آنها حرف ها آمده یعنی اینكه مردم آلمان چنینی نظری راجع به خانم مركل دارند؟!

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سئوال كه یك جنگ نظامی معمولی و یك جنگ كامپیوتری نرم افزاری كدام خطرناك تر است، گفت: به هر حال دشمن در هر عرصه ای تهدیدات خودش را ممكن است وارد كند و ما باید در هر زمینه ای آماده باشیم. ولی من فكر می كنم آن چیزی كه امروز مهم تر است جنگ نرم افزاری، نه به معنای كامپیوتری، بلكه جنگ نرم افزاری به معنای تقابل دو اندیشه است. یك اندیشه می خواهد با زور، قدرت و سلاح هسته ای دیدگاهش را به كشورهای دیگر بقبولاند، در مقابل اندیشه ای كه ما مدعی آن هستیم و می گوییم می شود با عدالت، منطق و استدلال بحث ها را مطرح كرد و می توان با اصول انسانی و با عدالت و احترام به انسانها از خود دفاع كرد. ما می گوییم دوران قدرت جنگ افزار و سلاح هسته ای تمام شده است اینها علاوه بر اینكه نامشروع هستند، كارآمد هم نیستند.

دكتر جلیلی درباره اظهار نگرانی خبرنگار اشپیگل از تحریم ها و احتمال تشدید آنها در قبال ایران، گفت: ما تحریم ها را تهدید به فرصت می كنیم. ما امروز بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ كشورمان را داریم انجام می دهیم و در بهترین شرایط اجتماعی و سیاسی هستیم. امروز در سراسر ایران مردم دارند با این طرح بزرگ همكاری می كنند و از آن استقبال می كنند و یك فرصت بزرگ اقتصادی برای پیشرفت ما ایجاد شده است. غربی ها مثلا صادرات بنزین به ایران را تحریم كردند و خیال می كردند خیلی چیز مهمی است، نتیجه اش چه شد؟ قبل از تحریم ها ما مجبور بودیم بنزین وارد كنیم، امروز بعد از تحریم ها خود كفا شده ایم و حتی می توانیم بنزین صادر كنیم. شما این وضع را مقایسه كنید با كشورهای اروپایی كه مثلا وقتی یك قانون بازنشستگی در فرانسه تغییر می كند، می بینید چه بحرانی اجتماعی راه می افتد. یك شهریه دانشگاه زیاد می شود می بینید چه بحران اجتماعی در انگلیس راه می افتد. بنابراین نكته مهم این است كه غرب یها نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند. این اشتباه محاسباتی همیشه آنها را گرفتار جاده های بن بست كرده است. من این را در ژنو هم گفتم اینها خیال می كردند با یك قطعنامه مثلا ایران دچار بحران می شود.

وی ادامه داد: ایران امروز مهد دموكراسی در منطقه است. شما شور انتخاباتی و مشاركت سیاسی و اجتماعی را در ایران می توانید ببینید. كشوری كه در آن امور مبتنی بر رای مردم و پشتیبانی مردم است، ثبات و پایداری همیشگی خواهد داشت.

مذاكره كننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توضیح پرسش خبرنگار اشپیگل درباره برخی اغتشاشگری ها پس از انتخابات خرداد 1388 اظهار داشت: در هر انتخاباتی مردم به كاندیداهای مختلف رای می دهند. شما دیدید كه 85 درصد در انتخابات شركت كردند و این یك ركورد بود و دولتی كه بر سر كار آمد دارای رای بیش از 63 درصد واجدین حق رای بود. این هم ركورد بسیار بالایی است در حالیكه در آلمان شاهد هستیم دولتی كه سر كار می آید با زحمات فراوان و آخر هم با ائتلاف تشكیل می شود. البته اگر كسی بخواهد سازوكارهای دموكراسی و انتخابات را نادیده بگیرد این یك نوع نادیده گرفتن قانون است؛ اگر كسی رای نیاورد و در انتخابات موفق نشد، بخواهد اصل انتخابات را زیر سئوال ببرد. این یك نوع استبداد است.

جلیلی تصریح كرد: انقلاب اسلامی ایران پیروز شد تا جمهوری اسلامی شكل بگیرد البته آمریكا و انگلیس همیشه طرفدار استبداد بوده اند. سال 1332 هم آمدند با كودتای نظامی دولت را سرنگون كردند و 25 سال از یك استبداد حمایت كردند. در همین حوادث سال گذشته آمریكا و انگلیس نشان دادند مثل سال 1332 كماكان همان نگاه طرفداری از استبداد را دارند یعنی رای مردم را نمی خواهند و می خواهند جمهوریت نظام انكار شود، بهتر است این كشورها بیش از این دچار اشتباه محاسباتی نباشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز