لبنان – ایران؛ کار را یکسره کن

تبر به قامت سرو خمیده!

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ - ۱۴:۴۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۸۶۰۴
تبر به قامت سرو خمیده!
برد برابر سروهای بیروت طعم دیگری دارد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نام لبنان برای جماعت ایرانی یک شمشیر دولبه است. سرزمینی که همیشه در طول سالیان دراز در آتش و خون غوطه ور بوده و جنگ های چریکی در کوچه پس کوچه های این کشور از عروس سابق خاورمیانه، یک چهره هزار پاره و کریه ساخته. نام لبنان مترادف با جنگ است اما در سالیان اخیر این رفیق عربی بدل به یک نام آشنا در مستطیل سبز برای فوتبال ایران شده. تیمی که در رقابت های مقمدماتی جام جهانی در خانه زخمی عمیق و کاری به ایران زد و تنها برد خود را در این تورنمنت در بیروت برابر ایران کسب کرد تا کار صعود پسران کی روش به برزیل با اما و اگر روبرو شود. بعد از آن ضربه کاری، شادی تهوع آور لبنانی ها در زمین ناهموار خود در کنار میزبانی زشت و بد از کاروان ایران، به نوعی لبنان را در بلک لیست جماعت فوتبالی ایران قرار داده. چیزی در مایه های بحرین که برد برابر آنها طعم دیگری دارد. بازی در دور برگشت گروه B مقدماتی جام ملت های آسیا برابر سروهای بیروت در ورزشگاه شیک و تازه بازسازی شده صیدا با همین حال و هوا برگزار می شود.

موقعیت: در گروه B همه چیز در تیول قدرت شیرهای ایرانی است. تیم ملی ایران با 10 امتیاز قاطعانه در صدر جدول ایستاده و تقریبا صعود خود را از این گروه قطعی کرده. شیرهای ایران تنها با یک معجزه از صعود بازی می مانند. معجزه ای که هرگز رخ نخواهد داد! در مقابل لبنان با 5 امتیاز پایین تر از کویت روی پله سوم نشسته و رقابت تنگاتنگی با کویت برای تصاحب رتبه دوم و OK کردن بلیت استرالیا را دارد. آنها اگر به دنبال صعود هستند، باید از ایران امتیاز بگیرند. ماموریتی غیرممکن که نشان می دهد که تا چه اندازه شانس لبنان برای صعود کم است.

نیمکت: نیمکت لبنان چهره تازه ای را به خود می بیند. بعد از ناکامی لبنانی ها در رقابت های مقمداتی جام جهانی و نتایج ضعیف در مقدماتی جام ملت ها، آنها تئو بوکر آلمانی را برکنار کردند و نیمکت خود را به دست جوزپه جیانینی سپردند. یک چهره نامدار در فوتبال ایتالیا که بیشتر خاطرات خوب هواداران فوتبال مربوط به دوران بازیگری او در رم و تیم ملی ایتالیا است. جیانینی با آن چهره فتوژنیکش در دوران مربیگری نتواسته شهرت و موفقت دوران بازیگری را تکرار کند و تاکنون در تیم های درجه سومی نظیر فوجیا و ورونا مربیگری کرده و لبنان اولین تجربه بین المللی او محسوب می شود. جیانینی علی رغم نام خوبش هرگز با کارلوس کی روش قابل قیاس نیست. مربی بزرگ و نامداری که در آسیا سرآمد همگان حتی مربیان ژاپن و عربستان است.

ستاره: در صف شاگردان جیانینی چند لژیونر گمنام و درجه 3 به چشم می خورد. عباس حسن گلر الفسبورگ سوئد، محمد علی خان مدافع هکن سوئد، سونی سعد مهاجم کانزاس سیتی آمریکا، فیض شمسین مهاجم پاندوری رومانی و محمد حیدر مهاجم الاتحاد عربستان سرشناسترین لژیونرهای لبنان هستند اما رضا عنتر کاپیتان کهنه کار لبنان که در شاندونگ چین بازی می کند و در بازی نحس مقدماتی جام جهانی گل ما را به ثمر رساند، بی تردید مهمترین ستاره لبنان محسوب می شود. در ایران اما ستاره ها همه بزرگ و جهانی اند؛ از رضا قوچان نژاد و علیرضا جهابخش گرفته تا دانیال داوری و مسعود شجاعی اما در میان همه ستاره ها اشکان دژاگه چیز دیگری است. ستاره ای که پس از یک مصدومیت سخت، آرام آرام به روزهای اوج بازمی گردد و با آن فوتبال جوهری اش همه را به ستایش وادار می کند.

نمایش آخر: لبنان جمعه شب در کویت برابر رقیب مستقیم خود به تساوی بدون گل رضایت داد و ایران به سه گل در بانکوک تایلند را شکست داد.

نظر شما