سلام دوباره کی‌روش به نیمکت تیم ملی ایران

شمارش معکوس تا آگوست!

۱۳۹۳/۰۴/۲۸ - ۱۵:۴۸:۴۲
کد خبر: ۲۰۴۸۳۷
شمارش معکوس تا آگوست!
به نظر می‌رسد کی‌روش فاصله زیادی تا نشستن مجدد روی نیمکت تیم ملی نداشته باشد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، کارلوس کی روش را باید سرمربی تیم ملی ایران دانست. این انگاره ای بود که پیش از بازگشت سرمربی تیم ملی به ایران تقریبا قابل پیش بینی بود. وقتی که سرمربی پرتغالی به پیشنهاد سخاوتمندانه و وسوسه انگیز آفریقای جنوبی پاسخ منفی داد، می شد حدس زد که او در لابلای سلول های خاکستری ذهنش به نیمکت دیگری جز ایران فکر نمی کند. هر چه باشد او سه سال گذشته را روی این نیمکت نشسته و با اتمسفر و فضای این فوتبال کاملا آشناست و در موضع بالاتر و تصمیم گیرنده در فوتبال ایران قرار دارد و البته از همه مهمتر بعد از نتایج نسبتا قابل قبول در جام جهانی از اقبال عمومی و پایگاه فوق العاده ای در میان هواداران فوتبال ایران و رسانه ها برخوردار شده که دست پری در برابر منتقدان و مخالفانش خواهد داشت.

از سوی دیگر جایگاه ایران در فوتبال قاره و استعدادهای بی نظیرش با هیچ فوتبال دیگریب نه در سطح قاره آسیا و حتی آفریقا قابل مقایسه نیست و همین دست کی روش را برای اعمال نظرات و سلیقه های شخصی اش باز می گذارد.

با این شرایط مشخص بود که کی روش به تمدید قرارداد با ایران فکر می کند. حتی پس از آنکه بازگشت او به ایران با 24 ساعت تاخیر همراه شده و به جای بامداد پنجشنبه، بامداد جمعه به تهران سفر کرد، باز هم کسی بابت تمدید قرارداد با کی روش تردیدی به خود راه نداد. به ویژه اینکه او قبل از ترک لیسبون در یک گفتگوی کوتاه و تلگرافی مدعی شد که با فدراسیون فوتبال ایران توافق کرده اما مذاکرات کماکان ادامه دارد. آنچه یک پیام مستتر در دل خود داشت و نشان می داد که کی روش اگر چه تمایل دارد تا کماکان روی نیمکت تیم ملی ایران بنشیند و از سر و کله زدن با ستاره های ریز و درشت آریایی لذت ببرد اما او کماکان روی اعتقادات و اصول خود پابرجاست و قصد ندارد با عقب نشینی از مواضع سابقش قراردادش را تمدید کند.

مواضعی که با توجه به بسته پیشنهادی 7+1 فدراسیون به سرمربی پرتغالی او را در موضع پایین تری نسبت به سه ساله نخست قرار می داد و شرایط را برای سرمربی پرتغالی تا اندازه ای دشوارتر و بسته تر می کرد. قراردادی که اگر کی روش با آن موافقت می کرد دیگر آن آزادی عمل سابق را در ایران نداشت و این برای مربی پرتغالی که عادت کرده یک ژنرال باشد و همه امور از صفر تا صد زیر نظر او و با فرمان او انجام شود، یک تنزل قدرت محسوب می شد. قراردادی که دست او را تا حد زیادی می بست تا کی روش دیگر تصمیم گیرنده محض نباشد.

کی روش جمعه صبح وارد تهران شد و پس از چند ساعت استراحت مختصر، بلافاصله اولین جلسه سرنوشت سازش را با علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در محل آکادمی ملی فوتبال برگزار کرد. جلسه ای که علاوه بر کفاشیان، عباس ترابیان سرپرست سابق تیم ملی و نماینده فدراسیون در دور اول مذاکرات با کی روش در سه سال گذاشته نیز حضور داشت. کفاشیان عامدانه ترابیان را به این جلسه دعوت کرده بود تا با دست پرتری پای میز مذاکره با کی روش بنشیند. مردی که اگرچه مجری عقد قرارداد با کی روش بود و پای این سرمربی پرتغالی را در در دور اول به ایران بازکرد تا به نوعی دوست معتمد آقای سرمربی لقب بگیرد اما بعدها روی نیمکت تیم ملی در قامت سرپرست با کی روش به مشکل خورد تا رفقای سابق از هم فاصله گرفته و در برابر هم موضع بگیرند.

کی روش به جلسه آمد تا درباره دو بند مبهم و دردسرساز با فدراسیون به توافق برسد.
دو بندی که البته هیچکدام از آنها برخلاف ادعای منتقدان هیچ ارتباطی به رقم قرارداد و دریافتی کارلوس کی روش نداشت و مشخصا به بحث انتخاب دستیاران و سرپرست تیم مربوط می شد.

در جلسه ای که سه ساعت و اندی به طول انجامید، کی روش به واضح و مشخص رضایت خود را برای تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال اعلام کرد اما تاکید نمود که روی برخی از بندهای قرارداد پیشنهادی بحث دارد و حاضر به پذیرش آن نیست.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال با تشکر از کی روش بابت پذیرش پیشنهاد ایران، کوشید با همان لحن مطایبه و ظنز خود ماجرا به گونه ای جلو ببرد تا کی روش متقاعد شود اما سرمربی پرتغالی روی این دو بند سرسخت تر از آنی بود که خام زبان نرم رئیس شود. او به شدت روی این دو بند دردسرساز موضع داشت اما کفاشیان بعد از سه سال و اندی راه و رسم مذاکره و مهمتر از همه خلق و خوی سرمربی پرتغالی را می دانست و از همین رو با همان خونسردی همیشگی و البته در قامت یک رئیس واقعی جزئیات این دو بند را برای کی روش شرح داد و به او اطمینان داد که در این دو مورد هیچ مشکلی سرمربی پرتغالی را تهدید نمی کند.

کی روش اعتقاد داشت که حضور دو دستیار ایرانی که به ویژه سلیقه های متفاوتی با وی داشته باشند و یک سرپرست ناهمگون روی نیمکت تمرکز او را خواهد گرفت و بخشی از از انرژی او باید صرف مهار انرژی های منفی روی نیمکت و همسان سازی و یکپارچه کردن نیمکت تیم ملی شود.

اما کفاشیان به وی قول داد که در این زمینه هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد و کی روش در انتخاب دستیارانش مختار است اگرچه باید این دستیاران را از لیستی که فدراسیون در اختیار او قرار می دهد انتخاب کند چرا که هدف فدراسیون نه هوو تراشی و ایجاد دردسر برای سرمربی پرتغالی بلکه تربیت یک مربی ایرانی برای هدایت تیم ملی در آینده پس از کی روش است. مردی که در طول سه سال با صبوری در کنار کی روش تلمذ کرده و تجربه بیاندوزد و البته از دانش این سرمربی پرتغالی کسب فیض کند.

در بحث انتخاب سرپرست نیز کفاشیان انتخاب را در حیطه اختیارات فدراسیون و حق طبیعی فدراسیون دانست اما به کی روش اطمینان داد قبل از انتخاب سرپرست نظر کی روش را جویا شود و حتی الامکان نظر سرمربی تیم ملی را در انتخاب سرپرست لحاظ کند.

همین موضوع باعث شد سرمربی تیم ملی درباره این موارد دست نگه دارد تا در خصوص آنها با وکیل خود مشورت کند. با این حال ظاهرا این موضوع چندان مشکل خاصی به شمار نمی‌رود و به نظر می‌رسد درباره آن هم توافق صورت گیرد.
در مورد جلسه گفته می شود خروجی جلسه تا حدود زیادی مثبت بود و طرفین در کلیات با یکدیگر به توافق رسیدند اما آنچه باعث شده توافق در سطح کلی باقی بماند چند نکته حقوقی است که به قرارداد کی‌روش اضافه شده است.

عباس ترابیان سرپرست امور بین الملل فدراسیون در یک گفتگوی تلگرافی درباره جزئیات این جلسه گفت: طرفین برای تمدید قرارداد به توافق کلی رسیدند و در جزئیات هنوز بحث خواهد شد. فقط کمی بحث‌های حقوقی باقی مانده که باید طرفین در خصوص آن بحث و گفت‌‌وگو کنند. تنها موارد جزیی حقوقی باقی ماند که قرار شد کی‌روش این موارد را با وکیل اش چک کند تا قراردادش را تا پایان جولای 2018 تمدید کنیم. شروع قرارداد جدید کی‌روش از اول آگوست 2014 خواهد بود و این مربی در یک برنامه بلند مدت روند پیشرفت تیم ملی را تعیین می کند.

ترابیان افزود: کی‌روش از قبل برنامه ریزی کرده بود که برای یک سری از کارها چند روز دیگر ایران را ترک کند. اما پس از آن که برگشت قراردادش با برگزاری مراسمی تمدید می شود. البته او در این چند روز اطلاعاتی را درباره برنامه های سازمان لیگ شامل مسابقات باشگاهی و همین طور پیشنهاداتی برای بازی های تدارکاتی را دریافت خواهد کرد.

سرپرست پیشین تیم ملی در پاسخ به این سوال که آیا کی‌روش و فدراسیون فوتبال در مورد مسائلی مانند دستیاران این مربی توافق کردند، اظهار داشت: من فقط در این حد می‌توانم صحبت کنم و بیشتر از این نمی‌توانم در این باره حرف بزنم.

ترابیان البته تاکید می کند در خصوص مسائل مالی نیز طرفین اختلافی با یکدیگر ندارند چرا که پیش از این نیز کی‌روش گفته بود مهمتر از مسائل مالی برای او مواردی همچون زمین تمرین مناسب و امکانات است.

در این جلسه مقرر شد دو دستیار ایرانی در کنار کی‌روش حضور داشته باشند و سرمربی پرتغالی تیم ملی نیز آن را پذیرفته است. حضور دستیاران خارجی نیز به قوت خود باقی مانده اما در این جلسه نامی از آنها به میان نیامده است. به نظر می‌رسد کی‌روش فاصله زیادی تا نشستن مجدد روی نیمکت تیم ملی نداشته باشد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد وی به زودی کارش را با تیم ملی آغاز خواهد کرد.

کی‌روش: به توافقات خوبی رسیدیم
کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تاکید می کند با فدراسیون فوتبال ایران به توافق 70 درصدی رسیده است.

او در مورد اینکه چه زمانی توافق 70 درصدی 100 درصد می‌شود، عنوان کرد: در این مورد من نمی‌توانم جواب بدهم. همه باید تلاش کنیم توافق خوبی شود که هر دو طرف هماهنگ شوند تا نخواهیم در آینده دچار سو تفاهم ‌شویم تا در آینده بدون هیچ صحبت و دغدغه‌ای کارمان را انجام دهیم.

او درباره جلسه اش با کفاشیان گفت: به شخصه فکر می‌کنم جلسه خوبی بود این جلسات را ادامه می‌دهیم.

وی در مورد اینکه آیا مانع بزرگی برای بستن قرارداد وجود دارد اظهار داشت: هیج مانعی وجود ندارد.

کفاشیان: کی روش پیشنهادات ما را پذیرفت
علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال پس از جلسه با کارلوس کی‌روش برای صحبت در مورد تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی اظهار داشت: ما پیش از این توافقات ضمنی داشتیم، این جلسه هم برای ادامه مذاکرات بود. قرار شد با کی‌روش جلسات ما ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این قرارداد نهایی می‌شود، گفت: تازه کار را آغاز کرده‌ایم. هفته‌ آینده هم جلسه داریم. در مورد اردوها و مسابقات صحبت خواهیم کرد، موارد جزیی در قرارداد وجود دارد که قرار است اصلاح شود.

وی در مورد نظارت فدراسیون گفت: کی‌روش همه را پذیرفته و ارائه گزارش به کمیته فنی و توسعه را نیز پذیرفته است. او پذیرفته است که دستیار ایرانی داشته باشد. ما معرفی می‌کنیم و در این مورد با یکدیگر به تفاهم می‌رسیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد مسائل مالی گفت: هیچ مشکل مالی برای تمدید قرارداد وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز