پرونده‌ای برای سرباز فراری‌ های فوتبال

چرا فوتبالیست‌های متخلف به استرالیا اعزام شدند؟

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۶:۲۴:۳۱
کد خبر: ۲۵۳۵۷۰
چرا فوتبالیست‌های متخلف به استرالیا اعزام شدند؟
یكی از موضوعاتی كه شاید بتوان در كنار دیگر اخبار ورزشی كشور مطرح كرد، تصمیم ستادكل برای اعزام چند بازیكن ملی‌پوش به رقابت‌هاست.

به گزارش سرویس ورزشی برنا و به نقل از سایت آستان، این روزها اخبار بازی‌های جام ملت‌های آسیا، داغ‌ترین موضوع ورزشی كشور است، بویژه اینكه تیم ملی فوتبال كشورمان توانست دیدار اول خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و انجام یك بازی قابل قبول از سوی بازیكنان، امیدها را برای اینكه تیم كارلوس كی‌روش بتواند پس از چهار دهه ایران را به قهرمانی این رقابت‌ها برساند، پررنگ‌تر شد. اما یكی از موضوعاتی كه شاید بتوان در كنار دیگر اخبار ورزشی كشور مطرح كرد، تصمیم ستادكل برای اعزام چند بازیكن ملی‌پوش به رقابت‌هاست؛ آن هم در حالی كه آنها مرتكب تخلف شده بودند و تا چند روز پیش از اعلام این خبر، شاید بخشی از افكار عمومی جامعه منتظر مجازات آنها بود. تصمیم اخیر از یك سو كمك به تیم ملی فوتبال و در نتیجه حفظ حیثیت ملی است اما از سوی دیگر نوعی تبعیض در برخورد با اقشار مختلف جامعه را نشان می‌دهد. در عین حال، فرصت برای جایگزینی بازیكنان جدید در تیم ملی نیز اندك بود. بدین ترتیب یك دوراهی بوجود آمد و تصمیمی گرفته شد و ما امروز با تعدادی از موافقان و مخالفان این تصمیم به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

رسیدگی به تخلف بازیكنان، پس از بازگشت به كشور
محمدرضا ساکت-مدیرعامل سابق باشگاه ورزشی سپاهان
در مقطع کنونی امکان رسیدگی فوری به تخلف این بازیکنان وجود ندارد و نیاز ملی این بود که از تخصص این بازیکنان استفاده شود ولی این موضوع نافی ضرورت رسیدگی به تخلف این بازیکنان نیست و در مقطعی مسئولان ذیربط به این موضوع رسیدگی می‌کنند و پس از بازگشت این بازیکنان به كشور، قطعاً به این تخلف رسیدگی خواهد شد. در شرایط کنونی باید همه ظرفیت‌ها را در اختیار تیم ملی قرار دهیم تا تیم ملی با قدرت کامل در مسابقات آسیایی ظاهر شود. این بازیکنان در حال حاضر به عنوان سرباز ملی باید دِین خود را بیشتر از بقیه در زمین مسابقه ادا کنند.


تصمیم اعزام بازیكنان، درست بود
سیدهادی حسینی-عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش
فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نباید در مسائل ملی به جزئیات نگاه کنند. قطعاً مجازات هر تخلفی به فراخور جرمی است که افراد مرتکب شده‌اند و ممکن است آن مجازات به تأخیر بیفتد. مثلاً کسی قتل می‌کند و بعد از پنج سال مجازاتش انجام می‌شود. ما از بخش ورزش کشور و از این ورزشکاران برای اعزام حمایت می‌کنیم؛ گرچه از تخلف آنها حمایت نمی‌کنیم. اگر تیم می‌رفت و در آنجا بخاطر فقدان یکی از این بازیکنان نتیجه نمی‌گرفت آیا باز هم می‌گفتیم چرا اینها اعزام شدند؟ اگر تشخیص این بوده است که این بازیکنان اعزام شوند، باید به این تشخیص احترام بگذاریم.

به وجود این بازیكنان در تیم ملی نیاز بود
نیما رضایی-دانشجو
باید این بازیکنان می‌رفتند زیرا عضو تیم ملی هستند. بازیکنی که در آسیا جزو 10 بازیکن برتر آسیاست، حقش این است كه در تیم ملی حضور داشته باشد. قطعاً به وجود این بازیکنان در تیم ملی نیاز بود و باید در ترکیب تیم ملی حتماً از آنها استفاده می‌شد. اگر این بازیکنان نمی‌رفتند، قطعاً ما علاقه‌مندان فوتبال و تیم ملی فوتبال، ناراحت می‌شدیم و تیم ملی صد درصد در نبود این بازیکنان ضربه می‌خورد. آنها باید می‌رفتند اما باید بعد از بازگشتشان به كشور، به تخلفشان رسیدگی شود.

تیم‌های ملی آبروی كشور هستند و باید به آنها كمك كرد
قاسم کردبچه-کارشناس ورزشی
تیم‌های ملی در هر رشته‌ای آبروی هر کشوری هستند و باید همه کمک کنند تا بهترین نفرات در این تیم حضور داشته باشند و مسأله ملی حیثیت هر کشور است و اعضا تیم ملی نمایندگان هر کشوری در مسابقات هستند پس باید نهایت همکاری و حمایت از آنها شود تا آبروی کشور را حفظ کنند. قطعاً در این مقطع باید این بازیکنان اعزام می‌شدند و به تخلف آنها نیز باید پس از بازگشت به كشور رسیدگی شود و براساس قانون با تخلفات آنها برخورد شود.

گاهی پای منافع ملی به میان می‌آید
سیدباقر حسینی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
گاهی یکسری ملاحظات در کار است چراكه پای منافع ملی به میان می‌آید و در چنین شرایطی باید به منافع ملی توجه شود. البته برای جایگزینی این بازیکنان نیز فرصتی نبود. با توجه به اینکه اگر این بازیکنان را نمی‌فرستادیم و نتایج ضعیف در مسابقات می‌گرفتیم، فرصتی برای جبران نداشتیم، پس بهترین تصمیم اعزام تیم ملی با ترکیب قوی بوده است، نه صرفاً اعزام این افراد.

نظر شما