رییس فدراسیون ووشو در گفت‌وگو با برنا

سال ۸۹ نقطه عطفی در ووشو ایران بود

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۴۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۰
سال ۸۹ نقطه عطفی در ووشو ایران بود
رییس فدراسیون ووشو گفت: سال 1389 موفق ترین سال در تاریخ ووشو ایران بود.

آیا ووشو ایران آنطور که کارشناسان و منتقدان می گویند عملکرد خوبی در سال 89 داشت؟
این رشته که نسبت به سایر رشته های رزمی قدمت کمتری در کشورمان دارد، چطور توانسته به موفقیت های قابل قبول دست یابد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات به سراغ رییس فدراسیون ووشو رفته و با او به گفت و گو پرداختیم.

در ذیل مصاحبه خبرنگار ورزشی برنا با مهدی علی نژاد را می خوانید:

* آیا سال گذشته سال موفقی برای ووشو بود؟
- سال گذشته موفق ترین سال در تاریخ ووشو ایران بود. پیروزی های ووشو در یک سال اخیر، سال 89 را تبدیل به نقطه عطفی در این رشته کرده است.

* درسال 89 علاوه بر کسب پیروزی های دلنشین شاهد خداحافظی حسین اوجاقی از تیم ملی بودیم، فکر می کنید کسی بتواند جای اوجاقی را در ووشو ایران پرکند؟
- قرار نیست کسی جای کسی را پر کند. اوجاقی 14 سال پیاپی در میادین آسیایی و جهانی مدال آوری کرد و کسی نمی تواند جای او را پر کند. اوجاقی جایگاه ویژه ای در ووشو ایران دارد.

* منظورمان از پر کردن این نبود که فرد دیگری جای اوجاقی را تنگ کند و او به دست فراموشی سپرده شود، منظورمان این بود که فکر می کنید جوانان بتوانند همچون اوجاقی در میادین بین المللی خوش بدرخشند؟
- ما جوانان خوبی در اختیار داریم و به کمک همین افراد در بازی های آسیایی گوانگجو موفق به کسب سه مدال طلا شدیم؛ اما نباید فراموش کرد که تداوم قهرمانی کار آسانی نیست و اگر کسی می خواهد مثل اوجاقی موفق به انجام چنین کاری شود باید سخت تلاش کند.

* اینطور به نظر می رسد که اوجاقی در سمت مدیر تیم های ملی فعالیت خواهد کرد؟
- بله، ما از تجربیات اوجاقی در این بخش استفاده خواهیم کرد.

* ووشوکار جوانی چون حمیدرضا قلی پور بعد از درخشش در گوانگجو و کسب مدال طلا مصدوم شده و کتف خود را به تیغ جراحان سپرد، وضعیت این ووشوکار کرجی چطور است؟
- قلی پور کتف خود را آذر ماه به تیغ جراحان سپرد. او 6 ماه باید از میادین دور باشد و بعد به مبارزات باز گردد. به احتمال زیاد قلی پور به مسابقات جهانی ترکیه خواهد رسید.

* مسابقات جهانی ترکیه و دیگر مسابقات پیش روی ووشو چه زمانی برگزار می شوند؟
- ما در سال 90 مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان را پیش رو داریم که اواخر مرداد و به میزبانی شانگهای چین برگزار خواهد شد. مسابقات جهانی ترکیه هم اواسط مهرماه دنبال می شود.

* خدیجه آزاد پور یکی دیگر از طلایی های گوانگجو هم مصدوم شده، آیا اولین زن طلایی ایران در بازی های آسیایی به مسابقات جهانی ترکیه خواهد رسید؟
- آزاد پور از قسمت رباط صلیبی مصدوم شده و باید 6 ماه از مبارزات دور باشد. به احتمال زیاد او تا زمان شروع مسابقات جهان خوب شده و در این مبارزات به میدان خواهد رفت.

* چندی پیش جام بین المللی پارس را در جزیره کیش برگزار کردید، این مسابقات در چه سطحی دنبال شد؟
- این سومین دوره مسابقات پارس بود که برگزار کردیم و از سطح بالایی هم برخوردار بود. چین با تمام قوا در این رقابت ها حضور داشت و 10 مدال طلا کسب کرد. با حضور تیم های فرانسه دو تیم از کشورمان و پاکستان این مسابقات سطح کیفی مناسبی پیدا کرده و ما را به خواسته هایمان که بالا بردن آمادگی ووشوکاران خود بود، رساند.

* مسابقات لیگ زنان هم با قهرمانی گاز مازندران به پایان رسید. این رقابت ها چطور دنبال شد؟
- مسابقات لیگ امسال سطح فنی خوبی داشت. تیم ووشو هیات کرمانشاه رقابت نزدیکی با گاز مازندران داشت و همین موضوع به حساسیت رقابت ها افزوده بود.

* به نظر می رسد که در لیگ مردان با توجه به حضور ووشوکاران قدرتمندی که تیم نفت دارد همچون سال های اخیر این تیم قهرمانی را از آن خود کند؟
- امسال تیم مقاومت بسیج با نفرات خوبی پا به مسابقه گذاشته است و حریف خطرناکی برای نفت به حساب می آید، برای همین تا روز پایانی مسابقات مشخص نخواهد شد که چه تیمی قهرمان می شود.

* هفته های پایانی لیگ را چه زمانی برگزار خواهید کرد؟
- 19 فروردین مسابقات دنبال می شود تا تیم های راه یافته به فینال و رده بندی مشخص شوند. 9 اردیبهشت ماه هم دیدارهای نیمه نهایی و نهایی را برگزار خواهیم کرد.

* مسعود جعفری که گفته می شد از فعالیت در این رشته محروم است راهی گرجستان شده و با ووشو این کشور همکاری کرده است؟
- آقای جعفری مورد تایید فدراسیون نیست. او اصلا داور بین المللی نبوده و حضورش در گرجستان خلاف مقررات بود. طبق قوانین جعفری دو سال محروم بود و باید پاسخگوی کمیته انظباطی باشد.

* اگر جعفری محروم بوده پس چطور به گرجستان رفته است؟
- ویزا گرفتن کار سختی نیست. او ویزا گرفته و به گرجستان رفته است در حالی که مقررات این اجازه را به او نمی دهد.

* مربیان رده های سنی بزرگسالان و جوانان را مجددا ابقا کردید.
- طی نشستی که با دیگر عوامل فدراسیون داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با این مربیان به کار خود ادامه دهیم.

* بهترین ها ووشو در سال گذشته کدام یک از قهرمانان بودند؟
- حمید رضا قلی پور بهترین ووشوکار مرد ایران در سال 89 بود. در قسمت زنان هم خدیجه آزاد پور خوب کار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز