در پیست و کوهستان سهمیه المپیک می‌گیریم

قمری: برای انتخاب مربی مشکل مالی داریم/ دوپینگ بانوان صحت ندارد

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۶:۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۶۴۹۳۱
قمری: برای انتخاب مربی مشکل مالی داریم/ دوپینگ بانوان صحت ندارد
رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری نتایج رکابزنان در بخش جاده را کم نظیر دانست و گفت: به کسب سهمیه المپیک در بخش پیست و کوهستان نیز امید داریم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نشست خبری رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در محل این فدراسیون برگزار شد و خسرو قمری گزارشی را از عملکرد این فدراسیون در سال 93 ارائه داد.

قمری در ابتدا به توسعه ورزش همگانی در سال 93 اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم ما در سالی که گذشته توسعه ورزش همگانی بود و توانستیم بیش از 20 همایش به مناسبت‌های مختلف برگزار کنیم که حدود 50 هزار نفر در این همایش‌ها شرکت کردند. برای نمونه در ایام دهه فجر بیش از 60 همایش برگزار شد که 17 هزار نفر در آن حضور داشتند. در سال 92 تعداد همایش هایی که فدراسیون برگزار کرد حدود 120 بود و 16 هزار نفر در آن حاضر بودند.

وی ادامه داد: اعتقاد من بر این است که هر چه در توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری بیشتر کار کنیم می‌توانیم رکابزنان بیشتری را نیز در هیات‌ها داشته باشیم و به دنبال آن استعدادهای خوبی نیز معرفی می‌شوند. حاصل این کار تقویت در تیم‌های ملی خواهد بود. همچنین ما استعدادیابی را نیز در سطح هیات‌ها انجام داده ایم و برای هر استانی سهمیه ای را در نظر گرفته‌ایم که تعداد سهمیه ای را در نظر گرفتیم و کمیته‌ استعدادیابی ارزیابی از نفرات را انجام داد. همچنین مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان را نیز برگزار کردیم که از این راه نیز نفرات خوبی در بخش استعدادیابی جذب کردیم. در واقع در بخش همگانی و استعدادیابی کارهای زیربنایی را با کیفیت بهتری انجام دادیم.

قمری درباره فعالیت‌های این فدراسیون در بخش آموزش نیز، بیان کرد: اعتقاد داریم که هر استعدادی که بخواهد انتخاب شود باید از مربیان و داوران خوبی برخوردار باشند. از این رو کمیته‌ آموزش 165 دوره کلاس آموزشی داوری، مکانیسین، بی ام ایکس برگزار کرد . همچنین 280 نفر مربی و داور در سطوح مختلف کلاس‌های درجه یک تا سه و بین‌المللی شرکت کردند. در کنار این کارها فدراسیون دو کتاب تخصصی دوچرخه‌سواری را نیز به چاپ رساند و دو کتاب دیگر آماده چاپ است.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری سال 93 را از لحاظ برگزاری مسابقات سال پرباری دانست و گفت: از لحاظ برگزاری مسابقات لیگ و قهرمانی کشور سال 93 با وجود اردوها و اعزام‌های برون مرزی زیادی داشتیم واقعا پر بار بود. امسال 120 روز مسابقه در بخش کورسی و کوهستان بود که سال گذشته این تعداد 112 روز بود. البته برگزاری اردوهای تدارکاتی برای حضور در بازی‌های آسیایی یک مقدار دستمان را برای برگزاری مسابقات بیشتر بست، اما با این حال در سه حوزه کورسی ، کوهستان فعالیت خوبی داشتیم، اما با توجه به این که سه بخش کورسی و کوهستان و بی ام ایکس در المپیک و بازی‌های آسیایی حضور دارند و باید فعالیت‌های چشمگیرتری داشته باشیم. ما در کوهستان با وجود زحمات زیادی که در سال‌های گذشته کشیده شده عملکرد ضعیفی داشتیم که باید آن را جبران کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات زیاد در سال 93 باعث ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی شد به طوری که تعداد تیم‌های کونتنانتال ما از سه تیم به چهار تیم افزایش پیدا کرد. همچنین کی تی ام KTM اسپانسر است که در بخش کوهستان بخش عمده ای از هزینه‌های ما را در خرید دوچرخه ، لوازم، البسه و حتی حق الزحمه مربی هلندی را تامین می‌کند.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در ادامه با اشاره به نتایج ملی‌پوشان در مسابقات قهرمانی آسیای قزاقستان، بیان کرد: در قهرمانی آسیایی قزاقستان شاید یکسری انتقادات در کسب نتیجه‌ وجود داشت، اما هدف ما حضور مقتدرانه در بازی‌های آسیایی بود و از این رو بعد از پایان مسابقات قزاقستان ملی‌پوشان ذهنشان را بر روی بازی‌های آسیایی متمرکز کردند که توانستیم مطابق حرفی که در جلسات قبل از بازی‌های آسیایی مطرح کردیم سه مدال طلا، نقره و برنز را به دست آوریم.
 
ما پس از بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیایی کوهستان برنامه‌ریزی دیگری برای مسابقات برون مرزی نداشتیم که به ما اعلام شد مسابقات قهرمانی آسیایی 2015 در بهمن ماه برگزار می‌شود که از لحاظ منابع مالی و برنامه‌ریزی این رقابت‌ها برای ما سنگین بود. از طرفی خود ملی‌پوشان نیز با توجه به رقابت‌هایی که پشت سر گذاشته بودند خسته بودند. بنابراین تصمیم گرفتیم کاروان را کیفی ببریم. برای آقایان شانس 80 درصد کسب مدال و برای بانوان شانس 40 درصد کسب مدال را قائل شدیم، البته در بخش بانوان نگاه ما بیشتر توسعه‌ است و ما راه زیادی را برای کسب مدال پیش‌رو داریم.

وی خاطر نشان کرد: با این حال از 21 دوچرخه‌سواری که به مسابقات اعزام شدند 9 مدال به دست آمد که در نوع خود کار کم نظیری بود و همچنین توانستیم یک سهمیه المپیک نیز به دست آوریم که این سهمیه المپیک می‌تواند به قرار گیری ایران در رتبه اول قاره آسیا در سال 2015 کمک کند که اگر این اتفاق بیفتد به راحتی دو سهمیه المپیک را در بخش جاده خواهیم گرفت.

قمری درباره عملکرد ضعیف دانشور در مسابقات قهرمانی تایلند نیز گفت: پس از بازی‌های آسیایی از محمد دانشور انتظار ویژه‌ای داشتیم، اما حضور او در سه کاپ جهانی خستگی زیادی را برایش به همراه داشت. بنابراین نتوانست نتیجه‌ لازم را بگیرد. البته در بخش سرعت نتیجه‌ آن چنانی به دست نیامد اما در جاده حدود 85 تا 90 درصد از ورزشکاران مدال گرفتند و توانستیم رکوردی را برای دوچرخه‌سواری ایران ثبت کنیم که بعد از انقلاب کم نظیر بود.

وی درباره کسب سهمیه المپیک در بخش پیست و کوهستان نیز، بیان کرد: ما در بخش کوهستان و پیست برای کسب سهمیه المپیک امید داریم و باید در سال 94 حضور فعال‌تری در مسابقات بین‌المللی داشته باشیم تا بتوانیم امتیازات زیادی را به دست بیاوریم. البته باید از لحاظ مالی تامین شویم تا اعزام به مسابقات برون مرزی را داشته باشیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم نیم نگاهی به کسب سهمیه المپیک داشته باشیم. ما در بخش کوهستان از مربی هلندی خود خواستیم که در قهرمانی آسیایی 2015 نتایج خوب بگیرد و به کسب سهمیه المپیک نزدیک شویم. حتی اگر نتوانیم سهمیه المپیک را بگیریم باید زمینه آن فراهم شود تا در سال‌های آینده بتوانیم به آن برسیم. البته باید یک نکته را هم بگویم که حسین عسگری با کسب سهمیه المپیک علاوه بر این که امتیاز خوبی برای ایران به دست آورد تیم پیشگامان نیز که این ورزشکار را در اختیار دارد امتیاز خوبی کسب کرد و فکر می‌کنم که می‌توانیم امید داشته باشیم که باشگاه پتروشیمی را کنار بزند. البته اگر از لحاظ مالی تامین باشد و تمام اعزام‌های برون مرزی آن انجام شود. در کل می‌توانیم رقابت خوبی بین دو تیم پتروشیمی تبریز و پیشگامان شاهد باشیم که این رقابت تاثیر مثبتی را در تیم ملی خواهد گذاشت.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به پرسش برنا مبنی بر این که برنامه فدراسیون برای استفاده از دانش مربیان خارجی و تجربه آن در تیم ملی چیست؟ گفت: مشکل ما مسائل مالی بود. کشورهای دیگر از مربیان خارجی سطح یک استفاده می کنند و ما باید از مربیان خارجی سطح بالا استفاده کنیم. فردا جلسه ای که با دکتر سجادی درکورد کسب سهمیه المپیک ریو خواهیم داشت و امیدواریم یک مربی خوب خارجی استخدام کنیم.برای جذب مربی از سال گذشته گزینه مختلفی داشتیم اما هر کدام به مشکلاتی برخورد به عنوان مثال برخی مربیان خواستار این بودند که اردو در کشور خودشان برگزار شود.سال گذشته 30 گزینه برای مربیگری داشتیم و در ابتدا با گوران به توافق رسیدیم.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که چرا برای پیشرفت در ماده چهار کیلومتر تعقیبی تیمی که یکی از ماده‌های مهم در بخش پیست است کار پایه‌ای صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: ماده چهار کیلومتر تعقیبی تیمی ماده مادر در دوچرخه‌سواری است. ما اگر می‌خواهیم در بخش جاده و پیست رکابزنان قوی داشته باشیم باید چهار کیلومتر تعقیبی تیمی را فعال کنیم، اما متاسفانه طی چهار یا پنج سال گذشته این ماده در ایران سیر نزولی داشته است. ما خواستیم ورزشکارانی را متقاعد کنیم که در این ماده رکاب بزنند، اما آنها ابا داشتند و می‌گویند که نمی‌توانیم مدال بگیریم. نه مربی سرمایه‌گذاری‌ می‌کند و نه ورزشکار متقاعد می‌شود که در این ماده حضور پیدا کند. کاری که ما باید در سال 94 انجام دهیم این است که رکابزنانی را از رده‌های جوانان امید جمع و آنها را متقاعد کنیم که در این ماده چهار کیلومتر تعقیبی تیمی رکاب بزند، زیرا وقتی ورزشکار و مربی احتمال می‌دهد بین چند تیم پنجم یا ششم شود بنابراین ذهنش را بر روی این ماده متمرکز نمی‌کند. برای ایجاد انگیزه برای حضور ورزشکاران در این ماده باید کار فنی و تخصصی انجام گیرد و مربی نیز باید بتواند فضای ذهنی ورزشکار را آماده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از گرفتن سهمیه المپیک، کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش و جوانان وعده وعیدی به فدراسیون داده است، گفت: در جلسه روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش و جوانان و کیومرث هاشمی روسای فدراسیون‌ها و مسئولان از کسب سهمیه المپیک تشکر کردند. ما تا الان همه مسائل خود را با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مطرح کرده‌ایم و یکی از حامیان ما در درجه اول وزارت ورزش و جوانان و پس از آن کمیته ملی المپیک است.
 
آنها در سال 93 برای خرید دوچرخه‌، تشکیل اردوها و اعزام‌های برون مرزی در حد خودشان کم نگذاشتند و در جلسه‌ای که روز گذشته با نصرالله سجادی داشتند اعلام کردند در راستای رفع مشکلات مالی فدراسیون دوچرخه‌سواری یکی از فدراسیون‌های اولویت دار است. فدراسیون دوچرخه‌سواری خودش را جدا از وزارت ورزش و جوانان نمی داند و هر مشکلی که آنها داشته باشند مشکل ما نیز هست.
 
ما بر خلاف مسیر آنها حرکت نمی کنیم و وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همیشه در برنامه‌هایی که ما داشتیم یار و یاور ما بودند ما خواسته ای از آنها نداشتیم که بخواهند قول یا وعده و وعیدی بدهند. میان ما نظم و انضباط مالی و تفاهمنامه ای وجود دارد و اگر مسابقات در سال 94 برگزار می‌شد بر اساس همان منابع مالی که ما قبلا داشتیم بدون هیچ مشکلی اعزام را انجام می دادیم، اما چیزی که به ما تحمیل شد برگزاری مسابقات در اوایل سال میلادی 2015 و اواخر 93 بود و این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ندارد.

حالا اگر ما با مشکل مالی روبرو شده ایم خودمان باید با تدبیر حل می کردیم و توانستیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم. با توجه به هزینه‌هایی که خود میزبان در نظر گرفته بود ما باید روزی 90 دلار هزینه می‌کردیم که آن را به 38 تا 40 دلار در روز رساندیم و توانستیم صرفه جویی خوبی در این زمینه داشته باشیم. ما با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مشکل خاصی نداریم و آنها از لحاظ مادی و معنوی به ما کمک کرده‌اند.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری در مورد این که گفته می‌شود در انتخاب تیم ملی حق برخی از نفرات ضایع می‌شود ، تصریح کرد: در دوچرخه‌سواری به ندرت کسی می‌تواند حق دیگری را ضایع کند چرا که این ورزش رکوردی است و در طی تمرین‌های و رقابت‌های درون اردویی که گذاشته می‌شود نفرات قوی و ضعیف مشخص می‌شوند. در مورد بانوان نیز اگر تعداد کمتری به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدند به این دلیل بود که وقتی ما رکوردهای آنها را با حریفان سنجیدیم متوجه شدیم که فاصله ها زیاد است. از آنجا که نمی‌خواستیم بانوان را کلا تعطیل کنیم با وجود مشکلات مالی دو نفر را اعزام کردیم البته اعتقادم بر این است که باید در بخش بانوان بیشتر کار کنیم و مسابقات بیشتری داشته باشیم. در این صورت در بازی‌های آسیایی دوره بعد حتی می‌توانیم به مدال هم فکر کنیم.

قمری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود دوپینگ در میان بانوان بیشتر از بخش مردان است و چرا فدراسیون به فکر چاره اندیشی نیست، بیان کرد: واقعا این طور نیست که تعداد نفرات دوپینگی در بخش بانوان بیشتر از بخش آقایان باشد. ما در دوپینگ دو مسئولیت داریم یکی از اطلاع رسانی و دومی کنترل که ما اطلاع رسانی را به صورت کامل انجام داده ایم و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که آگاهی در این زمینه نداشته است. از طرفی خود فدراسیون جهانی نیز در بخش دوپینگ تنها ورزشکار را می‌شناسد نه فدراسیون یا مربی و اگر ورزشکار حتی اگر ناخودآگاه دوپینگ کرده باشد تنها او مقصر است و تنها باید خودش تنبیه شود. ما در رابطه با بحث دوپینگ حتی تذکر کتبی هم دریافت نکرده‌ایم. در سال گذشته تنها یک رکابزن ما پرستو باستی دوپینگش مثبت شد که با توجه به نقش داشتن مربی در دوپینگ این ورزشکار دلایل لازم را به فدراسیون جهانی فرستادیم و فدراسیون جهانی از مدت محرومیت دو ساله او 9 ماه کم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز