معاون ساماندهی امور جوانان خبر داد

کاهش ۴.۶ درصدی جمعیت جوان در کشور/سامانه اطلاعات جوانان راه اندازی می‌شود

۱۳۹۱/۱۰/۲۶ - ۱۶:۴۵:۰۳
کد خبر: ۱۱۱۴۰۶
اکبری گفت: سامانه اطلاعات جوانان راه‌اندازی می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت پایش این شاخص‌ها از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، نشست خبری محمدصادق اکبری معاون ساماندهی امور جوانان با حضور مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی، مدیر کل طرح‌های ملی جوانان و مدیرکل ساماندهی امور جوانان در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
 
اکبری معاون ساماندهی امور جوانان در ابتدای این نشست در ارتباط آمار جمعیت کشور در سرشماری سال 90 اظهار داشت: با توجه به سرشماری سال 90 جمعیت جوان کشور 23 میلیون و 694 هزار و 194 نفر را تشکیل می‌دهند که بر این اساس 53/31 از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که در سال 85 جمعیت جوان کشور 24 میلیون و 834 هزار نفر بوده است آمار سرشماری در سال 85 و سال 90 نشان می‌دهد که 4.6 درصد جمعیت جوان کاهش یافته است.

وی افزود: براساس تعریف شورای عالی جوانان گروه سنی 15 تا 29 سال به‌عنوان جمعیت جوان هستند که این گروه سنی به سه دوره 15 تا 19، 20 تا 24، 25 تا 29 سال تقسیم می‌شود. با توجه به این‌که آمار جوانان ما نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما این طور نیست که نیازهای جوانان کاهش پیدا کند.

معاون ساماندهی امور جوانان ادامه داد: تکالیف قانونی این وزارتخانه براساس اسناد بالادستی مانند قانون برنامه پنجم توسعه بود که در این قانون دو ماده به صورت روشن و مشخص تکالیف را برای حوزه جوانان مشخص می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که جوانان یک قشر هستند و مسایل مربوط به آن‌ها فرابخشی است، خاطرنشان کرد: امور مربوط به جوانان متعلق به دستگاه خاصی نیست. همچنین گام‌های زیادی توسط وزارت ورزش و جوانان برداشته شده است و تمام تکالیف قانونی مندرج در ماده 41 و 43 قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده است.

اکبری در ارتباط با تشریح ساختار وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان 6 معاونت دارد؛ دو معاونت آن مربوط به بحث ورزش همگانی و امور بانوان و ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است. دو معاونت پشتیبانی شامل حوزه حقوقی و امور استان‌ها و معاونت توسعه منابع و پشتیبانی است. همچنین دو معاونت دیگر که یکی مربوط به معاونت ساماندهی امور جوانان و دیگری مربوط به معاونت فرهنگی تربیتی در حوزه جوان است.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به ساختار جدید وزارت ورزش و جوانان گفت: در ساختار جدید این وزارتخانه در تمامی مراکز استان‌ها 18 پست برای حوزه امور جوانان و فرهنگی ایجاد شده است. همچنین با توجه به این‌که در گذشته در شهرستان‌ها ساختاری مربوط به حوزه جوانان وجود نداشت در حال حاضر در تمامی شهرستان‌ها دو کارشناس در مسایل جوانان تعریف شده است و این موضوع نشان دهنده این است که این وزارتخانه به بحث مدیریت راهبردی در دورترین نقاط کشور توجه دارد و آن را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: این وزازتخانه در تدوین برنامه راهبردی اقدامات مبنایی و بسیار خوبی انجام داده است همچنین با تکیه بر اسناد بالادستی و قانون اساسی تمام اسناد راهبردی عملکرد وزارت ورزش و جوانان ترسیم شده است در این سند راهبردها ماموریت‌ها و بیانیه‌ها، چشم انداز، سیاست‌های اجرایی، خط مشی کلان، راهبردها ترسیم شده است.

اکبری در ارتباط با ماموریت کلان وزارت ورزش و جوانان در سند راهبردی گفت: ترویج و نهادینه کردن فرهنگ و ورزش خواهی، ترویج نگرش جوان یاوری و جوان باوری در کشور از جمله این ماموریت‌ها است. همچنین بیانیه این ماموریت در حوزه جوانان ساماندهی ظرفیت‌های کشور در جهت حمایت و تقویت استعدادهای روحی، اجتماعی و اقتصادی جوانان، تعمیق باورهای روحی و روانی و نهادینه کردن هویت اسلامی ایرانی و ارتقای مشارکت آن‌ها در توسعه و ارتقای کشور است.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: در این سند 12 راهبرد کلان در حوزه جوان و ورزش ترسیم شده است. 5 راهبرد اختصاصی مربوط به جوانان، 5 راهبرد اختصاصی مربوط به حوزه ورزش، یک راهبرد مشترک فرهنگی و ورزشی جوانان، یک راهبرد مشترک در حوزه ساختارها است.

وی در تشریح راهبردهای کلان در سند راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: ساماندهی امور جوانان از طریق سیاست گذاری، پایش و تجمیع ظرفیت دستگاه‌ها و پژوهش‌های نگرشی از جمله این راهبردها است راهبرد دوم ساماندهی اوقات فراغت، راهبردی سوم تعالی بخشی و ابعاد شخصیتی جوانان و تعمیق باورهای مذهبی و دینی در آن‌ها، راهبرد چهارم ارتقای سطح مشارکت جوانان و افزایش روحیه جوان باوری در کشور است. راهبرد مشترک در حوزه فرهنگی ورزشی جوانان توسعه و ارتقای فرهنگی تربیتی عرصه های ورزشی و جوانان و همچنین تلاش در جهت تحکیم خانواده و ترویج ازدواج به هنگام، آسان و پایدار است.

اکبری ادامه داد: اقداماتی که در ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان تکلیف به عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده مدیریت راهبردی جوانان و انتخاب سازو کارهای قانونی در این حوزه است نخستین نکته در این ماده توجه به اقدامات و زحمات در دوره‌های گذشته است که شامل دو نقشه کلان در حوزه جوانان به‌عنوان سند بالادستی تکالیف تمامی دستگاه های اجرایی در آن مشخص شده است. یکی از این نقشه های منشور تربیتی نسل جوانان است که 14 عرصه و 98 اصل دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: نکته دوم در این ماده سند توسعه و ساماندهی امور جوانان که در سال‌های برنامه چهارم توسط سازمان ملی جوانان تهیه شده بود که در این سند 13 برنامه به تفکیک همراه با وظایف دستگاه‌ها ترسیم شده است. بر این اساس دستگاه‌ها موظف شدند ذیل اعتبارات خود برنامه ساماندهی امور جوانان را قرار دهند.

وی گفت: براساس آخرین اخبار در بودجه سال 92 دستگاه‌های اجرایی کشور حدود 11 دستگاه برنامه‌های ساماندهی امور جوانان را ذیل اعتبارات خود ایجاد کردند این تکلیفی بوده که به عهده معاون نظارت راهبردی گذاشته شده بود. با ایجاد این برنامه بحث‌های نظارتی و پایش دقیق‌تر توسط وزارت ورزش و جوانان صورت خواهد گرفت.

اکبری با اشاره به بند ب ماده 41 برنامه پنجم توسعه گفت: این بند مربوط به شاخص‌های امور جوانان است که شامل 17 عرصه از چالش‌های جوانان است. براساس مصوبه مجلس تهیه این شاخص‌ها به عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شد اما رصد و پایش آن به خود دستگاه‌ها محول شد. شاخص‌های امور جوانان به‌زودی در جلسه شورای عالی جوانان تصویب خواهد شد.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: 17 شاخص مربوط به جوانان بهداشت، هویت دینی، خانواده، ازدواج و طلاق، آموزش دانش و پژوهش، تهاجم فرهنگی، جمعیت و مهاجرت، رفاه و مسکن، استقلال، اوقات فراغت، فضای مجازی، تربیت بدنی، جرایم و آسیب های اجتماعی و خلاقیت و ... است.

وی در ارتباط با راه اندازی سامانه اطلاعات جوانان که به‌زودی راه اندازی خواهد شد خاطر نشان کرد: تفاهم نامه‌ای میان مقام عالی وزارت و رییس مرکز آمار منعقد شد که براساس این تفاهم نامه بخشی از شاخص های جوانان توسط مرکز آمار سنجش خواهد شد و پایش این شاخص‌ها از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان پیگیری می‌شود.

اکبری در پاسخ به خبرنگاران درباره صدور مجوز مراکز مشاوره گفت: بر اساس ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه با عنوان ازدواج و تعالی خانواده و تصویب هیات وزیران، تکلیف صدور مجوز مراکز مشاوره بر این وزارتخانه گذاشته شده است. 

وی اظهار داشت: براین اساس صدور مجوز تاسیس مراکز مشاوره و امور اجتماعی نیز به سازمان بهزیستی کشور سپرده شد. 

اکبری افزود: مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده موظف به ارایه مشاوره در حوزه های تسهیل همسرگزینی، آموزش و مشاوره امور اعتقادی، آموزش و مشاوره حقوق و وظایف زن و مرد هستند. 

وی در جمع خبرنگاران درباره دلایل تاخیر در پرداخت وام‌های ازدواج گفت: پیگیری این موضوع مربوط به اداره کل ازدواج حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان است.

وی ادامه داد: به جوانان اطمینان می‌دهم که این مشکل تا چند روز آینده با برطرف شدن مسایل اعتباری مرتفع خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز