گزارش برنا از دیدگاه‌ها و اقدامات دکتر صالحی امیری/۱

انتخاب مدیران، ضابطه‌مند خواهد بود/ توفیق دولت‌مردان در جوان‌اندیشی است

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۴:۵۲:۴۹
کد خبر: ۱۴۳۳۴۲
انتخاب مدیران، ضابطه‌مند خواهد بود/ توفیق دولت‌مردان در جوان‌اندیشی است
صالحی‌امیری بهره‌گیری از پتانسیل نیروی جوان در مدیریت کشور را نه‌تنها یک امتیاز محسوب می‌کند، بلکه توفیق دولت‌مردان را در گرو جوان‌اندیشی در تصمیم‌گیری‌های ملی می‌داند.

گزارش خبرنگار اجتماعی برنا-علی احمدی‌زاده/دکتر صالحی امیری از تاریخ 26 مردادماه سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده گرفت و بنا بر گفته خودش، خود را وامدار هیچ گروه و جریانی نمی‌داند و معتقد است تنها باید به شخص حسن روحانی پاسخگو باشد. صالحی انتخاب ظابطه‌مند مدیران را یک اولویت می‌داند و به شدت با انتصاب‌های مبتنی بر رابطه مخالف است.

صالحی‌امیری بهره‌گیری از پتانسیل نیروی جوان در مدیریت کشور را نه تنها یک امتیاز دانسته بلکه توفیق دولت‌مردان را در گرو جوان اندیشی، جوان‌گرایی و اهتمام نسبت به مشارکت جوانان در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های ملی مطرح می‌کند.

ورود صالحی به وزارتخانه‌ای پرحاشیه

ورود به وزارتخانه‌ای پر از حاشیه، کار را برای این سرپرست تازه وارد سخت‌تر کرد؛ چرا که از همان بدو ورود به این وزارتخانه با اعتراض‌هایی از سوی کارکنان مواجه شد که گویا ماه‌ها حق و حقوقشان پرداخت نشده بود. بنابرین سر و سامان دادن به چنین وضعیتی کار راحتی نبود.

صالحی با انتخاب کیومرث هاشمی به عنوان مدیرکل حوزه وزارت در اولین انتصاب خود نشان داد که وزارت ورزش و جوانان جای سیاسیون و افراد بی‌تجربه نیست و این می‌تواند نشانه‌ای برای شایسته سالاری باشد.

وی در سخنان خود در مراسم معارفه هاشمی اعلام کرد: «مبنای انتخاب مدیران ضابطه‌مند خواهد بود، نه بر مبنای رابطه‌ای و سفارش‌های بیرونی که اصولا بنده با تغییر مدیران به صورت اتوبوسی مخالف بوده و تاکید دارم باید از درون مجموعه این فرصت را در اختیار مدیرانی قرار دهیم که هم صاحب تجربه و ظرفیت‌های مدیریتی هستند و هم با حضور خود انرژی‌های تازه‌ای را به مجموعه در جهت خدمت بیشتر تزریق می‌کنند.»

وعده‌های صالحی‌امیری موجی از امیدواری را در میان جوانان و اهالی ورزش به وجود آورده و اگر این وعده‌ها تحقق یابد می‌توان دوباره شاهد قدرت گرفتن نیروهای متخصص بود.

وی با نگاه ویژه به حوزه جوانان قصد دارد در دولتی که به نام تدبیر و امید نام گذاری شده، بارقه‌هایی از امید از دست رفته جوانان را بازگرداند، او حتی یکی از دلایل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات 24 خرداد را مطالبات جوانان جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: نقش وزارت ورزش و جوانان در عرصه جوانان بسیار حساس است. اما هم‌زمان باید به این واقعیت نیز توجه داشته باشیم که حل مشکلات جوانان، منوط به اقدام ملی و همکاری در سطح بسیاری از وزارتخانه‌هاست.»

سرپرست وزارت ورزش همچنین در دیدار اخیر خود با حضرت آیت الله جوادی آملی به معضل هویت در میان جوانان اشاره کرد و گفت: بزرگترین و جدی ترین مشکل جوانان ما معضل هویت است و در این مسئله به کار فرهنگی جدی نیازمندیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت توجه بیشتر به وضعیت جوانان فرمودند: جوانان دارای نیروی جسمی و روحی فراوانی هستند اما باید بدانند این نیرو باید تحت کنترل و نظارت درآید و در غیر این صورت این نیروی با ارزش به هدر می‌رود.

ایشان با توصیه به بررسی دقیق وضع موجود ورزش و جوانان و ارزیابی توانمندی‌ها، خواستار برنامه‌ریزی منسجم برای دستیابی به اهداف مد نظر این حوزه با توجه به آموزه های دینی و اسلامی شدند.

همچنین دکتر صالحی امیری در حوزه ورزش توانسته از ظرفیت‌های ورزش به خوبی استفاده کند و افراد با تجربه و کارآمدی مانند رسول خادم، خسروی وفا و کیومرث هاشمی را به عنوان مشاوران اصلی خود در وزارت ورزش و جوانان جمع کند و نظرات آن‌ها را درباره پیشبرد اهداف ورزشی کشور جویا شود.

انتقاد به وزارت ورزش و جوانان

منتقدان، ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان را که در نهایت منجر به تشکیل وزارت ورزش و جوانان شد امری فی‌البداهه و بدون ساختار می‌دانند.

این افراد با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش در حوزه جوانان، نگاه مسئولان این وزارتخانه را بیشتر به مسایل ورزش معطوف می‌دانند تا به جوانان.

عده‌ای نیز وزارت ورزش و جوانان را مسئول حل مشکل اشتغال جوانان می‌دانند، در حالی که متولی اصلی اشتغال برای جوانان این وزارت‌خانه نبوده و وظیفه زمینه‌سازی در این زمینه دارد.

حوزه جوانان تنها به یک وزارت‌خانه برنمی‌گردد و وزارت‌خانه‌های کشاورزی، بهداشت، صنعت، تعاون و نفت در حوزه اجر و همچنین حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات و سایر ارگان‌های مربوطه در حوزه‌های معرفتی و فرهنگی نیز باید برای حل مشکلات جوانان تلاش کنند.

استقبال از صالحی در مجلس مشهود است

عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی صالحی امیری را سازنده توصیف کرد و گفت: «وی در زمینه جوانان سابقه طولانی‌ای دارد و در مدت کوتاهی هم که سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفته آرامش قابل تحسینی دربین ورزشکاران ایجاد کرده است .

عزیزی درباره ارتباط صالحی امیری و اهالی بهارستان نیز گفت: سرپرست وزارت ورزش و جوانان در این مدت تعامل خوبی با مجلس داشته و کمیسیون اجتماعی را در جریان برنامه‌ها و عملکردش قرار داده است، پیش بینی من این است که وی رای خوبی از مجلس خواهد گرفت.

رویکرد صالحی امیری نسبت به مسائل جوانان آسیب‌شناسانه‌ است

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص گفت: صالحی امیری با توجه به توانمندی‌های علمی و مدیریتی که دارد و از طرفی نیز چهره شاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند. قطعا با رویکرد آسیب‌شناسانه‌ای که نسبت به مسائل جوانان دارند، شاهد تحقق برنامه‌های خوبی در این دو حوزه خواهیم بود.

محمد تقی حسن‌زاده افزود: وزارت ورزش و جوانان نیازمند برنامه جامع بلند مدت در عرصه ورزش و جوانان است تا متناسب با ظرفیت‌ها و بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد و یک نگاه فراگیر در تمام حوزه‌ها، شرایط به گونه‌ای فراهم شود که نیروهای توانمند و علاقه‌مند در این حوزه بتوانند اهداف وزارت ورزش و جوانان را محقق کنند.

صالحی امیری در راستای مصالح نظام و آنچه که در نگاه مقام معظم رهبری مورد توجه است، برنامه‌ها و دید بسیار خوبی دارد.

با وجود انتقادهای صریحی که نسبت به عملکرد این وزارتخانه در حوزه جوانان وجود دارد امیدواریم با نگاه عالمانه به این حوزه شاهد برنامه ریزی، سیاستگذاری مناسب برای پاسخگویی به مطالبات جوانان باشیم.

امید است با وضعیت کنونی حوزه ورزش و جوانان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب رییس جمهور اطمینان کنند و با رای اعتماد خود به سیدرضا صالحی امیری وی را در تحقق اهداف و برنامه‌هایش یاری کنند.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز