روی خط رسانه ها/

آیا خودروی ملی ما، افتخار ملی ماست؟

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۱۵:۳۴:۳۲
کد خبر: ۲۳۳۵۲۷
آیا خودروی ملی ما، افتخار ملی ماست؟
وقتی پای صحبت صنعت خودرو داخلی به میان کشیده می شود ذهن کمتر کسی است که به سمت لطیفه های پرایدی نرود.

 لطیفه های تلخی که در پی تولیدات ناقص و بی کیفیت و حوادث پیش آمده خودرویی تمام ذهنیت افکار عمومی را در قالب تک جمله ای طنز بیان می کند.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا به نقل از شبکه مجازی آستان، صنعت خودرو صنعتی است که با وجود تولیدات زیاد هیچ منفعتی برای اقتصاد کلان ملی ندارد و تنها عایدی آن تولیدات زیاد و القای نیاز کاذب به جامعه است تا ضمن تغییر الگوی مصرف از تک خودرویی برای هر خانواده به چند خودرویی پول‌های کلانی را نصیب خودروساز کند. پولهایی که نه در راستای کیفیت خودرو بهره برداری می شود و نه برای ارتقا صنعت خودرو و جذب بازارهای جهانی! جامعه ایرانی در حالی قیمت گزافی را برای خودرو می پردازد که کیفیت مطلوبی دریافت نمی کند. در دیگر سو خودروسازان نیز قیافه حق به جانبی به خود می گیرند که اولا قیمت ها افزایش زیادی نیافته بلکه کیفیت نامطلوب حق خودروساز و حاصل همین قیمت های پایین است. در واکاوی این موضوع که چرا صنعت خودرو سازی ایران با تمامی تلاشهای مدیران و حمایتهای گوناگونی که از آن شده نه تنها پیشرفت درخور توجه ای نداشته، بلکه فاصله آن با خودرو سازان دنیا روز به روز بیشتر شده به سراغ اساتید دانشگاه، کارشناسان صنعتی و خودروسازان رفتیم تا نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم.


علیرضا ایرج پور
دکتری/ كارشناس صنعتی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

"انحصار" خودروسازان را حریص و از کیفیت دور کرده است



یکی از عوامل عدم پیشرفت در زمینه خودرو "بازار انحصاری" این محصول است به طوریکه خودروسازان ایرانی نیازی به رقابت با محصولی غیر از خودشان را ندارند لذا در شرایط عدم رقابت مصرف کننده حق انتخاب ندارد و تمام متغیرها اعم از کیفیت، کمیت و قیمت دست تولیدکننده بوده و شیب منحنی عرضه بی نهایت است. از آفات بازار انحصاری عدم انگیزه کافی برای رشد کیفیت است و بازار آنقدر باز است که محصول نیازی به تبلیغات ندارد و کیفیت و بهره وری در چنین بازاری نزدیک به صفر است. همچنین در ایران ما خودروسازی به معنای واقعی نداریم و بیشتر در قطعه سازی فعال هستیم و برای پیشرفت نیازداریم با امکان سنجی درست به بازارهای جهانی بپیوندیم. همچنین طرحی در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی با عنوان کاهش تعرفه واردات به مجلس فرستاده شد اما مسکوت ماند که به واسطه آن بازار به سمت رقابتی شدن پیش می رفت از طرف دیگر صنعت خودرسازی در ایران صندوق پولی برای دولت محسوب می شود که همواره مشتری دارد و دولت هروقت بخواهد میتواند از آن پول برداشت کند پس تا زمانی که سیاست های دولتی برای این صنعت تصمیم سازی و تصمیم گیری می کند پیشرفتی در این صنعت به نفع مشتری حاصل نخواهد شد.



احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودرو سازان

کیفیت ضعیف و عدم پیشرفت خودرو نتیجه خودروهای ارزان قیمت است


هرچند اولویت اول مدیران خودروسازی روی کیفیت محصول، بهبود محصولات پس از فروش و توسعه محصول است اما در پی تحریم های اعمال شده از سوی غرب از برنامه ها و اولویت ها عقب ماندیم. مثلا برغم دارا بودن برنامه برای توسعه محصول اما همچنان در این موضوع کند هستیم، دلیل عدم توسعه هم تحریم هایی است که برما وارد شد. به طور مثال سراتو که قرار بود چند سال پیش به بازار عرضه شود از برنامه عقب ماند چراکه کره جنوبی در تبعیت از تحریم ها قطعات را به ایران وارد نکرد و خط مونتاژ این خودرو به حالت تعلیق درآمد اما دوباره در پی مذاکرات صورت گرفته قرار است تا چند ماه آتی خط تولید سراتو در ایران خودرو راه اندازی شود. لذا پس از رفع تحریم خودروساز خواهد توانست خودرو جدید با کیفیت بهتر و تکنولوژی جدید تر به بازار عرضه کند و خودروهای قدیمی مثل پراید، سمند و پژو که عمده نارضایتی ها را به همراه دارند از دور خارج شوند. همچنین دلیل افزایش قیمت ها و افت کیفیت هم چیزی نیست جز اینکه طی ده سال اخیر قیمت خودرو فریز شده بود و در مقایسه با خیلی از محصولات مثل سکه، طلا افزایشی نداشت پس خودروسازان نه تنها سودی به سهامدارانشان ندادند که با زیان های میلیاردی مواجه بودند لذا خودروساز مجبور است برای جبران هزینه ها از کیفیت کم کند. وقتی قطعه سازان از محل تولیدات هیچ سودی نمیبرند مجبور هستند کیفیت را قربانی کنند در حالی که اگر قیمت ها کمی بیشتر افزایش می یافت شاید کیفیت هم قربانی نمی شد. در نتیجه دلیل افت کیفیت و عدم پیشرفت صنعت خودروسازی یکی قدیمی بودن تکنولوژی و دیگری عدم افزایش سود حاصل از تولید است.


فرشید نمامیان

دکتری/ كارشناس صنایع و مدرس دانشگاه

خودروسازان در پی القا نیاز کاذب به جامعه هستند و خودروسازی زیان‌ده نتیجه ی القا نیاز کاذب به جامعه است



یکی از مهم ترین مسائل خودروسازی این است که تنها برای مصرف داخل سیاست گذاری شده و سهمی از بازار جهانی ندارد. تولیدی تولید است که ارزآوری داشته باشد در حالی که ما در خودرو تهاتری عمل می کنیم یعنی همه تولید به مصرف داخلی می رسد و حتی در کشورهای همسایه هم فروشی نداریم. به واقع اقتصاد تهاتری نه تنها بالنده نیست که فضای اقتصادی جامعه و رفتار شهروندی را تخریب می کند. آلودگی های ناشی از ترافیک بی مورد تنها دست آورد صنعت خودرو برای جامعه بوده است. نتیجه تولیدات بی رویه و بی هدف جذب نقدینگی داخل است که در نمودار هزینه منفعت ضمن تحمیل زیان به کشور هیچ منفعتی هم ندارد. منفعت واقعی در تولید واقعی است یعنی کاهش تولیدات بر اساس نیاز واقعی در حالی که ما در بحث خودروسازی القا نیاز داریم. به عبارت بهتر یکی از بزرگترین آفات کسب و کار مخصوصا خودرو القا نیاز به جامعه است در حالی که خودروساز باید در پی تولید واقعی باشد و به منافع اقتصادی کشور کمک کند.


محمد امین باقری

فوق لیسانس / كارشناس صنعتی و تولیدکننده ی قطعات خودرو

ایران صنعت خودرو سازی ندارد و در حد مونتاژ خودرو فعالیت می کند



در مورد عدم پیشرفت ایران در صنعت خودرو سازی باید عرض کنم که در واقع ایران صنعت خودرو سازی ندارد و در حد مونتاژ خودرو فعالیت می کند، دلیل این امر نیز در چند مورد می توان لیست کرد. از جمله اینکه در هنگام عقد قرارداد با خودرو سازان خارجی علم ساخت قطعات نیز خریداری شود ، دلیل دیگر نبودن یا نخواستن طراحی یک محصول توسط متخصصین داخلی است. دلیل دیگر را می توان در عدم وجود بستر های مناسب برای تولید خودرو از جمله ضعف قطعه سازان داخلی و نیز عدم اعتماد متقابل بین این دو گروه ذکر کرد البته از این موضوع نباید غافل بود که کشور ما در دوران بعد انقلاب دچار عدم ثبات بوده از جمله جنگ تحمیلی که خود تاثیر گذار بوده در عدم پیشرفت ایران چون همانطور که می دانیم یکی از شرایط رشد و پیشرفت در یک کشور وجود شرایط با ثبات و مطلوب می باشد. اما در مورد وضعیت ایران در مقایسه با کشور های رقیب باید عرض کرد که ایران در زمینه های مختلف به اقتضای زمان در بعضی موارد بهتر و در بعضی موارد ضعیف تر از کشورهای رقیب بوده ،برای مثال در حوزه نظامی ایران قدرت اول منطقه می باشد، متاسفانه در سالهای بعد از انقلاب در حوزه های دیگر آن چنان که باید در حوزه های دیگر کار نشده و یا به بیان بهتر به دلیل عدم وجود هماهنگی های لازم بین دستگا های مختلف شرایط پیشرفت در زمینه های مختلف مملکتی به وجود نیامده است.برای پیشرفت یک کشور باید در تمام زمینه ها از جمله اقتصاد،صنعت،کشاورزی و ... پیشرفت و ارزش افزوده ایجاد گردد.که لازمه این امر نیز وجود یک برنامه مناسب و هماهنگی و همدلی مسئولین و مردم می باشد.


حسین اردوخانی

رییس اتحادیه ی فروشندگان خودرو

مافیای خودرو فضای پیشرفت صنعت خودرو را بسته است



عدم توان مدیریت و مسئولیت پذیری کسانی که بر خودرو ریاست می کنند. متاسفانه روسای این عرصه همه چیز را در سودها و منافع نهفته در این صنعت می دانند. برای برون رفت از مافیایی که خودروسازی را احاطه کرده باید دانشگاه های صنعتی در تعامل با مهندسین جوان آنها را به کشورها برند خودروسازی فرستاده تا دانش ساخت plat form یا همان شاسی را فراگیرند و در کشور اجرا کنند چرا که خودروسازان یا بهتر بگوییم مونتاژکاران ایرانی بیشتر در زمینه ساخت شاسی مشکل دارند طی سالهای اخیر به جای افزایش کیفیت ما تنها قیمت ها را افزایش داده ایم و چون بازار هیچ واکنشی نشان نداد گرانی ها بر قوت خود باقی ماند به طور مثال اگر خودروهای مونتاژ شده 10 سال پیش را با خودروهای سال های اخیر مقایسه کنید خواهید فهمید که نه تنها پیشرفتی در این زمینه نداشته ایم بلکه کیفیت به مراتب پایین آمده است اما مافیای خودرو در ایران به مهندسین فضای کافی برای اجرای دانش فنی نمی دهند تا سودهای کلان خودرو همچنان در دست عده ای خاص در حال گردش باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز