تولید داروی پیشگیری ازآلزایمر با زعفران برای نخستین بار در ایران

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۸:۵۸:۱۸
کد خبر: ۲۶۰۶۴۹
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری یک شرکت دانش بنیان پس از10سال پژوهش بر روی گیاه زعفران برای نخستین بار داروهایی برای درمان افسردگی و آلزایمر تولید کردند.

 پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری یک شرکت دانش بنیان پس از10سال پژوهش بر روی گیاه زعفران برای نخستین بار داروهایی برای درمان افسردگی و آلزایمر تولید کردند.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمال الدین جلالی رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان و مجری این طرح تحقیقاتی، با بیان اینکه این دارو با زعفران ساخته شده است، گفت: گیاه زعفران یک گیاه ایرانی و در کتاب قانون ابن سینا نیز به خاصیت های بی شمار این گیاه از جمله تاثیر مثبت بر خلق و خوی انسان، حافظه، تقویت بینایی چشم بسیار تاکید شده است.

وی بیان کرد:این شرکت دانش بنیان با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و بیمارستان های وابسته به این مرکز دانشگاهی، پس از انجام آزمون های بالینی متعدد برای نخستین بار دارویی گیاهی با نام سافروتین تولید کرده است که قابلیت کاهش علائم بیماری آلزایمر را دارد.

جلالی اظهارکرد: اکنون پنج دارو فقط جزو مطرح ترین داروهای بیماری آلزایمر در دنیا هستند و این شرکت دانش بنیان توانسته کپسول سافروتین را تولید کند که از لحاظ تاثیر گذاری دقیقا مطابق با برترین داروهای مشابه خارجی با عوارض جانبی بسیار کمتر است.

وی افزود: سافروتین یک داروی ضد آلزایمر و جلوگیری کننده از پیشرفت آلزایمراست که با دو داروی معروف دنیا با نام های DONEPEZIL و MEMANTIN برابری کرده و برای اثبات این مطلب کارآزمایی های بالینی طولانی مدت صورت گرفته است.

جلالی بیان کرد: این دارو با همکاری 11 ساله دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تولید شده است.همچنین بیمارستان روزبه تهران، بیمارستان زنجان و بیمارستان قم از همکاران اجرای این طرح بودند.

وی گفت: حدود سه سال پیش اولین مقاله درباره سافروتین در یکی از معتبر ترین مجلات علمی دنیا منتشر شد که مبنایی برای استناد دیگر محققان درسطح دنیا به تحقیقات انجام شده و موفقیت حاصله شد.

جلالی افزود:تا امروز تعداد این مستندات به 52 مقاله رسیده است و اکنون در فهرست فارماکوپه اروپا ثبت شده است، این مقاله همچنین در دوازدهمین جشنواره ابن سینا به عنوان مقاله برتر برگزیده شد.

جلالی درخصوص مقایسه داروی تولید شده با نمونه خارجی آن گفت: داروهای تولید شده ضمن برابری با نمونه های خارجی ازلحاظ تاثیرگذاری مشابه و عوارض جانبی بسیارکمی دارد.

وی ادامه داد:این دارو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بسیارقوی، باعث پیشگیری از سرطان نیز می شود که به این ترتیب این دارو می تواند به راحتی جایگزین داروهای شیمیایی مشابه و وارداتی شود.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز