رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر:

رعایت نكات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۹:۳۳:۰۲
کد خبر: ۲۶۰۶۵۵
رعایت نكات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست
به گفته رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر رعایت نكات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: «در حال حاضر آنفلوانزای فصلی در همه جای دنیا از جمله كشور ما شایع است و گروه‌های در معرض خطر مانند بیماران قلبی، بیماران ریوی، مبتلایان به نارسایی كلیه، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و بیماران سرطانی كه تحت درمان شیمی درمانی هستند، در صورت ابتلا به این بیماری بیشتر در معرض خطر قرار دارند. »

به گزارش سرویس جوان و جامعه برنا، دكتر محمد مهدی گویا افزود:« در حال حاضر آنفلوانزای فصلی بیشتر در استانهای تهران، اصفهان، كرمانشاه، زنجان، سمنان، اردبیل و خراسان جنوبی شایع است و به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌كنیم كه نسبت به دریافت واكسن آنفلوانزا اقدام كنند. »

رئیس مركز مدیریت بیماری‌ها، رعایت نكات بهداشتی را مهمترین عامل در پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان كرد و گفت:« از خانواده‌ها می‌خواهیم كه كودكان خود را كه مبتلا به بیماری شبیه آنفلوانزا هستند تا زمانی كه پزشك اجازه نداده است، به مدرسه نفرستند. »

وی توصیه كرد:« افراد مبتلا به علائم بیماری آنفلوانزا همچنین باید از تماس با افراد مسن و افراد باردار خودداری كنند. »

به گفته دكتر گویا شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت آداب تنفسی اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌ها همچنین به فوت مردی 61 ساله در تهران براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا اشاره كرد و گفت: «برخلاف آنچه كه در برخی رسانه‌ها اعلام شده است، این فرد 37 ساله نبوده است و وی بیماری مزمن قلبی داشته و بعد از چند روز از گذشت بیماری و دیر به بیمارستان مراجعه می‌کند.»

دكتر گویا گفت:« درمان این فرد 61 ساله در یکی از بیمارستان های تهران شروع می‌شود ولی به دلیل اینكه بیمار، بیماری قلبی زمینه‌ای داشته و واكسن نیز دریافت نكرده بوده و دیر به بیمارستان منتقل شده بود، درمان وی موثر واقع نمی‌شود و بیمار فوت می‌كند. جواب آزمایش این فرد نوع ویروس را آنفلوانزای H1N1 نشان داده است كه در حال حاضر این نوع آنفلوانزا، آنفلوانزای فصلی محسوب می‌شود. »

دكتر گویا با بیان این كه آنفلوانزا H1N1 آنفلوانزای نوع B و آنفلوانزای نوع H3N2 هیچ تفاوتی با هم ندارند، گفت: این آنفلوانزاها از نظر شدت و علائم همه جزء آنفلوانزای فصلی محسوب می‌شوند در همه جای دنیا شایع هستند.


نظر شما