رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان:

کاهش قیمت مواد مخدر صنعتی،زمینه افزایش شیوع مصرف این مواد را تسهیل کرده است

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۶:۲۶:۱۳
کد خبر: ۶۳۰۲۰
کاهش قیمت مواد مخدر صنعتی،زمینه افزایش شیوع مصرف این مواد را تسهیل کرده است
رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان گفت:روندنزولی قیمت موادمخدر صنعتی ازسوی مافیای عرضه موادصنعتی، زمینه افزایش شیوع مصرف این مواد را تسهیل کرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، کوروش محمدی در نشست علمی پژوهشی که با عنوان "بررسی علل تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در ایران" در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: براساس آمارها و شواهد ملموس در جامعه بیشترین قربانیان سوءمصرف موادمخدر صنعتی نسل جوان کشور می‌باشد و عوارض این مواد نیز به مراتب بیشتر و مخرب‌تر از مواد سنتی گزارش شده است و این مواد روزانه در دنیا، صدها جوان را از مسیر زندگی اجتماعی خارج یا به کام مرگ می فرستد.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان افزود: روند نزولی قیمت انواع موادمخدر صنعتی و به موازات آن ترویج تکنولوژی آسان تولید آنها در لابراتوارهای خانگی از سوی مافیای عرضه مواد صنعتی، زمینه افزایش شیوع مصرف این مواد را تسهیل کرده است و چون اغلب این مواد شکل داروئی دارد، بهمین جهت در بسیاری موارد به راحتی مورد پذیرش جوانان قرار می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه تحقیقی در این زمینه میان 550 نفر از معتادان مواد سنتی با سابقه تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی در دو استان اصفهان و لرستان انجام شد، گفت: شناخت عوامل تأثیر گذار و ریشه‌ای تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در کشور هدف اصلی این تحقیق به شمار می‌رود.

وی با اشاره به یافته‌های این تحقیق اظهار داشت: یافته‌ها نشان داد کاهش عرضه مواد سنتی در سال‌های اخیر و به تبع آن افزایش قیمت مواد سنتی، قیمت ارزان موادمخدر صنعتی، سهولت و راحتی دسترسی معتادان به این مواد، ناآگاهی معتادان از خطرات و عوارض زیانبار آن، تنوع محصولات مخدر صنعتی و افزایش تولید و عرضه این مواد از سلسله عوامل موثر در تغییر الگوی مصرف مواد معتادان از سنتی به صنعتی در کشور می‌باشند.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایرانیان ادامه داد: نشئگی طولانی پس از مصرف، نشئگی فوری پس از مصرف، حجم اندک ماده برای هر بار مصرف و فاقد بو و دود بودن حین مصرف از جمله عوامل دیگری هستند که عده قابل توجهی از معتادان موادمخدر سنتی را برای تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی ترغیب می‌کند.

محمدی تاکید کرد: کمبود آگاهی و سطح سواد در بین افراد به‌خصوص در سنین بحرانی نوجوانی و جوانی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری در زندگی فرد داشته باشد.
 
وی اظهار داشت: به‌عنوان یک راهبرد دراز مدت، لازم است تا وزارت آموزش و پرورش نسبت به تهیه یک پکیج آموزشی مشتمل بر اطلاعات کامل از عوارض، خطرات و ویژگی‌های خاص موادمخدر صنعتی اقدام نماید و با نظارت و همکاری کارشناسان این حوزه پکیج مزبور را متناسب با ادبیات خاص سنین و مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی تدوین کند و به‌عنوان یک درس دائمی و نه مقطعی در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار دهد و هر ساله نیز همزمان با ایجاد تغییرات جدید در سایر مواد درسی، این پکیج را با هماهنگی کارشناسان امر به روز نماید.

محمدی گفت: دستگاه‌های فرهنگی همچون صدا و سیما و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ارتقاء آگاهی افراد نسبت به موادمخدر صنعتی و با استفاده از توان و ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنند و در قالب فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی رسانه‌ای برای اقشار مختلف مردم اقدامات اساسی و مستمری را انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد: تشدید اقدامات قانونی در برخورد با تولیدکنندگان خانگی و شبکه‌های توزیع موادمخدر صنعتی نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش تغییر الگوی مصرف مواد موثر واقع شود.

نظر شما