رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

سند پیشگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی خزر تصویب شد

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۸:۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۹۲۴۴
سند پیشگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی خزر تصویب شد
رئیس سازمان محیط زیست گفت: روز گذشته در شورای عالی محیط زیست طرح سند پیشگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی خزر تصویب شد که به امضاء 5 کشور حاشیه خزر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، محمدجواد محمدی‌زاده صبح امروز  در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در سازمان محیط زیست برگزار شد، ضمن تقدیر از خبرنگاران حوزه محیط زیست گفت: خبرنگار نبض، دیده بان و گرادهنده جامعه است، خبرنگار نماد واقعی اصولگرایی و اصلاح طلبی است و نباید به حزب یا گروه و یا جریان سیاسی خاصی گرایش نشان دهد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران نباید منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح دهند و بایستی از قضاوت عجولانه و شتابزده بپرهیزند، افزود: کشف حقایق، شجاعت، زیرکی و روحیه پژوهشگری جلوگیری از حاشیه پردازی و داشتن روحیه پرسشگری و پژوهشگری و همه جانبه نگری از مهمترین ویژگی‌های یک خبرنگار است.

به گفته محمدی زاده، متاسفانه برخی از خبرنگاران فقط به نقل خبر می پردازند در حالی که رسالت اصلی خبرنگار تحلیل و ارایه راه حل‌ها و بررسی کارشناسانه یک موضوع است.

وی با اشاره به اینکه دقت و صحت از مهمترین ویژگی‌های یک خبر است، افزود: به هیچ عنوان نباید صحت و دقت یک خبر فدای سرعت اطلاع رسانی شود. 

سند ملی محیط زیست به صحن علنی مجلس رفت

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 90 اقدامات بسیار خوبی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور در حال جریان است، افزود: روز گذشته سند ملی محیط زیست به صحن علنی مجلس رفت ولی چون تعدادی از نمایندگان اصلاحاتی برای آن در نظر داشتند این سند قرار است در فراکسیون محیط زیست و کمیسیون‌های تخصصی بررسی و به زودی نهایی شود. 

اسناد پایه‌ای زیست محیطی  برای 31 استان تهیه شد

وی همچنین از تهیه اسناد پایه‌ای زیست محیطی برای 31 استان کشور خبر داد و افزود: در سال91 هیچ امر توسعه‌ای که منطبق با این اسناد پایه‌ای نباشد اجرا نمی‌شود.


تصویب طرح سند پیشگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی خزر
 
رئیس سازمان محیط زیست از تصویب طرح سند پیشگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی خزر در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

به گفته وی، محیط زیست رایزنی‌ها و طرح‌های مختلفی در زمینه تامین حق‌آبه، جلوگیری از آلایندگی صنایع، ساماندهی پسماندها، لایروبی و پایش منظم دریای خزر با وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و کشور انجام داده است. همچنین طرح جامع مقابله با آلودگی هوا با همکاری 6 وزارتخانه و پس از برگزاری حداقل 30 جلسه تصویب شد.

وی همچنین از اسناد و طرح‌هایی که در زمینه آلودگی آب، خاک، دریا، هوا و پسماندها تهیه شده است خبر داد و افزود: به زودی اعتباری معادل 500 میلیون دلار فاینانس خارجی برای موضوع پسماندها محقق می‌شود.

به گفته وی، در اسناد پایه‌ای که تهیه شده تکالیف و وظایفی به عهده وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف گذاشته شده که نظارت بر رعایت این وظایف و عملی شدن برنامه ها به عهده سازمان محیط زیست و رسانه‌ها است.

رئیس سازمان محیط زیست از سفر روز آینده خود به کشور قزاقستان برای تصویب دو سند برای جلوگیری از آلایندگی دریای خزر خبر داد و افزود: کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران امضا کننده این اسناد هستند که البته ایران این اسناد را سال گذشته تهیه و به کنوانسیون تهران تقدیم کرد.

مدیریت طرح جامع پسماند مصوب، تصویب و ابلاغ شد
محمدی زاده در ادامه گفت: مدیریت طرح جامع پسماند در کشور مصوب ، تصویب و ابلاغ شد .

به گفته وی، رویه سازمان محیط زیست در رابطه با دیگر سازمانها تعامل و همکاری بوده اما چنانچه در رعایت مسایل زیست محیطی دستگاهی تمکین نکند تشکیل پرونده و مجازات قضایی آخرین راه حل حفاظت محیط زیست است.

وی از برنامه‌های سازمان برای واگذاری بخش‌هایی از برنامه‌های حفاظتی سازمان محیط زیست به بخش خصوصی خبر داد و افزود: رسانه‌ها بایستی در زمینه فرهنگ‌سازی و تحقق اهداف محیط زیست توسط بخش خصوصی نقش موثری ایفا کنند.

نظر شما