سخنان رحیمی در همایش سواحل و سازه‌های دریایی

۱۳۹۱/۰۸/۲۹ - ۱۸:۲۵:۱۸
کد خبر: ۱۰۷۰۶۶
سخنان رحیمی در همایش سواحل و سازه‌های دریایی
رحیمی گفت: مایه بسی خرسندی است که توفیق حضور در دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی را یافته‌ام.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور در همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی به شرح ذیل است؛

تاریخچه بیست و دو ساله این همایش علمی و تخصصی بیانگر ایجاد ارتباط پایدار و مستحکم بین‌المللی و تبادل علم و دانش و تجربه میان اصحاب اندیشه، فناوری و علم و عمل است که باید به دست‌اندرکاران برگزاری این همایش وزین به‌خاطر استمرار این حرکت رو به رشد تبریک بگوییم.

دریاها و سواحل حلقه اتصال و پیوند کشورها با یکدیگر بوده و ایران با 5800 کیلومتر خط ساحلی از سهم قابل توجهی از این پیوند برخوردار است و یک "کشور دریایی" محسوب می‌شود. بهره‌برداری بهینه از این نعمت بزرگ‌الهی، تکلیفی است که بر دوش ما و نسل‌های آینده نهاده شده است و باید با تدبیر مناسب و بهره‌گیری از علم و اندیشه و آخرین دستاوردهای علم و فناوری بشر، نسبت به عمران و آبادانی هر چه بیشتر و افزایش بهره‌وری این ثروت خدادادی تلاش کنیم و شکر این نعمت را به‌درستی به‌جای آوریم.

اولین تمدن‌های بشر در سواحل دریاها و حاشیه رودخانه‌ها پدیدار گشته و آمار بیانگر این است که حدود دو سوم مردم جهان در حاشیه 60 کیلومتری از دریاها زندگی می‌کنند. زیباترین و بزرگترین شهرهای صنعتی در سواحل دریاها و نیز درصد قابل توجهی از ذخایر انرژی و نفت و گاز در فلات قاره قرار دارند و در این میان، منطقه خلیج فارس مهمترین مرکز تامین انرژی دنیاست. همچنین حجم قابل توجهی از غذای مردم از دریاها تامین می‌شود و آبزیان نقش مهمی در تامین غذای بشر دارند.

یکی دیگر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مهم، توسعه گردشگری است. در برخی کشورها سالیانه به میزان جمعیت‌شان جابجایی مسافر در دریا صورت می‌گیرد. در سال گذشته میزان جابجایی مسافر از بنادر کشور ما بالغ بر ده میلیون نفر سفر بوده که هنوز جای توسعه دارد و ارگان‌های مرتبط باید در این زمینه اقدام کنند.

باید به بهره‌گیری از این نعمت عظیم الهی توجه ویژه داشته باشیم و از آن غفلت نکنیم. تاکنون نگرش‌ها از خشکی به دریا و سیاست‌ها بیشتر "برّی" بوده تا "بحری" باید با تغییر این نگرش، از دریا به خشکی بنگریم یعنی "توسعه ما دریا محور" باشد.

خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات خوبی در جهت توسعه بنادر انجام داده و علاوه بر توسعه و تجهیز یازده بندر اصلی، 60 بندر کوچک چند منظوره نیز ظرف مدت دو سال گذشته احداث کرده که 40 مورد در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل وجود خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور، از موقعیت ویژه جغرافیایی و قابلیت بالای ترانزیتی برخوردار است. اکنون ظرفیت ترانزیتی کشور سالیانه حدود 20 میلیون تن است که باید به 50 میلیون تن افزایش یابد.

یکی دیگر از اقدامات مهم سوخت رسانی به کشتی‌هاست. بخش قابل توجهی از ظرفیت سالیانه 60 هزار کشتی اقیانوس پیمای عبوری از خلیج فارس به بنادر ایران تردد دارند. بنادر ما باید با ارایه خدمات و سرویس‌های لازم به‌عنوان هاب منطقه‌ای (بندر کانونی) عمل کنند. با توجه به سند چشم انداز 1404 و جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه، سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع و متولی حمل و نقل دریایی، باید نسبت به توسعه و تجهیز بنادر تجاری کشور اقدام کند.

مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با مشارکت هجده ارگان موثر و دخیل در امور دریایی و ساحلی کشور صورت پذیرفته، در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است. این مطالعات همانند مطالعات آمایش نوار ساحلی، تمام قابلیت‌های مناطق ساحلی کشور را مشخص کرده است. براین اساس مناطق حفاظت شده و مناطق دارای کاربری صنعتی، گردشگری، تجاری و حمل و نقل مشخص شده‌اند.

موضوع مهم دیگر، فعالیت‌های صنعتی مربوط به صنایع دریایی است. در طول 5800 کیلومتر ساحل به عرض متوسط 10 کیلومتر نوار ساحلی می‌توان میزان قابل توجهی از صنایع ساحلی و فراساحلی در زمینه‌های مختلف با اشتغال‌زایی فراوان ایجاد کرد. دولت شورای عالی صنایع دریایی را با مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط فعال کرده و اینجانب شخصاً جلسات آن را بطور منظم برگزار می‌کنم. خوشبختانه در دولت‌های نهم و دهم کارهای کلانی در زمینه توسعه سواحل و بنادر انجام شده ولی هنوز کارهای انجام نشده زیادی پیش رو داریم. چرخ توسعه در دهه پیشرفت و عدالت باید سریعتر به گردش درآید و بخش مهمی از این امور نیاز به طراحی و مهندسی در زمینه سواحل و بنادر و سازه‌های دریایی دارد که بار اصلی آن به دوش شما عزیزان است.

هر کشوری که دارای سواحل طولانی در دریاها است، لاجرم به صنایع و سازه‌‌های دریایی، آبادانی سواحل، جزایر و بنادرش نیاز حیاتی دارد. حفظ و حراست از سرزمین، سواحل، صنایع، جزایر و داشته‌هایش نیازمند نیروی دریایی قدرتمند است. ایران یکی از این کشورهاست که در طول تاریخ همواره دول اقتدارگرا و متجاوز با نیروی دریایی خود هویت دریایی ایران را مورد تهدید قرار داده‌اند و حتی آنچنانکه در قضیه هرات در زمان قاجار اتفاق افتاد، حضور دریایی در جنوب را وسیله فشار به دولت ایران برای عقب‌نشینی از آن شهر قرار دادند. همچنین در سال‌های بعد نیز از فشار نیروی دریایی برای حل قضیه ملی شدن نفت و تحریم خرید از نفت از ایران و یا کمک به دشمن بعثی استفاده کردند.

با عنایت به این که رابطه تنگاتنگی بین صنایع دریایی و نیروی دریایی وجود دارد، توجه نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت جناب آقای دکتر ‌احمدی‌نژاد به تقویت نیروی دریایی و پیشرفت سواحل و سازه‌های دریایی امری پذیرفته شده است که امید دارم در آینده نیز این سیاست متوقف نشود.

این همایش بین‌المللی کانون ایجاد و توسعه فکر، علم و تجربه و فناوری در زمینه‌های مرتبط با موضوع آن برای تحقق توسعه سواحل و بنادر با "رویکرد توسعه دریا محور" است. زکات علم به انتشار آن است که خوشبختانه این همایش بستر آن را فراهم می‌سازد.

در پایان ضمن تشکر از مسوولان، برنامه‌ریزان و حامیان ایرانی و بین‌المللی و دست اندرکاران برگزاری این همایش ارزشمند علمی و تخصصی، برای شما توفیق روزافزون و سلامت و سربلندی و دستیابی به قله‌های رفیع علم و دانش از درگاه خداوند حکیم و قادر متعال مسالت می‌کنم.

نظر شما