معاون اول رئیس‌جمهور:

اهمیت به نقش زنان، از ملاک‌های توسعه‌یافتگی است

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۲۵:۳۱
کد خبر: ۱۸۰۸۹۷
اهمیت به نقش زنان، از ملاک‌های توسعه‌یافتگی است
یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر ملاک سنجش توسعه کشورها قرار گرفته، میزان اهمیتی است که کشورها به مشارکت اقتصادی و نقش زنان در امر توسعه قائل هستند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاح «اولین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی»، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر ملاک سنجش توسعه کشورها قرار گرفته، میزان اهمیتی است که کشورها به مشارکت اقتصادی و نقش زنان در امر توسعه قائل هستند. انسان محور توسعه است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نیمی از جمعیت انسانی که زنان هستند به توسعه فکر کرد.
به گزارش گروه اخبار خبرگزاری برنا،جهانگیری ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن اظهار کرد: گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی در خصوص مشارکت و نقش زنان ایرانی در امر توسعه نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر این موضوع روند رو به رشدی داشته که امیدواریم با حمایت مسئولان و تلاش جامعه زنان، شاهد رشد در این زمینه باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی را در جامعه حاکم کنیم، باید زن به عنوان یک نیروی فعال و سازنده دیده شود.
جهانگیری، میزان بیکاری در ایران را هشداردهنده دانست و افزود: امروز دیگر بیکاران کشور از میان نیروهای کم‌سواد یا بیسواد نیستند بلکه بخش زیادی از بیکاران در میان اقشار تحصیلکرده جامعه هستند.
وی با اشاره به آمار نرخ بیکاری مربوط به سال 92 تصریح کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته حدود 10.3 درصد بوده و میانگین نرخ بیکاری در میان جوانان 15 تا 24 سال نیز 24 درصد بوده است.
جهانگیری با بیان اینکه "هر زمان نسبت میزان بیکاری در میان جوانان 15 تا 24 سال دو برابر شاخص بیکاری کل کشور باشد، به این معناست که باید کاری جدی انجام شود"، افزود: میانگین میزان بیکاری افراد 15 تا 24 سال در میان دختران نیز به حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده که یک هشدار جدی است.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران، اظهار کرد: در سال 92 متوسط نرخ مشارکت اقتصادی 37.6 درصد بوده که در این میان مردان 63 درصد و زنان 12.4 درصد مشارکت داشته‌اند و بیانگر این واقعیت است که از توانمندی‌های بخش عظیمی از جامعه که زنان هستند، محروم بوده‌ایم.
وی یکی از چالش‌های جدی پیش روی دولت و کشور در مقطع فعلی را بیکاری عنوان کرد و افزود: حل مشکل بیکاری جز از طریق سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی محقق نمی‌شود.
جهانگیری افزود: برخی از اقداماتی که در سال‌های گذشته با هدف ایجاد اشتغال انجام شده بدلیل آنکه بدون فکر و پشتوانه علمی بوده باعث شده میلیاردها تومان از منابع بانک‌ها از دست برود و متأسفانه امروز میزان مطالبات معوق بانک‌ها به 80 هزار میلیارد تومان رسیده و مانع بزرگی در راه فعالیت مناسب نظام بانکی است.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: رفع بیکاری جز با بزرگتر شدن حجم اقتصاد کشور میسر نیست و باید فضایی ایجاد کنیم که منجر به رشد سرمایه‌گذاری در کشور شود.
وی با تاکید بر اهمیت کارآفرینی در حل مشکل بیکاری، خاطرنشان کرد: کارآفرینی دارای اساسی‌ترین نقش در ایجاد فرصت‌های شغلی است و همه کشورهایی که موفق به توسعه شده یا در مسیر توسعه گام برداشته‌اند، در آموزش‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود به موضوع کارآفرینی توجه جدی کرده‌اند. کارآفرینی به معنای مخاطره‌پذیری و ریسک‌پذیری است و تا این روحیه در میان افراد نباشد، قادر نخواهند بود تصمیماتی بزرگ اتخاذ کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "دولت مصمم است با بهبود فضای کسب و کار و همت دستگاه‌های اجرایی، از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و بخش خصوصی حمایت کند"، تصریح کرد: بخش خصوصی باید محور و مدار اصلی توسعه باشد و همه اعضای دولت نیز معتقد هستند که برای نجات اقتصاد کشور راهی جز تکیه بر بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینی وجود ندارد.
جهانگیری ادامه داد: زنان کارآفرین کشور در این مقطع نقشی مهم و اثرگذار دارند و می‌توانند در این زمینه ضمن کارآفرینی، برای افراد دیگر نیز فرصت‌های شغلی ایجاد کنند. 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه "یک فرد کارآفرین منتظر منابع دولت نمی‌ماند بلکه خود برای ایجاد کار اقدام می‌کند"، گفت: باید پذیرفت که در کارآفرینی، سرمایه به تنهایی تعیین‌کننده نیست؛ چراکه با مرور هشت سال گذشته مشاهده می‌کنیم که کشور میلیاردها دلار درآمد داشته و آن را خرج کرده اما اهداف مورد نظر محقق نشده است.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: زمانی که فکر و دانش برای توسعه وجود نداشته باشد، سرمایه نه تنها به توسعه کمک نمی‌کند بلکه مخل توسعه می‌شود، به گونه‌ای که باید رکود اقتصادی، رشد منفی شاخص‌های اقتصاد و مشکلات دیگری را تجربه کنیم.
جهانگیری، توسعه را یک پدیده چندوجهی و قانونمند دانست و گفت: در توسعه ابعاد مختلفی همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع نقش مهمی دارند و در یک کلام می‌توان گفت که توسعه پایدار، همه ابعاد را در بر می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه "برای توسعه پایدار باید به نقطه‌ای برسیم که اقتصاد کشور در مقابل تکان‌های بیرونی با تحولات پرشتاب دنیا آسیب نبیند"، تصریح کرد: اقتصاد کشور باید به گونه‌ای باشد که ضمن داشتن ارتباط و تعامل با دنیا، از ظرفیت‌های درونی بالایی برخوردار باشد و دیگران نتوانند با اعمال سیاست‌هایی به آن صدمه وارد کند که این به معنای اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور است.
جهانگیری با بیان اینکه "دولت مصمم است در سال 93 به روند کاهنده تورم کمک کند"، گفت: تورم امروز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت است زیرا تا زمانی که تورم کاهش نیابد، نمی‌توان تصمیمات جدی در امر توسعه اتخاذ کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که با سیاست‌هایی که دولت در سال 93 در پیش خواهد گرفت، تورم به 25 درصد و در سال بعد به کمتر از آن کاهش پیدا کند.
وی رکود اقتصادی را نیز از دیگر مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و اظهار کرد: اگر برخی مسائل آزاردهنده همچون تورم و رکود و دیگر مشکلات ناشی از اجرای غلط مرحله اول طرح هدفمندی وجود نداشت، دولت در مقطع فعلی نسبت به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی اقدام نمی‌کرد اما این آسیب‌ها همچون کسری شدید بودجه موجب شد که دولت در این مقطع به اجرای فاز دوم مصمم شود.
جهانگیری در ادامه، عدم تعادل در منابع و مصارف انرژی و مشکلات شرکت‌های تولیدکننده انرژی را از دیگر آسیب‌های اجرای نادرست طرح هدفمندی خواند و گفت: همه این مسائل موجب شد دولت ناچار شود در این مقطع طرح هدفمندی را اجرا کند و در این راستا تصمیم گرفت قیمت حامل‌های انرژی را با شیبی ملایم افزایش دهد و از افراد پردرآمد نیز درخواست کند تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.
وی افزود: برخی تصور می‌کنند دولت انتظار داشته که 30 تا 40 درصد از مردم از دریافت یارانه انصراف دهند اما اینطور نیست بلکه دولت بر این باور است که به هر میزان که مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، منابع و فرصت جدیدی برای دولت ایجاد می‌شود تا بتواند در جهت کمک به اقشار آسیب‌پذیر و توسعه کشور هزینه کند.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضایل حضرت زهرا(س)‌، گفت: شخصیت زهرای اطهر چه در بُعد کارهای خانه به عنوان همسر و مادر و چه در ابعاد سیاسی و اجتماعی، شخصیتی ممتاز است و زندگی ایشان با وجود دوران کوتاه، حاوی درس‌هایی بزرگ برای بشریت است.  امام خمینی(ره)‌ همواره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاکید داشتند و معتقد بودند زنان مسلمان باید در همه ابعاد جامعه حضوری فعال داشته باشند.
جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با سیاست‌هایی که دولت برای سال 93 در نظر گرفته و با همت کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی، سال 93 به سال شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.
به گزارش برنا،معاون اول رئیس‌جمهور پس از سخنرانی در این مراسم، نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار را افتتاح کرد و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه، در جریان دستاوردها و توانمندی‌های زنان کشورمان قرار گرفت.

نظر شما