جهانگیری در نشست مذاکرات مشترک با هیات عراقی:

وحدت داخلی عراق و شناخت دشمن حقیقی رمز موفقیت است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۲۳:۵۰:۲۵
کد خبر: ۲۳۱۰۶۶
وحدت داخلی عراق و شناخت دشمن حقیقی رمز موفقیت است
وحدت داخلی عراق و شناخت دشمن حقیقی رمز موفقیت و خروج از شرایط سخت کنونی است.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق با تبریک مجدد به مناسبت شکل گیری کامل دولت عراق و انتخاب روسای قوای دیگر مطابق با قانون اساسی اظهار داشت: خوشبختانه دولت و ملت عراق با حکمت و درایت از فروافتادن در دام طایفه‌گری پرهیز کرده‌اند که این درایت قابل ستایش است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، معاون اول رییس جمهور با اظهار اطمینان نسبت به توانمندی نیروهای نظامی و مردمی عراق در مقابله با تروریست‌ها و اعاده امنیت و آرامش به این کشور تصریح کرد: ما مسائل عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم و ثبات وامنیت عراق را به مثابه امنیت خود تلقی کرده و خود را در شرایط سخت کنونی در کنار دولت و ملت عراق می‌بینیم.

جهانگیری روابط تهران ـ بغداد را راهبردی خواند و افزود: این روابط ریشه در اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی فراوان میان دو کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دستاوردهای دموکراتیک در عراق باید تثبیت شده و اعتدال، تقویت و افراط‌‌‌‌گرایی به حاشیه رانده شود، گفت: ایران با تمام توان کمک می‌کند روند دموکراتیک کنونی عراق تحکیم گردد تا دولت و ملت این کشور در مقابله با تروریسم پیروز شوند.

وی با بیان اینکه روابط دو جانبه تهران ـ بغداد با اراده مقامات عالی رتبه دو کشور با قدرت در حال توسعه و تعمیق است، به تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در عرصه سازندگی اشاره کرد و گفت: ایران آمادگی دارد دستاوردهای علمی و فناوری‌های خود را به ملت عراق انتقال دهد.

جهانگیری همچنین با تاکید برلزوم تدوین و امضاء برنامه‌ای جامع که در برگیرنده افق آینده همه مناسبات دو کشور باشد تصریح کرد: این برنامه نقشه راه مناسبات آینده ایران و عراق را ترسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های خدماتی و فنی و مهندسی گفت: این شرکت‌ها از توانایی بالایی در اجرای طرح‌های مختلف برخوردار هستند و می‌توانند با حمایت‌های دولت عراق، فعالیت خود را در این کشور گسترش دهند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایران و عراق در توسعه روابط و مناسبات تجاری خاطرنشان کرد: این امر بیانگر آن است که ارتقاء حجم مناسبات تجاری تهران‌ـ بغداد به بیش از رقم فعلی امری شدنی و دست‌یافتنی است.

نخست وزیر عراق نیز در این مذاکرات ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر استقبال گرم از هیات عراقی، هدف از سفر خود را تداوم بخشیدن به روند همکاری‌های میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها عنوان کرد.

حیدرالعبادی با تاکید بر لزوم توسعه همکاری‌های تهران ـ بغداد، خواستار گسترش روابط در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی میان دو کشور شد.

وی با بیان اینکه ایران و عراق از توانمندی‌های اقتصادی و نیروی انسانی خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌های تهران ـ بغداد با سایر کشورهای منطقه می‌تواند یک منظومه گسترده و فراگیر برای خدمت به همه کشورهای منطقه ایجاد کند.

نخست وزیر عراق از مواضع جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و پشتیبانی از ملت عراق قدردانی کرد و گفت: ایران از روز نخستی که حملات تروریستی وحشیانه در عراق آغاز شد از هیچ حمایتی دریغ نکرده و به ملت عراق برای مقابله با گروه‌های تروریستی و عقب راندن آنها کمک کرد.

وی افزود: مواضع کشورهای جهان قدری تغییر کرده و کشورهایی که رخنه تروریست‌ها از سوریه به خاک عراق را تایید می‌کردند، امروز بدلیل آنکه خود احساس خطر می‌کنند مواضعشان را تغییر داده و به حمایت از عراق برخاسته‌اند.

حیدرالعبادی با تاکید براینکه برای مقابله با تروریسم به نیروهای امنیتی و مردمی عراق اطمینان داریم اظهار داشت: البته در این میان بر روی همکاری کشورهای همسایه و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران حساب می‌کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود زمینه‌های فراوان برای توسعه همکاری‌های تهران ـ بغداد افزود: ایران و عراق به جز مسائل امنیتی زمینه‌های فراوان دیگری برای همکاری دارند که در این میان بازسازی عراق، اجرای پروژه‌های برق‌رسانی، گاز رسانی، طرح های مربوط به آب و تجارت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی اهمیت توسعه و ارتقاء ارتباطات فرهنگی و دینی میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد این سفر بتواند گامی در جهت گسترش همه جانبه مناسبات میان ایران و عراق باشد.

در این نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیروی کشورمان در سخنانی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران وعراق، ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌های دو کشور را برشمردند و درخصوص پروژه‌ها و برنامه‌های در دست اجرا توضیحاتی ارائه کردند.

وزرای ایرانی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال دانش و تجربیات ایران به ملت عراق خبر دادند و بر لزوم توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه صادرات برق، تولیدات پتروشیمی، تثبیت قیمت نفت و همکاری در بخش صنایع و معادن تاکید کردند.

شماری از وزرای حاضر در هیات‌ عراقی نیز در این مذاکرات به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص همکاری‌های مشترک پرداختند و بر لزوم گسترش همکاری‌ها در زمینه نفت، گاز، برق و اجرای پروژه‌های عمرانی تاکید کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز