رییس جمهوری:

اعتدال یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۲:۴۰:۵۲
کد خبر: ۲۳۸۴۵۶
اعتدال یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق
اعتدال در عرصه سیاست یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری.
همایش ملی اعتدال که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است صبح امروز با پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا،متن کامل پیام به شرح زیر است:


«بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری «همایش ملی اعتدال» را به مسوولان و دست اندرکاران محترم و شرکت کنندگان فرهیخته و ارجمند این نشست علمی صمیمانه تبریک می گویم.

امروز بیش از هر زمانی در جامعه ایران، دنیای اسلام و جامعه جهانی، ضرورت درک اعتدال و رو آوردن به آن در همه جوانب و ابعاد زندگی احساس می شود. انسان و جامعه معاصر آزرده و خسته از افراط و افراط گری است و برای کاستن از مخاطرات در هم تنیده تندروی در اندیشه و گفتار و رفتار، رویکردی روشن تر از «اعتدال» در زمینه های نظری و علمی نیست. 

این وظیفه اندیشمندان و دانشمندان و محققان است که مبانی و مفاهیم و آثار معرفتی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اعتدال را در نشست هایی از این دست، تبیین کنند و راه را بر سیاستگذاران، مسوولان اجرایی و عموم مردم و شهروندان در ترویج و تعمیق فرهنگ اعتدال گشوده تر سازند.

از خردادماه 1392 که اکثریت مردم ایران در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به گفتمان اعتدال و خط مشی تدبیر و امید رای دادند، چیستی و چگونگی اعتدال به عنوان یک منظومه فکری به موضوعی جدی در افکار عمومی تبدیل گردید و برخی از اندیشمندان، به پاس وظیفه خود در گسترش دانایی، در جهت روشن ساختن این مفهوم و رابطه آن با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما و همچنین فرهنگ سترگ اسلامی و ایرانی تلاش های ارزشمندی را آغاز کردند.

اعتدال به طور ذاتی با فعالیت های دانش محور و مبتنی بر عقلانیت و همه جانبه نگری پیوند دارد و بنا بر این شما دانشگاهیان و صاحب نظران، برای سختن گفتن در این عرصه سزاوارترید. عرصه سیاست هرگاه از تامین عدالت، معنویت و همبستگی انسانی به قدرت جویی و قدرت مداری تمایل پیدا کند، مستعد دچار شدن به تندروی و افراط گرایی می گردد و این پدیده ای است که در منطقه ما و در جهان امروز به تهدیدی واقعی تبدیل شده است و وظیفه اندیشمندان ما تلاش فکری برای تقویت سرمایه های اعتدال در عرصه های اجتماعی و سیاسی است. 

پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش، گفت وگو و سعه صدر امکان پذیر نیست. به این دلیل همواره علاقه مندان به کشور و انقلاب اسلامی را دعوت کرده ام که بیایید با سعه صدر با مسایل برخورد کنیم. بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر اشکال های کوچک، آدم های بزرگ را کنار نگذاریم. 

اعتدال در عرصه سیاست یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری.

اعتدال در عرصه علم یعنی پیوند بین شالوده های علمی و نظری و تجربیات برآمده از حیات اجتماعی و سیاسی جامعه ما و بنابراین توقع از دانشمندان و علما برای بررسی کاوشگرانه و نقادانه نسبت اندیشه اعتدال با خواسته های مردم و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما و همچنین ظرفیت های بالقوه و بالفعل آن برای تایمن الزامات توسعه پایدار و همه جانبه، خواسته ای معقول و توجیه پذیر است. 

هرچند بر این نکته تاکید دارم که اعتدال به طور عام از سرشت فعالیت سازنده سیاسی جداناشدنی است و به طور خاص نیز انتخابی ضروری برای برون رفت از شرایط آسیب زای تقابل ها و افراطز گری های کنونی در عرصه های سیاست داخلی و بین المللی می باشد اما فراتر از این دریافت های عام، تردیدی ندارم که گشودن لایه های گوناگون اندیشه اعتدال نیازمند تدقیق و تامل اندیشمندانه شما دانشگاهیان و دانشوران است. 

اگرچه اعتدال با دوری از افراط و تفریط معرفی شده است اما این معنایی نیست که برای معرفی مفهومی که قرار است راهنمای حرکت همه جانبه دولت و پیشرفت و توسعه ملت باشد کفایت کند. به گمان من، اعتدال از آن ظرفیت برخوردار است که بتوان آن را ناظر بر عناصر زیر دانست:

- درک جدیدی از تجدد ایرانی

- توسعه اقتصادی پایدار همراه با عدالت در سطوح فردی، گروهی و منطقه ای

- برقراری توازن میان آرمان خواهی و واقع بینی

- تعامل سازنده با جهان

- شناسایی کننده مقدورات و محدودیت های تاریخی یک ملت

- دانش محوری و ارج نهادن علم

- به رسمیت شناختن تکثر

- توازن در بهره برداری از محیط زیست

- توازن در نسبت قدرت دولت و جامعه

- حرکت متوازن به سوی توسعه همه جانبه

امروزه باید در پی آن بود که چهره رحمانی اسلام را از رفتارهای خشن و افراطی بزداییم تا خورشید گرم مهرورزانه اش بر جان ها بتابد و زندگی دیندارانه را گرم کند. 

باید سیاستی انسانی و عدالت جویانه را تقویت کرد تا جامعه هرچه بیشتر طعم شیرین زندگی را بچشد و با اراده و امید، راه آینده را با گام های موثر و محکم بپیماید. دعوت به اعتدال، دعوت به روش های خردمندانه و انسانی است که توان و ظرفیت های موجود را در برداشتن قدم های آینده ساز محاسبه می کند و باری را فوق طاقت، بر دوش جامعه و زندگی نمی گذارد.

انتظار دارم که به همت دست اندرکاران و شرکت کنندگان این همایش ملی، جریان فکری بالنده و بارآوری برای تدوین و تبیین و استمرار این گفتمان و تعمیق مفهوم اعتدال در حوزه های مختلف جامعه صورت گیرد. 

موفقیت این نشست ارزنده را از خداوند بزرگ مسالت دارم.»

همایش ملی اعتدال صبح چهارشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، حجت اسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد.
نظر شما