رییس جمهور:

ایران ناتو را خطری برای خود نمی‌داند

۱۳۸۹/۰۸/۲۷ - ۱۸:۳۲:۰۰
کد خبر: ۶۹۵۰
ایران ناتو را خطری برای خود نمی‌داند
محمود احمدی نژاد در دومین روز از سفر به جمهوری آذربایجان، در کنفرانس خبری گفت: ایران ناتو را خطری برای خود نمی‌داند و بی‌تردید هیچ‌کس هم نمی‌تواند آسیبی به ملت ایران وارد کند.
به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،محمود احمدی نژاد در دومین روز از سفر به جمهوری آذربایجان، صبح امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف دنیا به سوالات آنان درباره موضوعات گوناگون پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه درباره سپر موشکی ناتو اظهار داشت: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تصمیمات ناتو اشتباه است امروز بشریت از دوره‌ای که مناسبات و قدرت نظامی، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را مشخص می‌کرد، عبور کرده است. در شرایط کنونی سپر موشکی و بمب اتم عملا کارایی خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد مشکل ناتو این است که از تحولات انسانی و فرهنگی دریافت درستی ندارد. آنها باید بدانند که ملت‌ها بیدار شده‌اند و با سپر موشکی نمی‌توان جلوی اندیشه را گرفت.

رییس‌جمهور ادامه داد: ایران ناتو را خطری برای خود نمی‌داند و بی‌تردید هیچ‌کس هم نمی‌تواند آسیبی به ملت ایران وارد کند. امروز عطر اندیشه انسانی و عدالت‌طلبانه در سراسر جهان منتشر شده است و مستکبران با قوای نظامی طرف نیستند بلکه با انسان‌ها و اندیشه انسانی روبرو هستند.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: تحرکات ناتو برای ایران فاقد ارزش و اهمیت است و ملت ایران این‌گونه تصمیمات و اقدامات را عقب‌ماندگی‌‌های سیاسی تلقی می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ماجرای 11 سپتامبر و تشکیل گروه حقیقت‌یاب گفت: 10 سال قبل حادثه‌ای اتفاق افتاد و به بهانه آن آمریکا به اشغالگری در منطقه خاورمیانه روی آورد و تاکنون یک میلیون نفر در تهاجم نظامی قدرت‌های سلطه کشته شده‌اند و در این مدت حجم تسلیحات و نیروهای بیگانه در منطقه بیش از 100 برابر شد، امنیت منطقه مورد تهدید قرار گرفته و افراط‌گرایی و تروریسم به شدت تقویت شده است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولت آمریکا به بهانه اینکه عده‌ای که 11 سپتامبر را به وجود آورده‌اند در منطقه ما هستند، در قالب شاکی، دادستان و قاضی وارد عمل شده و به این بهانه مردم را در کوچه و خیابان می‌کشد و مراسم عروسی را بمباران می‌کند، گسترده‌ترین دخالت‌ها را در امور افغانستان و عراق انجام می‌دهد. ایران خواهان آن است که حادثه 11 سپتامبر به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا عوامل اصلی آن مشخص و در دادگاه صالحی محاکمه شوند.

وی یادآور شد: بدون تردید اگر علت اصلی 11 سپتامبر به درستی روشن شود، اشغالگری‌ها پایان خواهد یافت و به همین دلیل بر روی آن پافشاری داریم. اگر عوامل اصلی شناسایی و محاکمه شوند، این موضوع موجب می‌شود ناتو آبرومندانه از منطقه خارج شود. البته باید گروه حقیقت‌یاب توسط افراد بی‌طرف و مورد اعتماد ملت‌ها تشکیل شود.

رییس‌جمهور تشکیل گروه حقیقت‌یاب را یک پیشنهاد سازنده خواند و گفت: اگر آنها این موضوع را نپذیرند، مشخص می‌شود هدف آنها اشغال نظامی با استفاده از یک بهانه بوده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرگزاری رویترز در مورد همکاری‌های ایران و آذربایجان در زمینه انرژی گفت: یکی از موضوعات مورد توافق دو کشور همکاری درازمدت در بخش انرژی و به ویژه در بخش گاز است و هیچ محدودیتی هم برای همکاری وجود ندارد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری آذربایجانی در مورد موضع‌گیری کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر آن بر صادرات گاز ایران به اروپا اظهار داشت: اروپایی‌ها به گاز و انرژی ایران نیاز دارند و ما احتیاجی به صادرات گاز به اروپا نداریم بنابراین اگر اروپایی‌ها مشتری هستند باید موانع را هم خودشان برطرف کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: سلطه‌گران و پیروان اندیشه مادی همیشه احتیاجات خود را به عنوان نیاز طرف مقابل معرفی می‌کنند. امروز در ایران صدها طرح و پروژه پتروشیمی وجود دارد که منتظر دریافت گاز هستند و ایران می‌تواند منابع خود را به فرآورده‌های پتروشیمی تبدیل کرده و به دنیا صادر کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری اینترفکس در مورد مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: ملت ایران همیشه اهل گفت‌وگو بوده است. طرف مقابل خیال می‌کند اگر فشار بیاورد، می‌تواند امتیاز بگیرد. از این رو در اوج گفت‌وگوها، قطعنامه تحریم علیه ملت ایران صادر کرده و بلافاصله اعلام کردند که آماده گفت‌وگو هستند. ما اساسا با چنین اندیشه و رفتاری مخالف هستیم و معتقدیم مذاکره برای دوستی و عدالت است و برای تحمیل نیست بنابراین برای آنکه آنها را ادب کنیم مذاکره را چند ماه عقب انداختیم.

وی تأکید کرد: ملت ایران تحت تأثیر بداخلاقی‌ها قرار نمی‌گیرد و اگر قرار است مذاکرات نتیجه داشته باشد باید طرف مقابل از اخلاق استکباری دست بردارد.

خبرنگار خبرگزاری سلام نیوز درباره دعای فرجی که احمدی‌نژاد در ابتدای سخنرانی‌های خود در مجامع بین‌المللی قرائت می‌کند، پرسید که رییس‌جمهور پاسخ داد: جهان به دنبال نظم عادلانه‌ای است که در آن حقیقت انسان‌ها متجلی شود. این خواست همه ملت‌هاست و همه دوست دارند بزرگ باشند و در عدالت و کرامت زندگی کنند و دوست دارند که جهان با زیبایی‌هایش در اختیار همه باشد. پیامبران الهی هم به چنین روزی وعده داده‌اند که شخصی آسمانی خواهد آمد و به بشریت برای رسیدن به حقیقت کمک خواهد کرد. همه منتظرند و دعای فرج، درخواست از خدا برای رساندن آن روز زیبا و آن یاری‌دهنده انسان‌هاست. دعای فرج دعای همه ملت‌ها و همه انسان‌های عدالت‌خواه است تا هر چه زودتر یاری‌دهنده دوستی و عشق و محبت را برساند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد دریای خزر اظهار داشت: دریای خزر باید دریای صلح و دوستی و دریای همکاری سازنده همه ملت‌ها باشد و همه از ظرفیت‌های آن به‌طور عادلانه استفاده کنند. البته شرایط پیچیده است و نظم سیاسی اطراف خزر نظم جوانی است. در دو نشست قبلی گام‌های خوبی در جهت همبستگی و همگرایی برداشته شده و در سومین نشست هم گام‌های بعدی برداشته خواهد شد.

خبرنگار تلویزیون خزر درباره مناقشه قره‌باغ پرسید که رییس‌جمهور گفت: ملت‌های منطقه باید در کمال صلح و امنیت زندگی کنند. همه باید براساس عدالت و گفت‌وگو مسائل خود را حل و فصل کنند. ایران همه تلاش خود را در این جهت به کار خواهد گرفت. ما خواهان آن هستیم که نیروهای فرامنطقه‌ای به دخالت‌های خود در منطقه پایان دهند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانس پرس درباره حکم اعدام سکینه آشتیانی گفت: پرونده این خانم در مرحله دادرسی قرار دارد و آیین دادرسی ایران بسیار مستحکم است و افراد تا پنج مرحله می‌توانند درخواست رسیدگی کنند اما نکته حائز اهمیت در پرونده این خانم به بحث اخلاق استکباری و رفتار دوگانه دولت‌های غربی برمی‌گردد همزمان با طرح رسانه‌ای این پرونده، خانم دیگری به اتهام مشابه در آمریکا اعدام شد اما رسانه‌های غربی سکوت کردند امروز در آمریکا یک لیست 53 نفره از زنان در انتظار اعدام هستند اما هیچ خبری درباره آن منتشر نمی‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به دوگانگی رفتار غربی‌ها گفت: غرب از همه شعارهای انسانی بهره‌برداری سیاسی می‌کند. اگر اعدام بد است باید در همه‌جا بد باشد. اگر خیال می‌کنند ایران تحت بعضی فشارها عقب‌نشینی می‌کند، در اشتباه هستند ضمن اینکه ملت‌های دنیا به رسانه‌های غربی به دلیل دروغگویی‌ها بی‌اعتمادند.

خبرنگار خبرگزاری اسلام آذری در مورد تحریم ایران سؤال کرد که رییس‌جمهور پاسخ داد: دولت آمریکا 30 سال است با ملت ایران رابطه ندارد و زمانی که قطعنامه تحریم صادر می‌شود در حقیقت آمریکا با این اقدامات قصد دارد دیگران را تحریم کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در 6 ماه گذشته حجم مبادلات کشورهای اروپایی با ایران 14 درصد بیشتر شده است و این نشان‌دهنده شکست قطعنامه‌های تحریم است.

وی نظم حاکم بر جهان را برآمده از اندیشه مادی یکجانبه، سلطه‌گر و ضد انسانی دانست و اظهار داشت: ده‌ها جنگ بزرگ، اختلافات، کینه‌ورزی‌ها و دشمنی‌ها، فاصله سنگین طبقاتی و شمال و جنوب شدن کل جهان از نتایج نظم موجود است.

احمدی نژاد افزود: براساس وضع حاکم بر جهان اکثریت ملت‌ها در جبهه جنوب یعنی فقر و عقب‌افتادگی قرار دارند و فقط تعداد اندکی از ملت‌ها برخوردار هستند البته جبهه شمال هم دو دسته است، یک دسته سرمایه‌داران بزرگ و دسته دیگر که اکثریت مردم اروپا و آمریکا را شامل می‌شود در محدودیت و محرومیت و فشار به‌سر می‌برند.

رییس جمهور تصریح کرد: نظم حاکم بر جهان در بن‌بست سیاسی، امنیتی و فکری قرار گرفته و قادر نیست هیچ‌کدام از مشکلات بشری را حل کند. بحران بی‌سابقه اقتصادی، بحران هویت و عدالت، بحران اشغالگری و کشتار از مشخصه‌های بارز نظم موجود در جهان است.

وی با بیان اینکه جهان نیازمند نظم جدیدی مبتنی بر عدالت و انسانیت است، اظهار داشت: جهان نیازمند نظمی است که در آن همه انسان‌ها و ملت‌ها محترم شمرده شوند و از قوانین واحدی تبعیت کنند و عدالت و محبت در مناسبات حاکم باشد.

احمدی‌نژاد افزود: نیاز بشریت با حرکت عمومی، مشارکت همه ملت‌ها و دولت‌ها و با مدیریت جهانی محقق خواهد شد. از این روی باید همه حقیقت‌طلبان برای ریشه‌کن کردن ظلم، اشغالگری، توهین و تحقیر ملت‌ها دست به دست هم دهند و جبهه خودخواهان و ظالمان را که در افول قرار دارد به تاریخ بسپارند.

وی با بیان اینکه دوره جدید جهان، دوره دوستی، برادری و عدالت است و باید ملت‌ها و دولت‌های مستقل، خود را برای فردای روشنی که در انتظار بشریت است آماده کنند، با اشاره به روابط ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور فراتر از همسایگی و دوستی، مبتنی بر اصل برادری است، چه بسا روابط دوستی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد اما روابط برادری هیچ‌گاه تحت تأثیر هیچ عاملی قرار نمی‌گیرد. روابط ایران و آذربایجان ممتاز است و دو کشور از توانمندی‌ها و فرهنگ غنی برخوردار بوده و می‌توانند در تحولات و ثبات منطقه تأثیرگذار باشند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: هیچ عامل خارجی قادر نیست خللی در روابط تهران - باکو ایجاد کند و در آینده‌ای نزدیک حجم همکاری‌ها و تعاملات دو کشور گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز