رییس مجلس شورای اسلامی:

شاید سال آینده برای مرحله دوم هدفمندی مناسب نباشد

۱۳۹۱/۰۹/۱۳ - ۱۵:۵۱:۱۳
کد خبر: ۱۰۸۰۲۶
شاید سال آینده برای مرحله دوم هدفمندی مناسب نباشد
بعید می‌دانم سال آینده فضای مناسبی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی باشد، اما نمی‌توانم در این باره نظر قطعی بدهم، چرا که مجلس باید در این مورد تصمیم‌گیرنده باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در مورد ادغام وارتخانه راه و ارتباطات اظهار داشت: وزارتخانه‌های راه و ارتباطات نباید ادغام شوند و با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب درباره رسانه‌ای‌نشدن اختلافات قوا، علاقه‌ای به اظهارنظر در این امور ندارم اما درباره ادغام وزارتخانه‌ها، مجلس باید تصمیم بگیرد. 

لاریجانی ادامه داد: دو وزارتخانه نباید با یکدیگر ادغام شود؛ چراکه نسبیت زیادی با یکدیگر ندارند. اما به هر حال دولت باید لایحه به مجلس بدهد تا نمایندگان در این باره تصمیم بگیرند.

وی در مورد واکنش احمدی نژاد به طرح اصلاح قانون انتخابات افزود: حاشیه‌های اصلاح قانون انتخابات مبنای حقوقی ندارد. درباره طرح اصلاح قانون انتخابات طرح‌های حاشیه‌ای بسیاری مطرح شده است که برخی از آن‌ها مبنای حقوقی جدی ندارند. 

لاریجانی تصریح کرد: باید به متن طرح اصلاح قانون انتخابات و مفاد آن توجه کرد. برخی مواد این طرح درباره تشخیص صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است که البته در قانون اساسی آمده است؛ در قانون 7 تا 8 مورد درباره صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری از جمله رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن قید شده است، اما مجلس در طرح اصلاح انتخابات این موضوع را مطرح کرده که این ویژگی‌ها چگونه باید مطرح شود؛ بحث این است که آیا شورای نگهبان قائل به نگاه حذفی است یا نه چرا که طرح مجلس مانع تصمیم‌گیری شورای نگهبان نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس، شورای نگهبان را مرجع قانونی تشخیص خلاف قانون اساسی بودن طرح‌ها می‌داند، خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان هر تصمیمی بگیرد ما تابع آن هستیم.

با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان و وزارت کشور را محدود نمی‌کند، تصریح کرد: بنده معتقدم این طرح برای صیانت از آزادی‌ها است؛ چرا که در این طرح هیاتی برای نظارت تشکیل شده که رییس آن وزیر کشور است.

لاریجانی همچنین افزود: برخی مفاد طرح اصلاح قانون انتخابات مباحث جزیی است؛ مثلا مطرح شده که اگر کسی تخلف کرد قوه قضائیه سریعا رسیدگی کند و آن را به 5 سال آینده موکول نکند، چرا که تخلفات ممکن است در روند انتخابات تاثیر بگذارد. 

وی با بیان این مطلب که اختلاف نظر میان قوا نباید به ضرر جامعه تمام شود، گفت: کسانی که عزت و سرافرازی كشور را می‌خواهند باید سرافرازی ملت را بخواهند، گفت: امام خمینی(ره) بر همین اساس فرمودند مجلس در راس امور است چون نمایندگان هستند که از حقوق ملت دفاع می کنند. 

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: در حقوق اساسی ولایت فقیه در بالاترین مقام قرار دارد و بعد از جایگاه ولایت فقیه سه قوه به صورت مستقل تعریف شده‌اند که مجلس شیوه عمل را تعیین می‌کند و این مهم است که قوای مختلف با هم همکاری داشته باشند اما اختلاف نظر نیز وجود داشته که این نشانه دموکراسی است و نباید اجازه داد این به ضرر جامعه تمام شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم ترین هدف مسوولان كشور رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی جهت رفع مشکلات تورم و بیکاری باشد.

لاریجانی درباره اقدام مجلس در اجرای فاز دوم هدفمندی از طریق بودجه سال 92 گفت: بعید می‌دانم سال آینده فضای مناسبی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی باشد، اما نمی‌توانم در این باره نظر قطعی بدهم، چرا که مجلس باید در این مورد تصمیم‌گیرنده باشد و از سوی دیگر نیز باید با توجه به انتخابات پیش رو و تغییر کابینه دولت که 6 ماه از وقت مجلس و دولت را صرف ساماندهی شرایط مدیریتی کشور می‌کند، شاید سال آینده زمان مناسبی برای این کار نباشد؛ اما باید این مساله را سبک سنگین کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز