در گفت‌وگوی برنا با عضو کمیسیون امنیت‌ملی‌مجلس مطرح شد

واکنش مقامات انگلیسی به طرح قطع رابطه تهران با لندن

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۵:۳۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷
واکنش مقامات انگلیسی به طرح قطع رابطه تهران با لندن
کریمی قدوسی گفت: هنوز بعد از گذشت 30 سال شبکه‌هایی در وزارت‌خانه‌ها و در بعضی از مراکز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که تلاش می‌کند موقعیت این کشور استعمارگر و دولت خبیث را در سیستم کشور حفظ کند.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته برخی از نمایندگان مجلس با تاکید بر این نکته که دولت انگلیس در این حوادث دست دارد، خواستار قطع روابط با انگلیس شدند. 

بر همین اساس از سوی برخی نمایندگان مجلس طرحی به همین منظور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد. 

جواد کریمی قدوسی یکی از طراحان قطع روابط ایران با انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا درباره چگونگی روند بررسی این طرح مطالبی را عنوان کرد.
 
_ علت بررسی طولانی مدت طرح قطع روابط با انگلیس چیست؟
جمع بندی طرح قطع روابط با انگلیس به مدت 9 ماه به طول انجامید که طول کشیدن این موضوع، خودش پیامی دارد که عده ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستند و نمی خواهند این اتفاق بیافتد و قطع رابطه با انگلیس انجام شود. 

_آمدن این طرح به کمیسیون قبل از آنکه در صحن مطرح شود، آیا خلاف آیین نامه نبود؟
بله، اصل آمدن این طرح هم به کمیسیون خلاف آیین نامه بوده است، ابتدا می بایست در صحن مطرح می شد و کلیاتش طبق آیین نامه رای می آورد و بعد در کمیسیون بررسی می شد. اما بررسی شده به صحن می آید. حال بعد از 9 ماه پیگیری های پی درپی که داشتیم، نمایندگان رای قاطع به قطع رابطه با انگلیس دادند. 

_قطع رابطه با انگلیس چه منافعی خواهد داشت؟
منافع بسیار زیادی در قطع رابطه با انگلیس به دست خواهیم آورد چون هنوز بعد از گذشت 30سال شبکه هایی در وزارت خانه ها و در بعضی از مراکز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که تلاش می کنند موقعیت این کشور استعمارگر و دولت خبیث را در سیستم کشور حفظ کنند. در حالیکه جوانان ما به قله های علم دسترسی پیدا کردند، این شبکه همچنان تلاش می کند تا بخش هایی از صنعت و تحولات ما درانگلیس تصمیم گیری شود و رشته های وابستگی قطع نشود این موضوع مصداق های زیادی دارد که برخی ها آنها را مطرح کرده اند. 

اولین منفعت قطع ارتباط این است که این رشته های وابستگی شناسایی می شود و جوانان ما به میدان آمده و مردم هوشیارتر می شوند و این به نفع استقلال، عزت و تمدن اسلامی کشور جمهوری اسلامی خواهد بود لذا تا قطع رابطه صورت نگیرد استقلال کشور درست نخواهد شد.
 
منفعت دوم این است که قطع رابطه پیام بزرگی برای منطقه به خصوص کشورهای مسلمانی که امروز ایران را به عنوان الگوی خود در تعامل با دنیا قرار داده اند و منطق ما را به عنوان منطق قابل قبول در عرصه بین المللی شناخته اند، دارد. لذا تبعیت آنها از این اقدام باعث واهمه شدید دولت انگلیس می شود. انگلیس تحلیل خواهد کرد که ایران تنها نخواهد بود و موجش منطقه را فرا خواهد گرفت و منافع نامشروع آنها را به خطر خواهد انداخت. 

منفعت سوم این است که اتحادیه اروپا امروز در بحران به سرمی برد و دچار بحران فروپاشی است. 5 کشور مهم اتحادیه اروپا ورشکست شده اند که یکی اش انگلیس است. برخی ها می ترسند که اتحادیه اروپا در قطع رابطه با انگلیس دسته جمعی نسبت به ما عکس العمل نشان دهند در حالیکه شرایط امروز به نفع این تصمیم است اتحادیه اروپا آنقدر گرفتار مصیبت است که به خودش اجازه نمی دهد اقدام دسته جمعی کند. 

-واکنش های مقامات انگلیسی به این طرح چه بوده است؟
آن روزی که این طرح را در مجلس مطرح کردیم وزیر امور خارجه انگلیس شبانه با هواپیمای اختصاصی خود را به عمان رساند و وزیر امور خارجه عمان را به عنوان نماینده به تهران فرستاد. گفت من در اینجا نشسته ام، تو پیغام ما را به تهران برسان و برگرد. پیام این بود که خواهش می کنیم طرح قطع رابطه با انگلیس را از دستور کارتان خارج کنید، زیرا ما در اتحادیه اروپا مشکلات بسیار زیادی داریم و شما هم در منطقه مشکلاتی دارید، بیایید با هم معامله کنیم.
 
پس کمتر از 24 ساعت که طرح مطرح شد، آنها خودشان را به منطقه رساندند و اولین حرفشان این بود که اوضاع ما خراب است و شما اگر این کار را انجام دهید، بدتر خواهد شد. رهبر معظم انقلاب هم هر جا که موضع گیری داشتند، نسبت به این کشور خباثت را همراه آنها کردند و حقیقتا تاریخ شرارت ها را که در منطقه و جهان اسلام مرور می کنیم، می بینیم که دست آنها، دست بالای همه جنایت ها است. از جعل رژیم صهیونیستی گرفته که امروز یک خنجر در قلب جهان اسلام است تا آخرین اقداماتشان که ترور دانشمندان هسته ای ما بوده است. 

-به تعویق افتادن این طرح را چطور ارزیابی می کنید؟
هنگامی که مسوولان نظام از جمله رییس جمهور و وزیر اطلاعات درپی هر حادثه تروریستی به مردم اعلام می کنند که دست خبیث انگلیس در طراحی این عملیات تروریسی بوده است، مردم انتظار اقدام دارند، بر همین اساس مجلس باید سریعا قدم بردارد. 

عقب انداختن این طرح مجلس و هیأت رییسه مجلس را زیر سؤال می برد، بنده حتی در این باره به رییس گروه دوستی ایران _انگلیس در مجلس گفتم که اولین و بهترین اقدام این است که شما اعلام انحلال گروه دوستی کنید، لذا این طرح مهمی است و باید رسانه ها پیگیر عملی شدن آن باشند.

نظر شما