رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع ایرانیان مقیم صربستان

لاریجانی: امیدواریم با تدبر و فهم، شرایط مذاکرات سازنده فراهم شود

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۱:۳۴:۵۴
کد خبر: ۱۴۳۴۰۱
لاریجانی: امیدواریم با تدبر و فهم، شرایط مذاکرات سازنده فراهم شود
علی لاریجانی گفت: امیدواریم با تدبر و فهم، شرایط مذاکرات سازنده بین ایران و برخی کشورها که دعاوی دارند، به وجود آید و فضا برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف فراهم شود.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ضیافت شام ایرانیان مقیم صربستان با ابراز امیدواری از اینکه این سفر بتواند زمینه‌های توسعه روابط بین دو کشور را فراهم کند، اظهار داشت: ایران با صربستان از دیرباز ارتباطات و همکاری‌های خوبی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی داشته است و نگاه مردم ایران به صربستان نگاه مطلوبی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورها نسبت به ایران رفتاری ماجراجویانه داشته و یا در تعدی به کشورمان نقش ایفا کرده‌اند، اما بین دو کشور ایران و صربستان هیچ رابطه دردناکی وجود نداشته و از این جهت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دو کشور فراهم است.

وی تاکید کرد که سطح روابط تجاری سطح مطلوبی نیست و زمینه‌های فراوانی برای گسترش مراودات وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی پس از انقلاب نسبت به کشورهای مختلف از جمله همسایگان، کشورهای غربی و اسلامی رویکردی مسالمت آمیز و دوستانه بوده است و ایران تنها رژیم جعلی صهیونیست را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار داشت: ما در سیاست خارجی علی الاصول روابط دوستانه را تعریف می‌کنیم، البته بعد از انقلاب روابط با آمریکا به دلیل رفتار ستیزه‌جویانه آن‌ها و دخالت‌هایی که در کشورمان کردند و خسارت‌های بسیاری را از جمله جنگ بر ایران تحمیل کردند، تیره شد.

وی ادامه داد: البته روابط ایران با اروپا روابط خوبی بود و در واقع شریک اول تجاری ایران، اروپاییان محسوب می‌شدند اما بعد از حوادث چند سال اخیر که نقطه کانون آن در مسائل هسته‌ای بود، شرایط تغییر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با تاکید بر اینکه ما شروع کننده این اوضاع نبودیم و دخالت‌های آمریکا بر روابط فی مابین ایران و اروپا تاثیر گذاشت، گفت: این مرحله رو به گذار است و چارچوب‌های ذهنی ما برای سیاست خارجی با حفظ اصل نه شرقی نه غربی، گسترش روابط دوستانه و همکاری با کشورهاست.

لاریجانی ادامه داد: در ماجراجویی اخیر نیز، غربی‌ها تصمیم گرفتند خود صاحب دانش‌های پیشرفته باشند و ایران را از این حق محروم کنند، این تقسیم‌بندی غلطی بود که ما مقاومت کردیم و از مرحله‌ای که می‌خواستند ایران را منصرف کنند، گذر کردیم و به دانش هسته‌ای دست یافتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در نیویورک بستر جدیدی فراهم شد که می‌توانیم روابط را در فضای جدیدی شکل دهیم، دوره حرف‌های گذشته سپری شده و باید با واقعیات امروز حرف زد، برخی حرف‌ها در رسانه‌ها از سیاستمداران غربی شنیده می‌شود که نشان می دهد آن‌ها در گذشته سیر می‌کنند.

لاریجانی در تشریح حوادث سوریه خطاب به آمریکایی‌ها گفت: رفتار ماجراجویانه شما در منطقه سبب رشد تروریسم شده است، آنچه در سوریه می‌گذرد، میدانی برای روشن شدن این مساله است که کسانی که از ارسال کمک به ترورریست‌ها دفاع می‌کنند صفشان با آن‌هایی که با تروریست‌ها مخالفند، جداست.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات در سوریه را قبول داریم اما نه با روش تروریستی و ارسال سلاح، تصریح کرد: عده زیادی از سیاستمداران به این وقوف رسیده‌اند که با حرکت‌های تروریستی نمی‌توان اصلاحات را جلو برد.

لاریجانی اظهار امیدواری کرد که از بستر به وجود آمده استفاده شود و با تدبر و فهم، شرایط مذاکرات سازنده بین ایران و برخی کشورها که دعاوی دارند، به وجود آید و فضا برای استفاده از ظرفیت‌های مختلف فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان با استفاده از فرصت ایجاد شده، شرایط مفیدی را به وجود آورد، ابراز امیدواری کرد که زمینه‌های گسترش همکاری دو جانبه با تغییر شرایط سیاسی بین ایران و صربستان بیش از گذشته فراهم شود.

نظر شما