بروجردی:

ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۸:۴۷:۵۹
کد خبر: ۲۶۵۰۱۸
ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند
ایران اکنون صاحب دانش بومی هسته‌ای است و در این مذاکرات حق ملت ایران در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون صاحب دانش بومی هسته‌ای است و در این مذاکرات حق ملت ایران در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند.

به‌گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه با آقای ووبینگ بینگ استاد دانشگاه پکن و معاون موسسه مطالعات خاورمیانه این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه طولانی همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون، گفت: همکاری‌های دو کشور در عرصه تاریخی، اقتصادی و بازرگانی به قدمت راه ابریشم می‌باشد و این پیشینه مثبت بستری مناسب برای همکاری‌های همه جانبه دو کشور به ویژه مراودات اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عرصه های مستعد برای ارتقای سطح مناسبات ایران و چین گفت: عرصه‌های علمی و فناوری محور،‌ اقتصادی و تجاری، فرهنگی و سیاسی از قابلیت‌های بالایی برای توسعه و گسترش همکاری‌های فیمابین برخوردار هستند که باید با مساعی مقامات دو کشور و حمایت مطالعاتی و علمی اساتید و نخبگان ایران و چین از آن‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد.

بروجردی در ادامه این دیدار با اشاره به تحولات منطقه و تحرکات گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف گفت: رشد تفکرات افراطی و تکفیری در منطقه و گسترش دامنه فعالیت گروه‌های تروریستی نتیجه سیاست‌های استعماری و استثماری کشورهای غربی و کمک‌های مالی همپیمانان منطقه‌ای آنان است.

وی افزود: مبارزه کنونی بر علیه گروه‌های تروریستی به علت تمرکز بر معلول، گرچه لازم است ولی کافی نیست و باید مبارزه اصلی با علل ایجاد گروه‌های تروریستی و تفکرات افراطی صورت گیرد.

بروجردی هم چنین با اشاره به مذاکرات کشورمان با 1+5 گفت: با توجه به جایگاه مساوی کشورهای مذاکره کننده عضو شورای امنیت، چین می‌تواند نقش موثرتر و پررنگ تری ایفا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این نقش آفرینی استقبال می کند.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با تبیین سیاست جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون صاحب دانش بومی هسته‌ای است و در این مذاکرات حق ملت ایران در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای را قابل مذاکره نمی‌داند.

آقای ووبینگ بینگ استاد دانشگاه پکن نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های ایران و چین گفت: آنچه برای چین مهم است روابط متقابل دو کشور بر اساس احترام و درک متقابل است و در همین راستا چین از همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف از جمله همکاری های علمی و دانشگاهی استقبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران کشوری با ثبات در منطقه است که نقش موثری در ایجاد آرامش و امنیت در منطقه دارد و چین با درک این واقعیت، خواهان افزایش نقش آفرینی ایران در معادلات منطقه‌ای و گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه است.

معاون موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه پکن هم چنین گفت: سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به ایران نشان دهنده نگاه و سیاست چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران و اهمیت این کشور در عرصه سیاست خارجی است.

نظر شما