جلالی در جمع خبرنگاران :

ایران در اجلاس فوق‌العاده اتحادیه بین المجالس شرکت نخواهد کرد

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۵:۰۵:۰۰
کد خبر: ۸۱۲۵
ایران در اجلاس فوق‌العاده اتحادیه بین المجالس شرکت نخواهد کرد
نماینده ایران در کمیته اجرایی بین المجالس گفت: اجلاس فوق‌العاده امارات به صورت غیرحقوقی است و به همین دلیل ایران در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی برنا کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده ایران در کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ایران در اجلاس فوق العاده امارات که غیرحقوقی است شرکت نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با درایت ایران تشکیل و مقر آن در تهران است، به همین دلیل ما طی بیانیه‌ای اعلام خواهیم کرد که در اجلاس فوق العاده ابوظبی شرکت نمی‌کنیم چرا که این اجلاس غیرحقوقی تشکیل شده است.

جلالی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل عدم شرکت تهران در اجلاس بین النهرین مجلس امارات گفت: در حالی امارات اقدام به  برپایی اجلاس فوق العاده بین المجالس کشورهای اسلامی کرده است که جلسه کمیته اجرایی این اجلاس هر 2 سال یکبار انجام می شود و سالانه یک بار شورای بین المجالس تشکیل جلسه می ‌دهد اما اخیرا امارات اقدام به تشکیل 2 جلسه کمیته اجرایی به صورت پی در پی کرده است که این مسئله خلاف مباحث حقوقی اتحادیه بین المجالس است.

عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس با تاکید بر اینکه طبق روال عادی اجلاس بین المجالس سال آینده با حضور ایران در اندونزی برگزار می شود، گفت: امارات با تشکیل این جلسه فوق العاده تلاش دارد در بخش‌های اساسنامه اجلاس بین المجالس تغییرات ایجاد کند.

جلالی ادامه داد: 3 سال پیش که اجلاس روسای مجالس اسلامی در قاهره تشکیل شده بود بنا شد بعد از گذشت یک دهه از عمراتحادیه بین المجالس تغییراتی در اساسنامه صورت گیرد اما این بحث به سرانجام نرسید. چرا که تغییرات در اساسنامه نیازمند دوسوم حد نساب بود که این حدنساب بوجود نیامد.

وی با اشاره به اجلاس اوگاندا اظهار داشت: در این اجلاس کمیته اجرایی مجموعه پیشنهاداتی را برای تغییر در اساسنامه مطرح کرد اما امارات 2 جلسه پی در پی برای این تغییرات انجام داد در حالی که کمیته اجرایی باید هر 2 سال یکبار تشکیل جلسه دهد.

وی با تاکید بر اینکه در اجلاس بین المجالس کمیته اجرایی پیشنهادهایی را مبنی بر تشکیل کمیته حل اختلاف بین کشورهای اسلامی را مطرح کرد اظهار داشت: بعد از مطرح کردن این پیشنهاد جمهوری اسلامی نسبت به آن اعتراض کرد و نماینده عربستان سکوت و برخی نمایندگان کشورها نظر صریح دراین خصوص ارائه نکردند اما رییس اماراتی این جلسه موضوع تشکیل این کمیته را به عنوان مصوبه جلسه قلمداد کرد که بنده به عنوان نماینده ایران در اعتراض به این اقدام جلسه را ترک کردم.

جلالی با اشاره به اینکه نام کمیته حل اختلاف بین کشورهای اسلامی مساعی حمیده است گفت: نسبت به فرافکنی اماراتی‌ها در این کمیته انتقاد دارم چرا که رییس مجلس امارات اخیر به برخی کشورهای اسلامی سفر کرده و تلاش داشته جلسه اتحادیه بین‌المجالس را برگزار کند، در حالی که ما نسبت به برگزاری این جلسه که به صورت غیرحقیقی است اعتراض داریم و در این جلسه شرکت نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در اجلاس فوق‌العاده امارات هر مصوبه‎ای که به تصویب برسد خارج از چارچوب وحدت امت اسلامی به تصویب رسیده و مردود و غیر قابل اجرا خواهد بود. 


نماینده ایران در کمیته اجرایی اجلاس بین ‌المجالس گفت: اکنون کشورهای اسلامی با مشکلاتی از قبیل تجزیه سودان، بحران سیاسی لبنان، محاصره غزه و هشدار مردم افغانستان و پاکستان و جنایات رژیم صهیونیستی روبرو هستند، اما متاسفانه برخی کشورهای عربی به دنبال مسائل سخیف و حاشیه‌ای هستند و ما اینگونه اقدامات را یک پروژه کاملا آمریکایی، انگلیسی اسرائیلی می دانیم و امیدواریم کشورهای اسلامی نسبت به این اقدامات واکنش جدی نشان دهند.


جلالی گفت: تشکیل کمیته مساعی مغایر با تشکیل اتحادیه بین المجالس است چرا که بین المجالس به دنبال وحدت امت اسلامی است نه اینکه اختلافات کشورهای اسلامی را بررسی کند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی 250 مورد اختلافات مرزی با هم دارند گفت: باید این سوال را مطرح کنیم آیا پارلمان ها شان دولت را دارند که بخواهند اختلافات را بررسی کنند چرا که بررسی اختلافات در شان دولت ها است نه پارلمان ها. 


وی گفت: علت تلاش امارات برای تشکیل کمیته مساعی حمیده خودنمایی سیاسی آنهاست و این خودنمایی سیاسی در راستای سیاست های آمریکا و انگلیس صورت می‌گیرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: جمهوری اسلامی طبق معمول به دنبال تقویت اتحادیه بین المجالس است و در اجلاس های آتی آن شرکت خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز