محمد جواد ظریف خبر داد:

ایران و عراق در مورد اجرای موافقتنامه ۱۹۷۵ به توافق رسیدند

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۸:۲۶:۳۸
کد خبر: ۱۶۹۸۴۸
ایران و عراق در مورد اجرای موافقتنامه ۱۹۷۵ به توافق رسیدند
باید خبر خوشحال‌کننده‌ای را مطرح کنم که ما در گفت‌وگوهایی که انجام شد توانستیم در مورد کار در اروندرود و اجرای موافقت‌نامه 1975 به توافق برسیم.

محمد جواد ظریف در نشست مشترک با هوشیار زیباری از توافق و اجرای توافق نامه 1975 زمینه اروندرود با عراق خبر داد 

به گزارش گروه اخبار خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که بعدازظهر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق سخن می‌گفت با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: روابط ایران و عراق بسیار مستحکم، تاریخی و مبتنی بر علائق مشترک دینی،‌ سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی است و بسیار خوشحالیم که یک صفحه کوتاه اما دردناک از روابط را پشت سر گذاشتیم و امروز دو ملت ایران و عراق به عنوان دو ملت دوست و برادر از دولت‌هایی برخوردارند که آن‌ها هم روابط دوستانه و برادرانه‌ای دارند.

او با بیان این که اولین سفر خارجی‌ام را با عراق شروع کردم و عراق تنها کشوری است که در شش ماه گذشته دو بار سفر رسمی به آ‌ن داشتم، ابزار امیدواری کرد که وزیر خارجه عراق بازدید بار دوم را به‌زودی از ایران انجام دهد.

ظریف گفت: باید خبر خوشحال‌کننده‌ای را مطرح کنم که ما در گفت‌وگوهایی که انجام شد توانستیم در مورد کار در اروندرود و اجرای موافقت‌نامه 1975 به توافق برسیم و به زودی منتظر هستیم آقای زیباری که برای امضای این توافق که بین کارشناسان صورت گرفته است پس از طی مراحل قانونی در عراق به تهران بیایند و بازدید سفر دوم را هم انجام داده باشند.

ظریف با بیان این که این حرکت به نفع مردم دو کشور و صلح وا منیت در منطقه و پیشرفت آن است ادامه داد: هیات‌های حقوقی دو طرف تلاش بسیاری در ماه‌های گذشته انجام داده‌اند امیدواریم این حرکت بسیار مثبتی برای مردم دو کشور و پیشرفت آن‌ها باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع مذاکراتش با همتای عراقی‌اش اضافه کرد: ما همواره خواهان ثبات و آرامش و همراهی و همدلی همه گروه‌ها در عراق بوده و هستیم و بسیار خوشحالیم که دولت عراق با درایت این سیاست را در پیش برده و در مبارزه با افراط و ترور که مبارزه جمعی است ما خود را در کنار برادران در عراق و سایر کشورهای منطقه احساس می‌کنیم و مقامات عراقی این حرکت را با درایت و حکمت به پیش برده‌اند و امیدواریم شاهد ادامه آرامش و توسعه بیش‌تر مردم عراق باشیم و بتوانیم در زمینه رسیدن به راه‌حل صلح آمیز وسیاسی در سوریه در حد خود کمک کنیم.

ظریف، زیباری را مخاطب قرار داد و گفت به خانه دوم خود خوش آمدید و امیدواریم بارها شما را در ایران و در شرایط خوب و بهتر ببینم و ادامه داد: ما در زمینه‌های مشترک همواره با عراق گفت‌وگو کردیم و آن را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی هم‌چنین درباره نقش عراق جدید و احیای قدرت آن در منطقه گفت: منطقه ما نیاز به همکاری در حوزه‌های مختلف مبارزه با تروریسم دارد و باید در این زمینه با هم گفت‌وگو کنیم. عراق به عنوان کشور مهم و محوری در این منطقه حتما نقش بسیار مهمی باید ایفا کند. ما در این منطقه با مشکلات مشابهی در زمینه افراط و تروریسم مواجهیم و عراق حتما در تمام گفت‌وگوهای کشورهای منطقه در موضوع امنیت و همکاری و ثبات نقش اساسی دارد. عراق از جریان‌های افراطی و ارعابی که در این منطقه رخ می‌دهند بیش‌ترین رنج را برده است و امروز مردم عراق قربانیان این موضوع هستند و ما و تمام کشورهای منطقه وظیفه داریم که با همکاری مشترکی مانع پیشرفت این حرکت بسیار خطرناک در منطقه شویم و آن را متوقف کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که با توجه به بیانات رهبر ایران درباره این که نسبت به مذاکرات هسته‌ای با 1+5 خوش‌بین نیستند ایران چگونه می‌تواند این گفت‌وگوها را ادامه دهد؟ گفت:‌ در آن چه که مقام معظم رهبری فرمودند دیدگاه مردم ایران و مشکل آن‌ها با روش برخورد آمریکا و کشورهای غربی با موضوع هسته‌ای و اصولا نحوه برخورد آن‌ها با ایران در چند دهه گذشته نشان داده می‌شود که بی‌اعتمادی شدیدی نسبت به غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در میان مردم ما ایجاد کرده است. متاسفانه اقداماتی که آمریکا در طول چند ماه گذشته انجام داده و بیانیه‌ها و گفتارهای که از مقامات آمریکایی شنیدیم هیچ کمکی به رفع این سو تفاهم‌ها و بدبینی و سو ظن نسبت به نیات آمریکایی‌ها نکرده است و بیش‌تر این نگرانی‌ها را در بین مردم ما تقویت کرده است.

او ادامه داد: به همین دلیل است ما نسبت به این اظهارات و اقدامات اظهار بدبینی کردیم و اعلام کردیم با این گونه اظهارات نمی‌شود اعتماد مردم ایران را جلب کرد. مردم ما در تظاهرات راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که به هیچ وجه آماده نیستند حرف زور،‌ تحمیل و ادعاهای غیرمربوط را بپذیرند و در مقابل این ادعاها و گفتمان نامناسب چه جایگاهی در قرن بیست و یکم ندارند و منفعتی برای کسانی این سیاست‌ها را دنبال کرده و می‌کنند نخواهد داشت و مردم ما همواره در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

ظریف اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم‌زمان هم فرمودند که مردم و دولت ما بر تعهدات و قول خود می‌ایستند؛ ما خلف وعده نمی‌کنیم و آن چه را که قبول کردیم انجام دهیم انجام داده و خواهیم داد و در مذاکره جدی هستیم. اگر طرف مقابل حسن نیست و اراده سیاسی برای رسیدن به تفاهم داشته باشد تفاهم کاملا در دسترس است و می‌توانیم به آن برسیم.

وی اضافه کرد: معتقدیم طرف مقابل انتخاب‌های زیادی جز رسیدن به تفاهم با ملت بزرگ ایران ندارد و ملت بزرگ ایران تنها به زبان تکریم و احترام پاسخ می‌دهد و در برابر زبان تهدید مقاومت به خرج خواهد داد. آن چه که در بیانات مقام معظم رهبری بوده راهگشای ما برای ادامه مذاکرات از موضع اقتدار و عزت خواهد بود.

وزیر امور خارجه هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که حوادثی که در برابر سفارت‌های کشورمان در لبنان، یمن و پاکستان انجام شد را مرتبط با تحولات مثبت در مذاکرات ایران و 1+5 و دستاوردهای آن می‌دانید؟ گفت: گروهی که مبنای رفتاری‌شان در روابط بین‌الملل بحران‌سازی و ایجاد تنش و درگیری بوده از حرکت کنونی برای رسیدن به تفاهم براساس احترام به حقوق مردم ایران و رفع مشکلات و تحریم‌ها نگران شده‌اند زیرا یک بحران ساختگی که سایه‌اش را بر این منطقه انداخته بود در حال عبور است. بحرانی که براساس یک دروغ ایجاد شده بود و ما در ایران اعتقاد داریم برای منافع‌مان و امنیت منطقه رفع این دروغ و ثابت کردن این که ایران‌هراسی و دشمن انگاری ایران توسط رژیم صهیونیستی و سایر تندروها در این منطقه کار خطرناکی بوده تلاش می‌کنیم. این اقدام ضروری و به نفع صلح و ثبات در منطقه است. البته طبیعی است که کسانی که آینده‌شان را براساس تهدید و تنش تعریف کرده بودند از این تحول خشنود نشوند.

او گفت: آن‌ها اقدامات ناشی از دستپاچگی صورت دادند که متاسفانه اقدامات تروریستی علیه اماکن دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندند ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها را به همراه داشت.

ظریف با اشاره به کشته و زخمی شدن تعدادی از ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها در پیشاور،‌ لبنان و عراق اظهار کرد: این‌ها اقدامات خطرناکی در منطقه است که همه باید با آن مقابله کنیم. منفعت هیچکس حمایت از افراط نیست. هیچ دولتی در بین همسایگان ما از حمایت از افراط و فرقه‌گرایی نفعی نخواهد بود و به نفع همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به جهان اسلام است که با تمام قوا در برابر افراط که تلاش می‌کند چهره نورانی اسلام رحمانی را به گونه دیگری نشان دهند مقابله کنند. ما در این زمینه با دوستان عراقی همواره گفت‌وگو داشته‌ایم و آن را در آینده هم ادامه خواهیم داد و معتقدیم این همراهی و دیدگاه مشترک برای ثبات و امنیت کل منطقه ضروری است.

نظر شما