عراقچی در گفتگو با روزنامه انگلیسی گاردین؛

امیدواریم گفتگو ها به نتیجه برسد/همه تحریمها باید برداشته شود

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۳:۳۴:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۷۶۶
امیدواریم گفتگو ها به نتیجه برسد/همه تحریمها باید برداشته شود
ایران و اروپا می‌توانند همکاری بسیار بهتری درخصوص اقتصاد و انرژی داشته باشند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گفتگو با «عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران به بررسی مذاکرات هسته‌ای با 1 + 5 پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در آستانه دور جدید مذاکرات فنی ایران و گروه 1+5 در نیویورک، عراقچی در گفتگو با خبرنگار گاردین در تهران گفت: «نیروهای شر» تلاش می‌کنند تا اقدامات انجام شده برای رسیدن به یک توافق تاریخی بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ناکام بگذارند.

وی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران به رسیدن به توافق فراگیر تا مهلت 20 ژوئیه امیدوار است.

وی در ادامه افزود: مشکلات بسیاری در این زمینه همچون فقدان اعتماد بین آمریکا و ایران، برخی مسایل فنی و تلاش‌های بیرونی برای خراب کردن فرایند مذاکرات باقی مانده است.

معاون وزیر خارجه گفت: خرابکارهایی که نمی‌خواهند توافق انجام شود در همه جا حضور دارند. نیروهای شری وجود دارند که این فرایند را دوست ندارند. آشکار است که برخی نمی‌خواهند این مساله از راه مسالمت آمیز و منطقی حل شود.

عراقچی در ادامه افزود: نمی‌خواهم از لفظ جنگ طلب استفاده کنم اما این افراد خواستار تداوم تنش‌ها و ادامه بحران در منطقه ما هستند. آنان نمی‌خواهند تحریم‌های ضد ایران پایان یابد. آنها نمی‌خواهند ایران بازیگری بزرگ در این منطقه باشد اما در حقیقت هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بازیگر بزرگی در منطقه است.

عراقچی همچنین تصریح کرد که جمهوریخواهان در کنگره آمریکا با توافق موقتی نوامبر گذشته (آبان 92) مخالفت کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه همچنین با یادآوری برخی مخالفت‌های داخلی در ایران با مذاکرات هسته ای گفت: ما در ایران جامعه‌ای متکثر داریم؛ ایده های متفاوت و عقاید متفاوتی در ایران وجود دارد و برخی اعتقاد دارند ما نباید مذاکره کنیم.

وی افزود: احساس می‌کنیم اکثریت جامعه از ما حمایت می کنند اما این به معنای آن نیست که هیچ انتقادی وجود ندارد.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد، افزود: اما اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نه مساله دیگری است. تا جایی که به ما مربوط است، امیدواریم. بسیار جدی و دارای حسن نیت هستیم. اگر طرف مقابل جدیت و حسن نیت ما را پاسخ دهد، امیدواریم به نتیجه برسیم اما هر اتفاقی می تواند روی دهد.

وی، دور بعدی مذاکرات که قرار است 23 اردیبهشت در وین آغاز شود را دشوارترین بخش از مذاکراتی عنوان کرد که تاکنون برگزار شده است؛ زیرا طرفین توافق کرده‌اند کار نگارش پیش نویس توافق نهایی را آغاز کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم 95 درصد به توافق برسیم اما پنج درصد باقیمانده می‌تواند همه چیز را خراب کند.


«مجید تخت روانچی» دیگر عضو تیم مذاکره کننده ایران نیز در تهران به گاردین گفت: در خصوص رسیدن به توافق بدبین نیستم. ما تمام تلاش خود را برای پایان کار پیش از 30 خرداد ماه انجام می‌دهیم.

وی در عین حال گفت که تمدید این مهلت منتفی نیست.

تخت روانچی افزود: اگر قرار است به توافقی برسیم، باید تمام تحریم ها برداشته شوند. این بر عهده آنان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است که کار خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد که تلاش های آمریکا برای وارد کردن مسایلی مانند ˈحقوق بشرˈ و ˈتوان موشکی دوربرد ایرانˈ به مذاکرات راه به جایی نمی برد و مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

وی درباره اینکه آیا بحران اوکراین به دلیل نشان دادن نیاز اروپا به انرژی موضع ایران را تقویت کرده است یا نه، اظهار داشت: مذاکره کنندگان به طور انحصاری تمرکزشان بر مساله هسته ای است.

وی در پایان افزود: طبیعی است که ایران و اروپا می‌توانند همکاری بسیار بهتری درخصوص اقتصاد و انرژی داشته باشند. اعتقاد ما این است که فضای زیادی برای بهبود همکاری‌ها وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز