سفیر ایران در دانمارک:

حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ازاساسی ترین مسائل سیاست خارجی ایران است

۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۲۸:۱۸
کد خبر: ۱۸۸۸۸۸
حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ازاساسی ترین مسائل سیاست خارجی ایران است
در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مردم ایران در یک انتخابات آزاد و در روندی دموکراتیک،جناب آقای روحانی را رویکرد اعتدال و میانه روی و با شعار تدبیر و امید انتخاب کردند.

سفیر ایران در دانمارک گفت: برغم وجود برخی اختلاف نظرها پیش روی مذاکره کنندگان ، فضای جاری برای حصول به یک توافق جامع مناسب است البته به این شرط که طرف های مذاکره کننده غربی نیز چون طرف ایرانی به تعهدات خود به صورت کامل عمل کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «حمید بیات» که به دعوت دانشگاه آرهوس دانمارک در دانشگاه علوم سیاسی این دانشگاه برای جمع کثیری از دانشجویان،اساتید و محققان دانماری درخصوص تحولات مهم منطقه ای و بین المللی سخن می گفت، با اشاره به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، گفت: حل وفصل موضوع هسته ای از مهمترین و اساسی ترین مسائل در بعد سیاست خارجی ایران به شمار می رود.

وی تاکید کرد: مسئله هسته ای چندین سال بر روابط ایران با کشورهای غربی سایه افکنده بود و در دو سال اخیر نیز منجر به اعمال تحریم های غیر انسانی و ضد حقوق بشری علیه ما شد و متاسفانه برخی کشورها از این موضوع بهانه ای برای به سردی کشاندن روابط ایران با سایر کشورها سوء استفاده می کردند.

بیات با اشاره به پیشینیه آغاز فعالیت های هسته ای در ایران،تصریح کرد: برنامه هسته ای در این کشور قبل از انقلاب اسلامی و با کمک خود آمریکایی ها شروع شده بود اما بعد از انقلاب به علت اینکه ایران مشی استقلال را در پیش گرفت آمریکا از این طرح خود را کنار کشید و برای توقف آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی برغم مشکلات فراوانی که از سوی دشمنان درمورد برنامه هسته ای اش ایجاد شد با تکیه بر توان داخلی و بر اساس قوانین بین المللی NPT و تحت نظارت کامل و مستقیم آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه داد که در نتیجه آن دستاوردهای مهمی در این بخش حاصل شده است که در زمینه های مصارف پزشکی، دارویی و تولید انرژی پاک مورد استفاده قرار می دهد.

به گزارش برنا، بیات در ادامه سخنان خود، ابعاد موضوع هسته ای را بیشتر جنجال سیاسی برخی کشورها و گروهای افراطی دانست که مانع حل و فصل آن از طریق حقوقی و فنی شده اند.

وی در ادامه با تشریح ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای،ایران به فتوای مقام معظم رهبری در این رابطه اشاره کرد و گفت:اصولا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی سلاح هسته ای جایگاهی ندارد و تاکنون هیچ انحرافی از برنامه هسته ای ایران از سوی نهادهای رسمی بین المللی گزارش نشده است و تنها اتهامات بی اساس برخی کشورها مطرح است.ایران همواره تاکید کرده که سلاح هسته ای نه تنها موجب امنیت هیچ کشوری نمی شود بلکه موجبات بی ثباتی و ناامنی را در پی داشته است از این رو جمهوری اسلامی ایران از حامیان طرح منطقه خاورمیانه و جهان عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی بوده است.

سفیر ایران در دانمارک در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مواضع جمهوری اسلامی درخصوص تحولات منطقه ای از جمله افغانستان،عراق و تحولات در برخی از دیگر کشورهای منطقه پرداخت و گفت:جنبش های مردمی که در منطقه به منظور تحول در ساختار سیاسی کشورها بوقوع پیوست منجر به تحولات مهم در زمینه های مختلف گردید.

بیات افزود: کشورهای منطقه برغم وجوه مشترک فراوان هر کدام دارای شرایط و مقتضیات سیاسی و اجتماعی منحصر به خود می باشد. از جمله اینها تحولات در سوریه است که در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی قابل تحلیل است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر شواهد و ادله غیرقابل انکار ایران همواره سعی کرده بر اساس نقش سازنده و مثبت برای حل بحرانهای منطقه ای از جمله افغانستان، عراق و لبنان ایفای نقش نماید اما نکته ای که در مناقشه سوریه قابل توجه است این است که این تحولات یک انقلاب مردمی نبوده بلکه اعتراض مردم از طریق دخالت خارجی با استفاده از ارسال پول، شورشیان خارجی و اسلحه به سرعت تبدیل به یک جنگ داخلی شده است.

سفیر ایران در دانمارک تاکید کرد: ما معتقدیم این مردم سوریه هستند که باید برای حکومت آینده خود تصمیم بگیرند و برای آن نیز ابتدا باید جامعه جهانی اراده جدی برای کنترل تروریستها و پایان کشتار و خونریزی بیابد تا مردم بتوانند نظر سیاسی خود را در فضای آزاد و با احساس امنیت اعمال نمایند.

بیات تصریح کرد: همچنین یکی از مهمترین نگرانی های مردم سوریه، منطقه و جامعه جهانی ناشی از شرایط بوجود آمده در سوریه برای رشد و گسترش گروه های تروریستی و افراط گرایان است که این مجموعه خطرات را برای منطقه و حتی کشورهای دیگر جهان از جمله کشورهای اروپایی که چند صد نفر جنگجو افراطی از آنجا به سوریه رفته اند، در پی خواهد داشت.این مسئله یعنی کنترل و بازگشت آنها به عنوان منابع خطر و تهدید امروز دغدغه مقامات بسیاری از این کشورهای غربی شده است.

سفیر ایران در دانمارک تنها راه حل ممکن برای حل بحران سوریه را از طریق سیاسی و دیپلماتیک دانست و با اشاره به اقدامات ایران در این زمینه،گفت: اگر چه بسیاری از کشورها قبلا بااندیشه راه حل سیاسی مخالفت می کردند اما با توجه به تحولات واقعی و میدانی بحران سوریه هم اکنون بسیاری از دولت ها این واقعیت را پذیرفته اند که بحران سوریه راهی جز راه حل سیاسی ندارد.جامعه جهانی امروز باید پاسخ گوی این مسئولیت باشد و تلاش جدی به عمل بیاورد تا در پرتو یک فرآیند دموکراتیک،مردم سوریه بتوانند دور از تحمیل نظرات و خواست دیگران آینده خود را ترسیم نمایند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک در ابتدای سخنان خود در جمع دانشجویان،استادان و پژوهشگران دانشگاه آرهوس،شرایط امروز جمهوری اسلامی بعد از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور و روی کار آمدن دولت جدید به ریاست دکتر حسن روحانی را مورد اشاره قرار داد و گفت:در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مردم ایران در یک انتخابات آزاد و در روندی دموکراتیک،جناب آقای روحانی را رویکرد اعتدال و میانه روی و با شعار تدبیر و امید انتخاب کردند.

بیات در ادامه اظهار داشت:این انتخابات بار دیگر چهره دموکراتیک و مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داد و دولت جدید نیز برغم اینکه با چالشها و موضوعات مهمی در عرصه داخلی و بین المللی مواجه بوده است تاکنون سعی داشته با تغییر رویکردها با مسائل به صورت واقعی برخورد نماید که توفیقات مهمی نیز در طول چند ماه اخیر در راه تحقق اهداف آن حاصل شده است.

وی در ادامه سخنان خود درخصوص رویکرد جدید دولت افزود: مدیریت شرایط اقتصادی و کاهش مشکلات که بخشی از آن ناشی از تحریم های ظالمانه و غیرانسانی تحمیل شده بر مردم ایران بوده در اولویت برنامه دولت بازدهم در بعد داخلی قرار دارد.

بیات افزود:دولت آقای روحانی در بعد سیاست خارجی نیز فضای جدیدی را برای بازسازی روابط با کشورهای جهان از جمله غرب فراهم آورده که این موضوع برای ایران یک اولویت و برای غرب یک فرصت به شمار می رود. بیات خاطرنشان کرد:پیام دولت ایران توسط بسیاری از کشورها دریافت و مورد استقبال قرار گرفت و منجر به تبادل هیات هایی در سطوح مختلف شد و در حقیقت دنیا در فضای جدید ندای صلح دوستی و صلح طلبی مردم ایران را بهتر از گذشته شنید.

بیات در بخش پایانی سخنان خود به روابط ایران با غرب اشاره کرد با تشریح تحولات روابط با اروپا و برخی گفتگوی های مقامات سیاسی،درخصوص رابطه ایران با آمریکا،افزود: شرایط کنونی روابط تهران - واشنگتن نتیجه روابط و اقدمات آمریکا در طول تاریخ است.

سفیر ایران در دانمارک یادآور شد: بر اساس گزارش اسناد منتشر شده از طرف خود آمریکایی ها،از سال 1945 آمریکا بیش از 50 دولت را با استفاده از زور نظامی و اسلحه و دخالت مستقیم ساقط کرده است به طوریکه بیشتر این دولتها دمکراتیک انتخاب شده بودند و یکی از این دولت ها دولت مصدق در ایران بوده که توسط آمریکا در سال 1953 ساقط گردید و علت اصلی این اقدامات مداخله جویانه این بوده که این دولتها تابع منافع آمریکا نبوده و از وی تبعیت نمی کردند.

بیات تصریح کرد:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه ایران سیاست استقلال وعدم وابستگی به آمریکا را در پیش گرفت، آمریکا سعی کرد مشکلات زیادی برای ما ایجاد نماید،تلاش برای کودتای نظامی، حمله مستقیم نظامی و حمایت از جنگ تحمیلی 8 ساله صدام علیه ایران و تحریم و فشارهای متعدد دیگر از جمله آنها بوده است.

وی افزود: اگر چه این سابقه بد، موجب گردید تا ملت ایران نسبت به دولتمردان آمریکا اعتماد نداشته باشند اما ما برای مردم آمریکا احترام قائل هستیم و چنانچه دولتمردان آمریکایی تصمیم بگیرند با ایران با احترام متقابل و به صورت برابر برخورد نمایند ما هم آماده برخورد متناسب هستیم.

سفیر ایران در دانمارک اظهار داشت:اخیرا فرصت گفت گوی مستقیم مقامات دو کشور درخصوص موضوع هسته ای فراهم آمده است و این موضوع می تواند زمینه برای گفت گوی جهت حل دیگر مسائل و اختلافات فیمابین را بوجود آورد، لیکن هنوز زود است که بتوان گفت آیا همه اختلافات بتواند در قلب گفتگوهای کنونی پایان بیابد.

بیات همچنین بعد از سخنرانی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه دانمارکی به سوالات حاضرین درخصوص وضعیت حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روند تحولات سوریه و منطقه و روابط ایران و عربستان که در محیط علمی،شفاف و صریح مطرح شده بود، پاسخ گفت.

سفیر ایران در دانمارک در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین که درخصوص وضعیت دمکراسی در ایران پرسید، ضمن تشریح مبانی قانونی اساسی در ایران به تعدد انتخابات انجام شده در کشور اشاره کرد و درخصوص انتقادهایی که برخی ها از وضعیت حقوق بشر ایران دارند به استانداردهای دوگانه غرب در این زمینه اشاره کرد.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز