کری:

پیشرفت واقعی در روند مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است

۱۳۹۳/۰۴/۲۸ - ۱۵:۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۰۴۸۱۸
پیشرفت واقعی در روند مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است
برای دستیابی به یک توافق جامع نیاز به زمان بیشتر برای دستیابی به اهداف مذاکرات است.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دیپلماسی زمان‌بر است، گفت: پیشرفت واقعی در روند مذاکرات هسته‌ای در برخی حوزه‌ها ایجاد شده است اما هنوز فاصله‌های بزرگی باقی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تا 24 نوامبر گفت: همانگونه که پرزیدنت اوباما و همه مقامات این دولت به طور صریح اعلام کرده‌اند ما متعهد هستیم که بسنجیم که آیا می‌توانیم یکی از مهمترین مسائل جهان را حل کنیم و این تضمین را بدهیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود و این کار را از طریق مذاکرات دیپلماتیک انجام دهیم؛ همانگونه که اکنون توسط ما و شرکای بین‌المللی‌مان در حال حاضر انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: این تلاش‌ها بسیار مهم است و ما توانسته‌ایم راه طولانی را در مدت زمان کوتاهی بپیماییم. کمتر از یک سال پیش پرزیدنت اوباما و رئیس جمهوری ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند. همچنین من برای اولین بار دیدار دوجانبه با وزیر امور خارجه داشتم و پس از بیش از سه دهه با وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم. از آن زمان تاکنون ما بهترین فرصت را به دست آوردیم تا بتوانیم این مسئله را از طریق صلح‌آمیز حل کنیم.

این تلاش توسط برنامه اقدام مشترک امکان پذیر شد که توانست روند رو به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را برای اولین بار در طول یک دهه متوقف کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: همانگونه که در وین اعلام کردم بسیار آشکار است که ما توانسته‌ایم روند خوبی در مذاکرات جامع بپیماییم اما هنوز شکاف‌های واقعی در برخی از حوزه‌ها باقی مانده است؛ امروز ما پیشنویس شامل مسائل اصلی را نوشته‌ایم اما در آن جاهای خالی و پرانتزهایی باقی مانده است. ما در این روند با یکدیگر کار می‌کنیم تا بتوانیم یک راه حل بلند مدت به دست آوریم تا به طور موثر راه را برای ساخت پلوتونیوم در راکتور اراک برای ساخت سلاح هسته‌ای ببندند. ما با یکدیگر کار می‌کنیم تا بتوانیم این تضمین را بدهیم که تاسیسات هسته‌ای فردو برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌شود. ما می‌خواهیم این ضمانت را بدهیم که از ذخایر اورانیوم غنی شده به میزان کم تبدیل به اورانیوم غنی شده به میزان بالا برای ساخت بمب استفاده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین ما توافق کرده‌ایم که هر گونه راه حل جامع و بلند مدت باید به همراه نظارت و ابزار راستی‌آزمایی باشد تا بتوانیم از وضعیت موجود به جلو پیش برویم. در واقع این ابزاری است که برای ایجاد اعتمادی که ما نیاز داریم بدان دست یابیم تا به این اطمینان برسیم که ایران به طور مخفیانه به تسلیحات هسته‌ای دست نمی‌یابد. برخی حوزه‌ها وجود دارد که ما در آنها پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌ایم تنها برخی از آنها مهم است؛ البته در برخی دیگر ما هنوز کار کرده و تلاش می کنیم اختلاف نظرها را حل کنیم. ما به پیشرفت واقعی دست یافته‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: هنوز مباحث واقعی در برخی موضوعات مانند ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات غنی سازی نطنز باقی مانده است. این مسئله یکی از مسائل کاملاً‌ مهم در هر گونه توافق جامع خواهد بود. کارهای بسیاری باید در این حوزه و در حوزه‌های دیگر انجام شود.

کری تصریح کرد: دیپلماسی زمان‌بر است. ما کاملاً با صراحت اعلام کرده‌ایم توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است. در یک چشم انداز واقعی برای دستیابی به یک توافق خوب ما نیاز به زمان بیشتر برای دستیابی به اهدافمان داریم.

وی با اشاره به تمدید زمان مذاکرات تا 24 نوامبر ادامه داد: تا این تاریخ زمان بیشتری به ما داده می‌شود تا برای دستیابی به توافق جامع کار کنیم. ما بر این باوریم روند رو به جلویی را پیموده‌ایم.

جان کری اضافه کرد: بر اساس این تمدید کوتاه همه طرف‌های مذاکره کننده متعهد شدند بر تعهداتشان بر اساس برنامه اقدام مشترک تأکید کنند. برای چهار ماه آینده ما به ادامه توافق روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ادامه می دهیم. همچنین ایران متعهد شده است گام‌های بیشتری در حوزه هسته‌ای در طول چهار ماه آینده بردارد و اجرای گام‌های اعلام شده در برنامه اقدام مشترک بدون تغییر ادامه می‌یابد. در مقابل ما به تعلیق تحریم‌های توافق شده بر اساس اقدام مشترک ادامه می دهیم و ایران اجازه ‌یابد که به 8 / 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در طول چهار ماه آینده دست یابد. این مبلغ بیش از آنچه که در شش ماه گذشته به دست آورده است، نیست.

بگذارید در این باره به صراحت اعلام کنم که ایران پول بیشتری در طول این چهار ماه بدست نمی‌آورد. بخش اعظم دارایی‌های بدست آمده از فروش نفت که بلوکه شده است غیرقابل دسترس برای ایران باقی می‌ماند و همچنین تحریم هایی که تعلیق نشده‌اند به قوت باقی مانده و اجرا می‌شود.

وی در پایان افزود: ما در این راه با متعهدان خود و کنگره درباره این مسئله حساس گفت‌وگو می کنیم. در یک سال گذشته کمتر کسی پیش بینی می‌کرد که ایران به همه تعهداتش در گام اول توافق هسته‌ای پایبند باشد و اکنون ما به طور فعال درباره دستیابی به توافق بلند مدت جامع مذاکره می‌کنیم. اکنون چهارماه زمان اضافه‌تر برای پیمودن این راه دشوار دیپلماتیک در پیش داریم. بیایید از این زمان اضافه برای فرصت‌های اساسی و لازم در جهت دستیابی به توافق جامع استفاده کنیم توافقی که همه جهان را به یک جای امن‌تر تبدیل خواهد کرد.

نظر شما