نماینده دایم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو خواستار شد:

اعزام کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در غزه

۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۰۵:۰۹:۵۶
کد خبر: ۲۰۶۳۸۱
اعزام کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در غزه
نماینده دایم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو خواستار اعزام کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در غزه شد.

«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو خواستار اعزام یک کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی بویژه نوار غزه و نیز شناسایی مسوولان این جنایات شد. 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، نذیری اصل به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها در نشست ویژه شورای حقوق بشر که با هدف محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین بویژه نواز غزه برگزار شد، شرکت کرد.

وی به نمایندگی از جنبش عدم تعهد با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وخیم تر شدن بحران بشردوستانه در نوار غزه از مجامع بین المللی مسئول خواست تا هرچه سریع تر واکنش و اقدام لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

نذیری اصل ضمن محکوم کردن شدید نقض گسترده و نظام مند حقوق بین الملل توسط رژیم صهیونیستی در حمله به نواز غزه به شدت از کشتار بیش از 500 نفر از زنان و کودکان و مجروح شدن بیش از سه هراز و 500 غیرنظامی در حملات گسترده این رژیم به شدت انتقاد کرد.

رییس جنبش غیر متعهدها با تاکید بر این که تداوم این حملات صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را به خطر می اندازد، از جامعه بین المللی خواست تا هرچه سریع تر نسبت به پایان دادن به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و توقف سریع حملات گسترده و همچنین رفع تحریم های نوار غزه و سایر سیاست های غیرقانونی خود که نقض فاحش حقوق بین الملل است، اقدام کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با ابراز ناامیدی شدید اعضای جنبش عدم تعهد در خصوص قصور شورای امنیت سازمان ملل متحد در اجرای مسوولیت های خود بر اساس اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، از شورا خواست تا هرچه سریع تر نسبت به پایان دادن به اقدامات غیر قانونی این رژیم با هدف حمایت از شهروندان بی گناه فلسطینی اقدام کند. 

او در ادامه با اشاره به مسوولیت شورای حقوق بشر، از آن خواست تا فوراً نسبت به اعزام یک کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی با هدف بررسی موارد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین بویژه نواز غزه با هدف شناسایی مسئولین این جنایات و پایان دادن به بی کیفری مسببین آن اقدام کند.

درخواست از تمامی ارکان مرتبط سازمان ملل بویژه گزارشگران ویژه مربوطه از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص سرزمین های اشغالی فلسطین جهت جمع آوری اطلاعات و گزارش دهی به شورای حقوق بشر، از دیگر محورهای سخنان نذیری اصل در این نشست بود.

رییس جنبش غیر متعهدها، ضمن ابراز تسلیت عمیق و همددی با مردم فلسطین، بار دیگر بر حمایت بی دریع اعضای این جنبش با مردم فلسطین و حمایت از تلاش آنان در کسب حقوق لاینفک خود و نیل به عدالت و صلح تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که حملات رژیم صهیونیستی در طول هفته های گذشته بشدت علیه مردم بی دفاع غزه ادامه یافت، کشورهای حامی رژیم صهیونیستی تلاش عمده ای را برای بی تحرکی سازمان های بین المللی طی روزهای گذشته به اجرا گذاشتند.

به گزارش برنا،متعاقب سکوت و بی تفاوتی و عدم اقدام جدی شورای امنیت در خصوص جلوگیری از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، کشورهای عضو گروه عدم تعهد به ریاست جمهوری اسلامی ایران و گروه سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب تلاش یکپارچه ای را برای برجسته کردن اقدام های سبوعانه رژیم اسراییل در چارچوب شورای حقوق بشر به عمل آوردند.

این هفته نیز نشست سفیران جنبش عدم تعهد(نم) در ژنو به ریاست ایران و همچنین سازمان همکاری اسلامی (سها) به ریاست پاکستان برگزار شد.در این نشست، سفیران نم و سها اقدام های مشخصی توافق و به اجرا گذاشته شد که در زمره مهمترین آنها، درخواست برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در ژنو بود.

به محض تصمیم گروه های منطقه ای برای حمایت از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر، رایزنی های فشرده برای کسب حد نصاب لازم برای برگزاری این نشست از طریق حمایت حداقل 16 کشور از 47 کشور عضو شورا به عمل آمد.در نهایت به رغم فشارهای سیاسی گروه غرب و حامی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از برگزاری نشست، این نشست یکم مردادماه در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

در پایان نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه ارایه شده از سوی پاکستان از طرف سازمان همکاری های اسلامی تحت عنوان «تضمین احترام به حقوق بین الملل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی» با 29 رای مثبت در مقابل 1 رای منفی دولت آمریکا و 17 رای ممتنع (از جمله 13 رای مربوط به سیزده عضو اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر)، به تصویب 47 عضو این شورا رسید.

از جمله نکات مهم مندرج در این پیش نویس این قطعنامه، درخواست اعزام کمیسیون تحقیق بین المللی به سرزمین های اشغالی برای بررسی و گزارش دهی به شورا در خصوص تمامی موارد نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین المللی در سرزمین های اشغالی فلسطین است.

درخواست از دولت سوئیس به عنوان امین کنوانسیون های چهارگانه ژنو، برای برگزاری کنفرانس طرفین ذی ربط کنوانسیون چهارم ژنو در خصوص اقدام این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین، از دیگر موارد مندرج در این قطعنامه است.

 به گزارش برنا،به نظر می رسد که ناکامی شورای امنیت به عنوان نهاد عهده دار صلح و امنیت بین المللی در قضیه غزه بیش از پیش ضرورت استفاده از ظرفیت سایر نهادهای بین المللی برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داد، از این رو می توان گفت نشست ویژه شورای حقوق بشر به رغم فشار سیاسی متحدین این رژیم، در نوع خود کم نظیر و بی سابقه بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز