قائم مقام دبیر کل سازمان ملل:

تنها رویکرد دیپلماتیک و همکاری‌های متقابل منطقه‌ای مانع افزایش بحران در منطقه است

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۱۴:۵۸:۰۲
کد خبر: ۲۳۳۵۱۳
تنها رویکرد دیپلماتیک و همکاری‌های متقابل منطقه‌ای مانع افزایش بحران در منطقه است
الیاسیون تأکید کرد: تنها یک رویکرد دیپلماتیک و در پیش‌گرفتن همکاری متقابل منطقه‌ای می تواند مانع افزایش بحران در منطقه شود.

«یان الیاسیون» قائم مقام دبیر کل سازمان ملل پس از دیدار با مقامات ایرانی تأکید کرد: تنها یک رویکرد دیپلماتیک و در پیش‌گرفتن همکاری متقابل منطقه‌ای می تواند مانع افزایش بحران در منطقه شود چرا که بحران منطقه ای راه حلی منطقه ای و جهانی دارد. در همین راستا باید در این چارچوب به مسئله نگاه کرد و ما تصور می کنیم ایران می تواند به عنوان یک کشور باثبات و مهم منطقه در خصوص مبارزه با این بحران منطقه ای تلاش بسیاری داشته باشد. 
 
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، یان الیاسون صبح امروز پس از دیدار با کمال خرازی به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع رفت و با علی‌اکبر ولایتی رئیس این مرکز دیدار داشت.
 
قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: با توجه به سوابق دیرینه دوستی و همکاری‌های فراوانی که بین من و مسئولان ایران وجود دارد امیدوارم که گفت‌و‌گوها در این کشور گام موثری در جهت برقراری صلح و ثبات جهانی باشد.

وی با ابراز خرسندی از فرصت به وجودآمده برای گفت‌وگو و تعامل بیشتر میان طرفین خاطرنشان کرد: در دوران گذشته که من وزیر خارجه سوئد بودم نیز میان دو کشور روابط دوستی و همکاری وجود داشت.

ولایتی نیز با ابراز رضایت از همکاری‌های قبلی با الیاسون زمینه‌های همکاری طرفین را مناسب دید و از حضور وی به عنوان معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در ایران ابراز خرسندی کرد.

به گزارش ایسنا، الیاسون که در جریان جنگ ایران و عراق به عنوان مشاور دبیر کل سازمان ملل در گروه میانجی این سازمان حضور داشت، امروز به منظور بررسی اوضاع منطقه به ویژه سوریه و گروه‌های تروریستی با ولایتی گفت‌و‌گو و اظهار امیدواری کرد که بتواند از تجارب مسئولان ایرانی در ایجاد صلح و ثبات جهانی بهره برداری کند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه دیدار خود با ولایتی با اشاره به تحولات و بی‌ثباتی‌های موجود در منطقه خاطرنشان کرد: این بی‌ثباتی ها در کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی مانند سوریه و عراق،‌لبنان و یمن بیشتر به چشم می خورند این تحولات به واسطه ظهور گروه های افراطی نظیر داعش که امروز به خطر بزرگی برای منطقه و جهان تبدیل شده اند ایجاد شده است و در همین راستا ضرورت همکاری های همه جانبه کشورهای منطقه و همکاری های جهانی برای از میان بردن این خطر بیش از پیش لازم به نظر می رسد.

وی ادامه داد: ما برای مقابله با گسترش افراطی‌گری در منطقه باید میان کشورها تفاهم و همکاریهای همه جانبه‌ای ایجاد کنیم تا از این طریق راه حل مناسب‌تری در مقابل این فاجعه پیدا کنیم.

الیاسون با اشاره به سفر خود به عراق گفت:‌ اخیراً‌ در عراق با مقام های این کشور دیدار کرده و در مورد سوریه و نگرانی‌هایی که از تبدیل شدن وضعیت این کشور به بحران منطقه ای وجود دارد گفتگو کردیم. همچنین می گویم که بحران منطقه باید توسط کشورهای منطقه درک و همکاری آنها کاهش یابد.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن راه حل‌های دیپلماتیک تاکید کرد:‌ تنها یک رویکرد دیپلماتیک و در پیش‌گرفتن همکاری متقابل منطقه‌ای می تواند مانع افزایش بحران در منطقه شود چرا که بحران منطقه ای راه حلی منطقه ای و جهانی دارد. در همین راستا باید در این چارچوب به مسئله نگاه کرد و ما تصور می کنیم ایران می تواند به عنوان یک کشور باثبات و مهم منطقه در خصوص مبارزه با این بحران منطقه ای تلاش بسیاری داشته باشد.

وی افزود: این همکاری ها باید در چارچوب همکاری های متقابل میان کشورهای مهم منطقه ای صورت پذیرد. علاوه بر این می گویم همکاری های ایران می تواند ثمرات بسیار مفیدی در حل و فصل بحران موجود در منطقه داشته باشد.

الیاسون با بیان اینکه تلاش می کنم تا بحران موجود در منطقه را با رایزنی و گفتگو حل وفصل کنم خاطرنشان کرد: من با کشورهای مختلف و بازیگران مهم منطقه‌ای تماس و گفت‌و‌گوهایی داشتم و از آن جمله می‌توانم به ایران اشاره کنم که نقش مهم و اثرگذاری در منطقه دارد. همچنین ما از سایر کشورهای منطقه ای نیز می خواهیم که با تعهد و مسوولیت بیشتری در این زمینه همکاری کنند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: کشورهای منطقه و دیگران نباید مرتکب اشتباهات گذشته شوند زیرا تکرار اشتباهات گذشته بحران‌ها را افزایش خواهد داد. موضوع داعش نیز امروز زنگ خطری برای تمامی کشورهای مستقل و با ثبات منطقه و حتی جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل نیاز است تا همه کشورها در مبارزه با داعش جدی و مسوولانه برخورد کنند. البته ما از نقش سازنده ایران در این خصوص آگاه هستیم و اعلام می کنیم که مقابله با گروه‌های تندرو وظیفه خطیر و یک امر مهم برای همه محسوب می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز