همراه با فرزندان انقلاب در وین/۵۵

قادری: شکست مذاکرات وین به معنای پایان تاریخ نیست/ غربی‌ها مقصرند

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۱۷:۴۴:۴۴
کد خبر: ۲۳۹۱۲۴
قادری: شکست مذاکرات وین به معنای پایان تاریخ نیست/ غربی‌ها مقصرند
نمایندۀ مجلس شورای اسلامی طرح مسائل حاشیه‌ای از سوی غربی‌ها را مانعی جدی پیش روی مذاکرات هسته‌ای خواند، مانعی که امکان دستیابی به توافق را از میان خواهد برد.

جعفر قادری معتقد است: طرف غربی به ویژه آمریکایی‌ها، دامنۀ مذاکرات را تنها به مباحث فنی و حقوقی مسألۀ هسته‌ای محدود نمی‌کند و در جریان مذاکرات مباحثی خارج از موضوع هسته‌ای در زمینۀ حقوق بشر، قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و یا برخی ملاحظات داخلی کشورهایشان را مطرح می‌کنند. طرح این قبیل مسائل غیر دیپلماتیک است و زمینۀ هر نوع توافق و تعامل سازنده‌ای را از میان می‌برد و مطمئناً با ادامۀ این روند دستیابی هر شکل از توافق توافق با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.

عضو کمیسیون بودجه و برنامه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در ارزیابی مذاکرات هسته‌ای جاری در وین گفت: مسیر سخت و دشواری پیش‌روی مذاکراه کنندگان در وین برای دستیابی به توافق وجود دارد. به نظر می‌رسد با توجه به مسائلی که در فضای بیرون از مذاکرات در جریان است و به صورت مشخص با روی کارآمدن جمهوری خواهان در کنگره و اتخاذ سیاست‌های رادیکال از سوی این جناح سیاسی، در ادامه دست یافتن به هر شکل از توافق با مشکلاتی بیشتری روبرو خواهد شد.

جعفر قادری در این‌باره افزود: طرف غربی به ویژه آمریکایی‌ها، دامنۀ مذاکرات را تنها به مباحث فنی و حقوقی مسألۀ هسته‌ای محدود نمی‌کند و در جریان مذاکرات مباحثی خارج از موضوع هسته‌ای در زمینۀ حقوق بشر، قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و یا برخی ملاحظات داخلی کشورهایشان را مطرح می‌کنند. طرح این قبیل مسائل غیر دیپلماتیک است و زمینۀ هر نوع توافق و تعامل سازنده‌ای را از میان می‌برد و مطمئناً با ادامۀ این روند دستیابی هر شکل از توافق توافق با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.

وی در ادامه توصیه کرد: دولتمردان و کارگزاران کشور باید بدون توجه به نتایج مذاکرات، استراتژی توسعۀ کشور را طراحی و عملیاتی کنند و به ویژه در حوزۀ اقتصاد به ظرفیت‌ها و توامندی‌های داخلی توجه ویژه داشته باشند. در چنین شرایطی اگر به توافق دست یافتیم، البته خیلی بهتر خواهد بود و اگر به هر صورت توافق حاصل نشد زمان و فرصت را از دست نداده‌ایم. بنابراین ضروری است که ما بیشتر بر روی مسائل داخلی خود تمرکز کنیم و خود را درگیر نتایج مذاکرات نکنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طبیعی است که شکست مذاکرات بر روی مسائل و موضوعات مختلف تأثیر گذاشته و خواهد گذاشت، اما نکته‌ای که نباید از آن غافل بود این است که ما نباید تمامی مسائل خود را به نتیجۀ مذاکرات گره بزنیم و بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی طرف ما بنای تعامل ندارد؛ هر نوع انتظار بیش از حد و بدتر از آن گره زدن تمامی مسائل کشور با نتیجۀ مذاکرات هسته‌ای کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

نظر شما