استراتژی جدید اوباما در قبال حملات سایبری و روسیه

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۳:۵۶:۵۵
کد خبر: ۲۶۰۴۸۹
استراتژی جدید اوباما در قبال حملات سایبری و روسیه
رئیس‌جمهوری آمریکا از استراتژی جدید امنیت ملی این کشور در قبال حملات سایبری، روسیه و افراطی‌گری رونمایی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا از استراتژی جدید امنیت ملی این کشور رونمایی کرد و براساس آن ایالات متحده آمریکا خود را نسبت به حل چالش‌های جهانی متعهد کرده و از طرفی هم سیاست احتیاطی در قبال مداخله خارجی در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این یادداشت 29 صفحه‌ای به کنگره باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اولویت‌های سیاست خارجی را برای حدود دو سال پایانی دوران ریاست جمهوری‌اش نوشته است.

اوباما در این یادداشت که استراتژی جدید امنیتی آمریکا محسوب می‌شود، به چالش‌های مهم چون افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، تهاجم روسیه، حملات سایبری و تغییرات جوی اشاره کرد و گفت که این موارد را می‌توان با بسیج ائتلاف بین‌المللی مورد رسیدگی قرار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به مسئله اشاره کرد که ایالات متحده به صبر، شکیبایی و استقامت استراتژیک نیاز دارد چون منابع بی‌پایان در اختیار ندارد و بسیاری از مشکلات هم از طریق قدرت نظامی حل و فصل نمی‌شوند.

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: ما باید همواره در مقابل تندروی‌ها و شتاب‌ها تحمل کنیم این تندروی‌ها و عجله‌ها زمانی رخ می‌دهد که ما براساس ترس و هراس تصمیم‌گیری می‌کنیم.

در بلندمدت، اقدامات آمریکا برای مقابله با ایدئولوژی که در پشت افراط‌گرایی خشن وجود دارد، بسیار مهم‌تر از ظرفیت‌ها و توانایی‌ها برای از میان بردن تروریست‌ها در صحنه نبرد است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و منتقد اوباما، گفت که رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا باعث ناآرامی جهانی شده و به "عاملان بد" از جمله داعش اجازه داده تا خودی نشان دهند.

سوزان رایس نیز مشاور ارشد امنیت ملی اوباما گفت: کاخ سفید و متحدان اروپایی در حال ارزیابی چگونگی افزایش فشارها بر روسیه از طریق اعمال تحریم‌ها یا کمک نظامی هستند.

رایس در سخنرانی‌ در اندیشکده بروکینگز گفت: ما هنوز در این‌باره تصمیمی نگرفته‌ایم که همان ماهیت کمک‌رسانی شامل تجهیزات دفاعی کشنده است. هر تصمیمی شما پس از رایزنی با متحدان اروپایی اتخاذ می‌شود.

مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا ادامه داد: آنهایی که اوباما را به خاطر رویکرد متفکرانه‌اش برای حل بحران‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند، دورنمای بازی ندارند و بسیار واکنش‌پذیر هستند. ما نمی‌توانیم از عهده چالش‌های ناشی از جنجال‌های خبری برآییم.

وی در پایان افزود: کاخ سفید اقدامات خود را درباره توازن مجدد دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی اوباما در قبال آسیا دوچندان می‌کند؛ چون به دنبال مقابله با افزایش قدرت چین در منطقه آسیاست و برای این منظور اوباما از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین دعوت کرده تا برای یک سفر رسمی به آمریکا بروند.

نظر شما