وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد

اجرای فاز دوم هدفمندى یارانه‌ها نیازمند ایجاد وفاق ملى و پیش زمینه

۱۳۹۱/۰۷/۰۸ - ۱۶:۰۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۳۳۲۳
اجرای فاز دوم هدفمندى یارانه‌ها نیازمند ایجاد وفاق ملى و پیش زمینه
حسینی گفت: در چنین طرح‌هایی که ابعاد اجتماعی گسترده‌ای دارد، باید مانند فاز اول به یک همدلی، همفکری و همراهی برسیم تا بتوانیم فاز دوم را نیز اجرایی کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: قانون هدفمندی یارانه‌ها یک قانون از جنس برنامه‌ای است، یعنی هدفمندی یارانه‌ها یک برنامه میان مدت بوده و طبیعی است که باید در میان مدت اجرا شود.
 
وی ادامه داد: فاز اول آن اجرا شده است و برای اجرای فاز دوم فعلا برنامه‌ای به آن مفهوم که افزایش قیمتی داشته باشیم، وجود ندارد. البته هدفمندی یارانه‌ها یک برنامه است و همان فاز اول هم که اجرا شده، تداوم دارد.
 
حسینی در ادامه گفت: نکته‌ای که برخی‌ها مطرح می‌کنند این است که آیا دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها از این منظر دارد که پاسخ منفی است و چنین برنامه‌ای در دستور کار وجود ندارد. البته دلایل مختلفی هم وجود دارد که یکی از دلایل این است که ما همان‌طوری که در فاز اول به یک وفاق ملی و یک عزم جدی رسیدیم، در فاز دوم باید این اتفاق صورت بگیرد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی از افراد، متخصصان و صاحب نظران می‌گویند دولت فاز دوم را اجرا کند و برخی‌ موافق نیستند حتی در میان نمایندگان هم موافق و مخالف اجرای فاز دوم وجود دارد اما ما در اجرای یک چنین برنامه‌هایی نیاز به وفاق ملی، هماهنگی و همدلی داریم. ما فاز اول را با همدلی اجرا کردیم و موفق هم شدیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در طرح راه اندازی بازار بانکی ارز، بعد از این‌که با تعدادی از نمایندگان به گفت‌وگو نشستیم و در واقع فکرها را با هم تقسیم کردیم، به یک جمع بندی رسیدیم و این طرح را اجرایی کردیم، لذا من فکر می‌کنم شاید بهتر باشد از این پس این سوال را مطرح کنیم برای اجرای فاز دوم نیاز به چه ملاحظات و پیش زمینه‌هایی هست.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: بنده به‌عنوان یکی از افرادی که درگیر این موضوع بودم، اعتقادم این است در چنین طرح‌هایی که ابعاد اجتماعی گسترده‌ای دارد، باید مانند فاز اول به یک همدلی، همفکری و همراهی برسیم تا بتوانیم فاز دوم را نیز اجرایی کنیم.
 
درآمد حاصل از فروش ارز در بازار بانکی ارتباطی به دولت ندارد
 
شمس الدین حسینی، همچنین در ادامه با اشاره به این نکته که تا به امروز به هر میزانی که بانک مرکزی به نیابت از دولت، ارز به قیمت 1226 تومان به فروش رسانده و با کسر کارمزد کمتر از 1226 تومان به حساب دولت واریز کرده است، گفت: این موضوع کاملا روشن است.
 
وی افزود: حالا این‌که برخی مطرح کرده‌اند که با راه اندازی بازار بانکی ارز، دولت می‌خواهد پول‌های آن را به یارانه بدهد، سوال من این است که این بازاری که الان راه افتاده و ارزهایی که الان بانک مرکزی می‌فروشد، آیا ارزهای دولت است، پاسخ منفی است.
 
سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در این بازار ارز سهم صندوق توسعه ملی، ارز نفت و ارز دستگاه‌های مشمول بند 27 قانون بودجه عرضه می‌شود و مالک آن مشخص است و درآمد حاصل از فروش آن به صاحبان آن برگردانده می‌شود و ارتباطی به دولت ندارد که بخواهد از محل فروش ارز یارانه نقدی بپردازد.

نظر شما