وزیر نفت:

صندوق ویژه حمایت از ساخت داخل تشکیل می‌شود

۱۳۹۱/۰۸/۲۸ - ۱۸:۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۶۹۲۹
صندوق ویژه حمایت از ساخت داخل تشکیل می‌شود
وزیر نفت گفت: برای حمایت از سازندگان و پیمانکاران و تجاری سازی فناوری‌های نوین صنعت نفت صندوق ویژه ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا رستم قاسمی در هشتمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل افزود: پیش نویس و بخشی از ساز و کار این صندوق در وزارت نفت تهیه شده است، اما قرار است با نظر خواهی از دست اندرکاران این حوزه ارتقا پیدا کند.

وی همچنین از برنامه وزارت نفت برای ارایه یک لایحه به مجلس با هدف ایجاد این صندوق خبر داد و یادآور شد: این صندوق شامل هرگونه کمک مالی و فنی به سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت می‎شود.

قاسمی با بیان این که، نزدیک به 70 تا 80 درصد هزینه یک کالا را مواد اولیه آن تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: زمانی که ما به یک تولیدکننده 10 درصد پیش پرداخت می‌دهیم، او مجبور است برای تامین باقی منابع مالی به بانک‌ها و موسسات مالی رجوع کند و بدیهی است که در ازای دریافت تسهیلات باید مبلغی را به عنوان بهره پرداخت کند.

وی ادامه داد: همین موضوع سبب می‌شود تا کالا و تجهیزات ساخته شده اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نباشد.

به گفته وی، از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان به دلیل ناتوانی در تامین به موقع منابع مالی یا در زمان بندی تحویل تجهیزات تاخیر دارند یا کار را بعد از گذشت چند سال تحویل نمی‌دهند.

وزیر نفت اضافه کرد: همه این‌ها در حالی است که شرکت‌های خارجی سازنده تجهیزات علاوه بر پیش پرداخت 10 درصدی که از ما دریافت می‌کنند از منابع داخلی کشور خود نیز به صورت کمک‌های بلاعوض بهره می‌گیرند.

قاسمی یکی از کارایی‌های صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی را پرداخت کمک‌های بلاعوض به آن‌ها دانست و ادامه داد: وقتی یک پروژه تعریف می‌شود، روش‌های تامین منابع مالی آن نیز مشخص و هدف گذاری شده است که به این ترتیب اگر بتوانیم از منابع خود پروژه حدود 50 تا 70 درصد به سازنده یا پیمانکار پیش پرداخت بدهیم، بخش زیادی از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز