معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد؛

ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات زعفران ایران

۱۳۹۱/۰۹/۱۳ - ۱۲:۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۹۷۳
ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات زعفران ایران
توکلی اظهار کرد: سال گذشته، 122 تن زعفران با کیفیت به ارزش 366 میلیون دلار به کشورهای جهان صادر شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ناصر توکلی با بیان این که ایران با 92 درصد تولید، نخستین تولید کننده زعفران در جهان است افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 55 تن زعفران به کشورهای جهان صادر شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته، 122 تن زعفران با کیفیت به ارزش 366 میلیون دلار به کشورهای جهان صادر شده است.

وی گفت: این میزان ارزآوری در مقایسه با سال 89 از لحاظ وزنی 13 درصد و از لحاظ ارزشی 10 درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تعداد واحدهای فرآوری و بسته بندی کشور را 57 واحد دانست و تصریح کرد: این تعداد واحد برای فرآوری و بسته بندی محصول زعفران کافی نیست و باید برای عرضه این محصول با نام ایرانی تلاش بیشتری کرد.

وی با اشاره به این که جلوگیری از عرضه زعفران فله ای در اولویت برنامه‌های معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: پنج درصد عوارض برای زعفران بالای وزن 30 گرم در نظر گرفته شده تا به دنبال آن واحدهای فرآوری و بسته بندی رشد یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون واحدهای بسته بندی زعفران کشور به آزمایشگاه‌های آکرودیته مجهز هستند که در واقع کنترل کیفی محصول در این آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به‌طور قطع تحول در صنعت فرآوری و بسته بندی و اخذ عوارض برای زعفران، زمینه را برای رشد صادرات این محصول مهیا می‌کند.

وی با بیان این‌که، سال گذشته هر کیلوگرم زعفران با قیمت 2.5 میلیون تومان در بازار عرضه شد گفت: امسال با افزایش نرخ ارز و نوسانات موجود قیمت این محصول در بازار داخلی و خارجی نیز افزایش یافته است و بنا بر این تولید این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی بالایی دارد.

توکلی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز بر روی اکثر محصولات صادراتی به‌ویژه بخش کشاورزی تاثیر به‌سزایی داشته است که این نیز ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، هم اکنون حدود 74 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زعفران قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز