کاهش نرخ سود بانکی؛ از بانک مرکزی اصرار از بانک‌ها انکار

۱۳۹۲/۰۲/۱۴ - ۱۶:۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۳۳۶
کاهش نرخ سود بانکی؛ از بانک مرکزی اصرار از بانک‌ها انکار
نرخ سود بانک‌ها طی سال‌های اخیر در بسیاری از موارد محل اختلاف بانک ها و بانک مرکزی بوده و تلاش برای کاهش این نرخ با مخالفت بانک‌ها همراه شده است.

به گزارش برنا به نقل از بانکی دات آی آر، امروز زمزمه‌های افزایش نرخ سود بانکی و اظهار نظر مسئولان در این خصوص در برخی از رسانه ها مطرح و سبب شده بعد از یک سال توجه ها دوباره به میزان سود بانک ها جلب شود.

از سوی دیگر مقامات پولی که در گفتارهای خود از حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز گفته‌اند، باقی ماندن نرخ مرجع را برخلاف این سیاست می‌بینند؛ اما همه باید قدری دیگر تحمل کنند تا شرایط برای حذف ارز مرجع آماده شود.

اما اینبار ماجرا کاملا متفاوت است. رییس‌کل بانک مرکزی بر «تغییر نرخ سود بانکی متناسب با افزایش نرخ تورم» تاکید کرده است؛ اما پیش از این برخی اعضای شورای پول و اعتبار عنوان کرده بودند «این شورا به دنبال تغییر نرخ سود بانکی نیست.»

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، شورای پول و اعتبار موظف است «نرخ سود سپرده‌های بانکی را بیش از نرخ تورم تعیین کند» و با توجه به اینکه نرخ تورم از 30 درصد گذشته است به نظر می‌رسد بانک مرکزی، یک بار دیگر کار سختی را برای افزایش نرخ سود بانکی پیش رو داشته باشد.

درحالی که به نظر می رسد بانک ها از این تصمیم استقبال کنند چرا که این تصمیم را سبب افزایش سپرده گزاری مردم می داننداما به نظر می رسد شورای پول و اعتبار روی چندان خوشی به این تصمیم نشان نخواهد داد.

برنامه پنجم توسعه بانک مرکزی را مکلف کرده است که هر ساله متناسب با نرخ تورم نرخ سود سپرده‌های بانکی را تعیین کند.

رییس‌کل بانک مرکزی، در حالی باز هم از لزوم افزایش نرخ سود بانکی متناسب با تورم سخن گفته که در شورای پول و اعتبار برای به کرسی نشاندن نظر خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. وجود نظرات مخالف نسبت به افزایش نرخ سود بانکی در سال‌های گذشته موضوعی بی‌سابقه نیست.

مشکل اما در جای دیگری ست.آنجا که اعضای شورای پول و اعتبار این نظر محمود بهمنی را تایید نمی کنند.یکی از اعضای این شورا به تازگی در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی تصمیمات این شورا در راستای خواست رییس کل بانک مرکزی در زمینه ی افزایش نرخ سود سپرده ها گفته است ؛ " بررسی افزایش نرخ سود بانکی در دستور کمیته های فرعی یا خود شورای پول و اعتبار قرار ندارد... صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در مورد ضرورت افزایش نرخ سود سپرده ای بانکی، دیدگاه شخصی ایشان بوده و این مسئله در شورای پول و اعتبار مطرح نیست."

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان افزایش نرخ سود ها را بهترین راهکار برای جذب سرمایه های سرگردان موجود در سطح جامعه می دانند.

به نظر می رسد این قصه سردراز داشته باشد و حالا حالاها باید منتظر بمانیم و ببینیم این بحث ها و بررسی ها به چه نتیجه عملی خواهد انجامید؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز