معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با برنا

راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ۲ سال آینده

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۱:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۱
راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ۲ سال آینده
مدیرعامل شركت پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش 10 میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال خبر داد و گفت: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا 2 سال آینده راه اندازی می‌شود.

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا، درباره طرح های در دست اقدام و آماده بهره برداری در دهه مبارك فجر، گفت: گروه اول، شامل 15 طرح به ارزش 110 میلیارد تومان مربوط به خطوط لوله و مخابرات است، گروه دوم نیز با هزینه 100 میلیارد تومانی مربوط به افزایش ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی در شركت ملی پخش است كه بر این اساس ظرفیت 11 و نیم میلیارد لیتری ذخیره سازی فعلی به 15 میلیارد لیتر افزایش می یابد.

وی با بیان اینكه بخشی از طرح های افزایش ظرفیت در دهه فجر به بهره برداری می رسد، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، 51 جایگاه CNG به تعداد یك هزار و 550 جایگاه فعلی در استان های خراسان جنوبی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام و سایر استان ها افزوده می شود لازم به ذكر است طرح حفا‌ظت الكترونیك در جایگاه های سوخت به لحاظ رعایت مسایل ایمنی اجرایی می شود.

ضیغمی از اجرای پروژه های سیستم اندازه گیری مخزن ( LG ) و اندازه گیری درجه حرارت مخزن ( TG )، خبر داد و گفت: این طرح با هزینه 90 میلیارد تومانی در استان های فارس، خراسان شمالی و جنوبی، بوشهر، كردستان و كرمان اجرایی می شود.

افزایش 10 میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال جاری

مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح كرد: طرح افزایش ظرفیت و بهبود كیفیت فرآورده های نفتی از مهم ترین طرح های اجرا شده در پالایشگاه های نفتی كشور با هزینه 3 هزار و 360 میلیارد تومانی است كه نخستین مورد در پالایشگاه امام خمینی شازند اراك با هزینه 3 هزار میلیارد تومای به بهره برداری رسید و مابقی طرح نیز در پالایشگاه های آبادان، تبریز، اصفهان، لاوان و شیراز به بهره برداری می رسد.

وی افزود: با راه اندازی طرح مذكور در پالایشگاه امام خمینی شازند اراك، 2 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه افزوده شده كه تا پایان سال جاری به 5 میلیون لیتر افزایش می یابد، همچنین در پایان اسفند سال جاری طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان نیز با حضور وزیر نفت و با هدف افزایش 4.5 میلیون لیتری تولید بنزین راه اندازی می شود، بر این اساس تلاش می كنیم تا پایان سال جاری به افزایش 10 میلیون لیتری تولید بنزین دست یابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با تاكید بر اینكه پروژه های پالایش و پخش در شهرهای تهران، اصفهان، لاوان، تبریز و بندرعباس با سرعت بسیار بالایی حركت می كنند، گفت: از ابتدا تا انتهای سال 1390، پروژه های بهینه سازی و افزایش تولید در پالایشگاه های كشور اجرایی می شوند.

راه اندازی فاز اول ستاره خلیج فارس در سال 1391

ضیغمی با تاكید بر اینكه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشكل اعتباری مواجه نیست، گفت: سال گذشته مبلغ 500 میلیون دلار از منابع وزارت نفت در شركت نیكو به اجرای طرح ستاره خلیج فارس اختصاص یافت كه این رقم در سال جاری به 800 میلیون دلار رسید، قسط اول این سرمایه به مبلغ 200 میلیون دلار از سوی شركت نیكو پرداخت شده و سایر اقساط نیز به این طرح تعلق می گیرد، البته در صورت كمبود منابع مالی، بانك ها نیز آمادگی خود را برای تامین منابع اعتباری، اعلام كرده اند.

مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از پیشرفت 33 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: این طرح با سرعت در حال اجرا استو در زمینه ساختار مشاركتی نیز با جهش خوبی مانند به پالایشگاه شازند اراك، رو به رو خواهیم شد.

وی افزود: امیدواریم فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشكه میعانات گازی در روز تا 2 سال آینده به بهره برداری برسد.

صادرات یك میلیارد لیتر فرآوده نفتی به كشورهای همسایه

اعطای مجوز صادرات یك میلیارد لیتر فرآورده نفتی از سوی وزارت نفت به شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از دیگر محورهای سخنان ضیغمی بود كه در این باره، اظهار داشت: بر اساس مذاكراتی كه میان ایران و برخی كشورهای همسایه، از جمله ارمنستان، افغانستان و عراق انجام شده و همچنین فعال شدن بخش بازرگانی شركت پالایش و پخش، مقرر شده بود تا امر صادرات از خرداد سال آینده آغاز شود اما بر اساس دستور رهبر فرزانه انقلاب، تصمیم گرفتیم تا این كار مهم را با سرعت بالاتری به مرحله اجرا درآوریم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، ادامه داد: با توجه به كاهش چشم گیر میزان مصرف بنزین و نفت گاز در كشور و اجرای طرح های افزایش ظرفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه ها، می توانیم بخشی از فرآورده های تولیدی را به بازارهای خارج از كشور عرضه كنیم.

وی با بیان اینكه ذخیره استراتژیك بنزین كشور در حداكثر میزان ممكن قرار دارد، گفت: یك میلیارد لیتر از این حجم به خارج از كشور صادر می شود و فرآورده های تولیدی جدید جایگزین ذخایر قبلی خواهند شد.

ضیغمی تصریح كرد: اولویت صادرات با بنزین، نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع است اما تاكید وزیر نفت بر صادرات بنزین قرار دارد كه مجوز آن نیز اخذ شده و امیدواریم تا پایان سال جاری صادرات یك میلیارد لیتری به اتمام برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز